پورش به بورس فرانکفورت می‌رود

۱۴۰۱/۰۶/۱۷ - ۰۵:۳۰:۵۶
کد خبر: ۱۹۲۴۱۸

مدار اقتصادی| شرکت خودروساز آلمانی فولکس واگن در اظهارات جدید خود به‌طور رسمی اعلام داشت که تصمیم دارد تا پایان سال جاری میلادی، قسمتی از سهام پورش را وارد بازار سهام فرانکفورت کند. در این بیانیه آمده است: بر اساس تصمیم اعضای هیات مدیره شرکت فولکس واگن، این شرکت تصمیم دارد قسمتی از سهام محصول «پورش» را تا پایان ماه سپتامبر و اوایل ماه اکتبر سال 2022 میلادی به صورت عرضه اولیه در بورس فرانکفورت وارد کند. اگر روند عرضه اولیه به صورت موفقیت آمیز انجام شود و قوانین بورس فرانکفورت به صورت کامل رعایت شود، شرکت فولکس واگن با برگزاری جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده‌ای در ماه دسامبر 2022 نسبت به تقسیم سود 49 درصدی میان سهامداران تصمیم‌گیری خواهد کرد . این در حالی است که، این غول خودروسازی از تاریخ 24 فوریه آمادگی کافی را برای عرضه اولیه سهام خود در بازار داشت اما به دلیل کشمکش‌های میان روسیه و اوکراین، عرضه را به تعویق انداخت. الیور بلوم، مدیرعامل فولکس واگن در این خصوص گفت: این یک لحظه تاریخی برای پورش است و به این ترتیب می‌تواند استقلال بیشتری را نسبت به فولکس واگن داشته باشد و به ثروتمندترین خودروی اسپرت جهان تبدیل شود.

شرکت خودروسازی فولکس واگن، یک شرکت آلمانی چندملیتی است، که در زمینه طراحی، مهندسی، تولید و پخش انواع خودروها، وسایل‌نقلیه تجاری، موتورسیکلت‌ها، موتورهای درون‌سوز و توربوماشین‌ها فعالیت می‌کند. فولکس‌واگن از سال ۲۰۱۱ تاکنون در جایگاه بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی اروپا قرار دارد و پس از تویوتا، به عنوان دومین خودروساز بزرگ جهان به‌شمار می‌رود. در سال ۲۰۱۶ این شرکت توانست از نظر فروش بر رقیب خود (تویوتا) غلبه کند و در سال ۲۰۱۷ نیز با فروش 10.7 میلیون خودرو، عنوان بزرگ‌ترین خودروساز جهان را حفظ کند. گروه فولکس ‌واگن مالک برندهای آئودی، پورش، بنتلی، لامبورگینی، فولکس‌واگن، سیات، اشکودا، ایتال‌دیزاین و دوکاتی است. همچنین این گروه به‌واسطه شرکت تابعه خود یعنی تراتون، مالک اسکانیا، ام‌آان، نویستار اینترنشنال و فولکس‌واگن تراکس‌اند باسس است. این گروه تا ۲۰۲۱ مالک بوگاتی اتومبیلز نیز بود که در ماه نوامبر این سال آن ‌را با ریماک کرواسی ادغام کرد تا بوگاتی ریماک را تشکیل دهد. این کورپوریشن همچنین دارای ۹۴ کارخانه تولید خودرو در ۲۴ کشور و ۳۴۰ شرکت تابعه و زیرمجموعه است. بخشی از سهام گروه فولکس واگن در بازارهای سهام فرانکفورت، بورس نیویورک، بورس لندن و بورس سیکس سوییس معامله می‌شود. دفتر مرکزی این شرکت در شهر وولفسبورگ، ایالت نیدرزاکسن آلمان قرار دارد.

عرضه خودروهای وارداتی برقی مناطق آزاد هم در بورس کالا

ایسنا| رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره واردات خودرو به مناطق آزاد 

گفت: در منطقه آزاد تنها قید این است که خودرو کاملا برقی یا هیبریدی باشد و قید دیگری وجود ندارد. به گفته وی، وقتی درباره آیین‌نامه واردات صحبت می‌کنیم کل کشور را در بر می‌گیرد. تاکنون هم مناطق آزاد واردات خودرو نداشته که قانون آن بخواهد تغییر کند. به گفته وزیر صمت، سایر بندهای آیین‌نامه در مناطق آزاد هم صادق است. برای مثال برای فروش هم همان سازوکار عرضه در بورس کالا انجام خواهد شد. فاطمی امین در پاسخ به اینکه آیا امکان بازنگری آیین‌نامه واردات برای مناطق آزاد وجود دارد، تصریح کرد: ممکن است مناطق آزاد پیشنهادی ارایه کنند و در وزارت صمت بررسی شود، اما این آیین‌نامه مصوب شده است. اما دبیر شورای عالی مناطق آزاد طی نامه‌ای به وزیر صمت خواستار واردات ۸۲۲۰ دستگاه انواع خودرو برای دو جزیره کیش و قشم شد. در بخشی از نامه سعید محمد خطاب به فاطمی امین، وزیر صمت، آمده است: «سازمان‌های مناطق آزاد کیش و قشم به‌طور مبرم نیازمند بازسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و سازمانی خود در آستانه برگزاری مسابقات جام جهانی قطر است. از این رو خواهشمند است دستور فرمایید در چارچوب قوانین و مقررات نسبت به صدور مجوزهای لازم جهت واردات خودرو به جزایر کیش و قشم موافقت کرده و مساعدت حداکثری را در این راستا مبذول فرمایید.» محمد در نامه مذکور درخواست واردات ۸۲۲۰ دستگاه انواع خودرو از جمله خودروهای حمل‌ونقل عمومی، ون تشریفاتی، سواری تشریفاتی، مینی‌بوس، اتوبوس و سواری سازمانی را از وزیر صمت داشته است. دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی چند روز قبل نیز خواستار بازنگری در مصوبه واردات خودرو شده و گفته بود: جای سرزمین اصلی و مناطق آزاد عوض شده و این اشتباهات در قانون‌گذاری برای مناطق آزاد، سم مهلک سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی کشور است. محمد با اشاره به مصوبه اخیر واردات خودرو افزود: در این مصوبه، مشوق‌های درنظرگرفته‌شده برای سرزمین اصلی بیش از مناطق آزاد است و مناطق آزاد با محدودیت بیشتری نسبت به سرزمین اصلی مواجه شده‌اند.

 

ارسال نظر