دو راهی شاخص بورس برای مسیریابی

۱۴۰۱/۱۰/۱۸ - ۱۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۲۶۳
دو راهی شاخص بورس برای مسیریابی

چند وقتی می‌شود که شاخص کل بورس تهران وضعیت نوسانی دارد و حتی چندین بار به محدوده یک میلیون و 600 هزار واحدی رسیده و دوباره بازگشته است؛ این تغییر روند باعث شده که برخی بگویند با توجه به عدم سیاست‌گذاری درست مسیرشاخص مشخص نیست.

سیاست‌گذاری دقیق و درستی درحوزه بورس نیست و تصمیمات بازارهای موازی باعث می‌شود که بورس تهران نتواند مسیر معقولی در پیش‌ بگیرد و هر روز مسیری جدید در پیش می‌گیرد. درست است نباید اقتصاد کشور را فدای بورس کرد اما حداقل باید به سهامداران بازار سرمایه نیز اهمیت داد و اجازه زیان بیشتر آنها را نداد؛ در حال حاضر شاخص رشد می‌کند اما پرتفوی سهامداران در حال ثبت زیان روزانه است.

به‌طور کلی اعمال سیاست‌های درست می‌تواند اعتماد سرمایه‌گذاران را نسبت به بورس افزایش دهد و در نهایت به رشد و سودآوری پرتفوی سرمایه‌گذاری در بورس کمک خواهد کرد. یکی از مهم‌ترین مشکلات این روزهای بورس کمبود نقدینگی و اعتماد در بازار سرمایه است و با افزایش اعتماد ورود نقدینگی و پس از رشد واقعی شاخص را خواهیم داشت. چرا که اکنون با رشد شاخص پرتفوی سرمایه‌گذاران تغییری نکرده است و احتمالا با رشد واقعی شاخص سهامداران نیز به سوددهی و خروج از زیان برسند.

حسین تقی‌نژاد، کارشناس بازار سرمایه، گفت: در هفته‌های اخیر وضعیت چشم‌انداز اقتصادی چین بهبود پیدا کرده است و اکثر موسسات مالی، چشم‌انداز خود را نسبت به رشد اقتصادی چین افزایش داده‌اند که این افزایش رشد اقتصاد چین (GDP) می‌تواند باعث افزایش تقاضا شود که منجر به افزایش قیمت نفت و حتی برخی از کامودیتی‌ها مانند فلزات اساسی خواهد گردید که برای بورس ایران خبر خوبی می‌باشد.

این تحلیلگر بازار سرمایه با تأکید بر اینکه شاخص تا زمانی‌که محدوده یک میلیون و ۵۴۰ هزار واحدی را به سمت پایین نشکند همچنان توانایی رشد و شکست مقاومت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۶۵۰ هزار واحد را دارد، گفت: چنانچه شاخص از محدوده یک میلیون و ۵۴۰ هزار واحد به سمت پایین عبور کند می‌توان گفت وارد فاز ترس در بین معامله گران و سرمایه‌گذاران بورس می‌شویم در غیر این صورت می‌توان نوسان در این محدوده را فاز اصلاح زمانی و جمع‌آوری قدرت برای شکست محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد تا محدوده یک میلیون و ۶۵۰ هزار واحدی در نظر گرفت.

تقی نژاد با بیان اینکه در این روزها با عرضه خودرو در بورس کالا شاهد بهبود وضعیت گروه خودروسازی و قطعات هستیم، تصریح کرد: با پیشتازی گروه خودروسازی، شاخص کل همچنان مثبت مانده و به رشد خود امیدوار است، به نظر می‌رسد در هفته‌های آتی همچنان گروه پتروشیمی با توجه به نرخ دستوری ۲۸۵۰۰ تومان مورد استقبال بازار قرار نگیرد و گروه خودرو به لیدری و پیشتازی خود ادامه دهد، در این بین تک سهم‌هایی که از ارزندگی بالایی برخوردار هستند یا به دلیل شناوری کمی که دارند مورد سفته‌بازی قرار گرفته‌اند می‌توانند بازدهی بسیار بالاتری از بازده شاخص کل بدهند هر چند ورود با سرمایه بالا به این سهام پیشنهاد نمی‌شود چون بازیگران این سهام ممکن است بعد از رشد بخواهند سهام خود را خالی کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در حالی که در چشم‌انداز بازار طی هفته‌های آتی، شکست محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی تا یک میلیون و ۶۵۰ هزار واحدی به بالا و سپس رشد تا محدوده یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحدی را متصور است، خاطرنشان کرد: در صورتی‌که شاخص بتواند به این محدوده برسد مجدداً باید مورد ارزیابی قرار گیرد، به نظر نمی‌رسد که شاخص بخواهد محدوده یک میلیون و ۵۴۰ هزار واحد را از دست بدهد مگر اینکه خبر خاصی در هفته‌های آتی منتشر شود که چشم‌انداز بازار را منفی کند.

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه درخصوص وضعیت بازار نوشت: وضعیت سیاست‌های پولی در بازار داخلی به‌گونه‌ای است که همچنان احتمال رکود در بازارهای دارایی محتمل است. در چنین شرایطی بورس تهران نیز تحت‌تاثیر سرکوب نرخ ارز نیمایی و سیاست‌های دستوری، احتمالا از رشدهای چشم‌نواز بازمی‌ماند. درحالی که بازار سهام اکثر مولفه‌های لازم برای قرارگرفتن در مدار صعودی را در اختیار دارد، سیاست‌های دستوری و دخالت مستقیم بانک مرکزی در بازار منجر به افزایش ریسک‌پذیری در بازار سرمایه شده است. اما با توجه به اینکه پیش‌بینی‌ها از مقطعی بودن روند کاهشی قیمت دلار در بازار آزاد حکایت می‌کند، روند منفی بورس را می‌توان مقطعی و زود‌گذر تلقی کرد. بررسی روند دادوستدهای سهام نشان می‌دهد از ابتدای هفته نااطمینانی و تردید در جریان معاملات افزایش یافته است. از سوی دیگر نرخ تورم، میزان نقدینگی و رشد اقتصادی با سرکوب و سیاست‌های چکشی بانک مرکزی همخوانی ندارد اما به نظر می‌رسد بازار سهام به‌زودی همسو با انتظارات تورمی، در روند صعودی گام بردارد.

چه خبر از معاملات بازار

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات اولین روز کاری هفته شنبه، ۱۷ دی‌ماه با ۱۸ هزار و ۹۳۹ واحد افزایش در ارتفاع یک میلیون و ۵۹۸ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن با هشت هزار و ۹۲۴ واحد افزایش به ۴۸۲ هزار و ۱۲۴ واحد و شاخص قیمت با پنج هزار و ۳۱۰ واحد رشد به ۲۸۶ هزار و ۸۹۰ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۱۷ هزار و ۳۴۲ واحد و شاخص بازار دوم، ۲۷ هزار و ۴۲۳ واحد افزایش را ثبت کردند.

دیروز در معاملات بورس تهران، بیش از ۲۲ میلیارد و ۳۸۳ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۰۹ هزار و ۷۵۵ میلیارد ریال معامله شد. همچنین فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با یک هزار و ۴۳۵ واحد، ایران خودرو (خودرو) با یک هزار و ۳۱۵ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با یک هزار و ۳۰۰ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با یک هزار و ۳۰۰ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با یک هزار و ۲۸۵ واحد، بانک ملت (وبملت) با یک هزار و ۴۳ واحد و بیمه پاسارگاد (وپاسار) با ۷۸۰ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشت.

در مقابل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر) با ۲۹۲ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۱۰۹ واحد، پتروشیمی خارک (شخارک) با ۷۳ واحد، پتروشیمی خراسان (خراسان) با ۶۱ واحد و پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۵۹ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس به همراه داشت.

بر پایه این گزارش، روز شنبه نماد ایران خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، بانک تجارت (وتجارت)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، بانک پاسارگاد (وپاسار) و بانک ملت (وبملت) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات روز اخیر صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه سه میلیارد و ۹۷۳ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۶ هزار و ۱۵۵ میلیارد ریال دادوستد شد.

شاخص فرابورس نیز روز شنبه بیش از ۵۱ واحد افزایش داشت و به ۲۰ هزار و ۲۶۷ واحد رسید. در این بازار بیش از پنج میلیارد و ۶۱۹ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات اولین روز کاری هفته فرابورس بیش از ۳۲۲ هزار و ۳۳۴ نوبت بود. پلیمر آریاساسول (آریا)، بانک دی (دی)، تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، بهمن دیزل (خدیزل)، آهن و فولاد غدیر ایرانیان (فغدیر) و توسعه و عمران استان کرمان (کرمان) تاثیر مثبت بر این شاخص داشتند. در ادامه بیمه پاسارگاد (بپاس)، سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، پالایش نفت شیراز (شراز)، تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک (گدنا)، پالایش نفت لاوان (شاوان) و بیمه کوثر (کوثر) تاثیر منفی بر این شاخص داشتند.

 

ارسال نظر