اخبار بازار سرمایه

۱۴۰۱/۱۰/۰۵ - ۰۹:۴۰:۵۹
کد خبر: ۱۹۵۷۵۸

سود ۵۰  میلیون تومانی خریداران پژو ۲۰۷ در بورس‌کالا

در بازار دیروز (یکشنبه) ۲ هزار دستگاه پژو ۲۰۷ در بورس عرضه و با ۴۱۰ میلیون تومان و قیمت تمام شده ۴۶۹ میلیون تومان معامله شد در حالی که قیمت این خودرو در بازار حداقل ۵۲۰ میلیون تومان است و با این تفاسیر مصرف‌کنندگان امروز حداقل ۵۰ میلیون تومان زیر قیمت بازار غیررسمی موفق به خرید شدند.

در ادامه عرضه خودرو در بورس کالای ایران ۲ هزار دستگاه پژو ۲۰۷ دستی سفید متعلق به ایران‌خودرو با قیمت پایه ۱۸۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان روی تابلو رفت که ثبت تقاضای ۸۷۷۵ دستگاه، این خودرو با قیمت ۴۱۰ میلیون و ۵۲۳ هزار تومان فروخته شد. هزینه‌های جانبی شامل بیمه و شماره‌گذاری و هزینه ثابت جمعا به مبلغ ۴ میلیون و ۳۷۱ هزار و ۳۱۰ تومان به علاوه ۱۳ درصد بابت مالیات و عوارض قانونی که بر اساس مبلغ معامله محاسبه و توسط خریدار باید پرداخت شود.

براین اساس قیمت تمام شده پژو ۲۰۷ دستی به ۴۶۹ میلیون تومان می‌رسد. بررسی قیمت‌های این خودرو در شبکه فروش اینترنتی خودرو بیانگر قیمت حداقل ۵۲۰ میلیون تومان است و به این ترتیب خریداران حداقل ۵۰ میلیون تومان ارزان‌تر از بازار غیررسمی موفق به خرید شدند.

خریداران جهت ادامه مراحل خرید باید همزمان با تسویه در بورس کالا (حداکثر تا پایان مهلت مجاز تسویه در بورس کالا) با مراجعه به آدرس esale.ikco.ir اقدام به ایجاد و تکمیل پروفایل شخصی کرده و در زمان مقرر که طی پیامک (تکمیل وجه هزینه‌های متعلقات قانونی) اطلاع‌رسانی می‌شود علاوه بر انتخاب یکی از نمایندگی‌های مجاز، بیمه‌گر مورد نظر خود را در سایت انتخاب و نسبت به واریز وجه هزینه‌های جانبی اقدام کنند.

 

جبران بخشی از عقب ماندگی بورس تا پایان سال ۱۴۰۱

حمید علیخانی با تاکید بر اینکه نرخ ارز به عنوان محرک می‌تواند در صعود چند روز گذشته بازار سرمایه تاثیرگذار بوده باشد، افزود: نباید بین نرخ ارز و روند بازار سرمایه رابطه خطی ترسیم کرد، کما اینکه در ماه‌های قبل هم که نرخ ارز شیب افزایشی داشت، بازار سرمایه نزولی بود و در واقع، بورس متناسب با نرخ ارز رشد نکرده که در صورت کاهش نرخ ارز در بازار آزاد، الزاماً روند بازار سرمایه هم منفی شود.

وی اظهار داشت: به‌طور قطع متغیرهای متعددی در تعیین روند بازار سرمایه تاثیرگذار هستند که نرخ ارز، فقط یکی از این متغیرها است. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه خاطرنشان کرد: به هر حال افت ۲۸ماهه بورس در کنار رشد بازارهای موازی در همین مدت، در شکل‌گیری یک روند مثبت در بازار سرمایه تاثیرگذار بوده است.

علیخانی تاکید کرد: در شرایطی که به لحاظ تحلیلی، بسیاری از سهم‌ها ارزنده بوده و نسبت P/E بعضی سهم‌های بازار حتی به کمتر از ۳ رسیده؛ طبیعی است که بورس مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار بگیرد. ضمن اینکه به لحاظ تکنیکالی هم انتظار می‌رود موج صعودی در بازار سرمایه تداوم داشته باشد و در صورتی که اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد و ریسک جدیدی به بازار تحمیل نشود، شاخص بورس تا چند ماه آینده، قله‌های بالاتری را فتح خواهد کرد.

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر ضرورت در نظر گرفتن همه متغیرهای تاثیرگذار در تحلیل وضعیت بورس، تصریح کرد: فعالان بازار سرمایه باید از این بازار که در ۲۸ ماه گذشته مورد بی‌مهری قرار گرفته و با وجود عدم رشد آن در مقایسه با دیگر بازارها طی ۲ سال گذشته، صیانت کنند.

 

جدال بورس و بانک برای جذب پول

هفته گذشته بود که علی صالح‌آبادی، رییس بانک مرکزی اعلام کرد معتقد است نرخ سود بانکی باید اصلاح شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی در همین باره اظهار کرده بود: روسیه نرخ بهره را یک شبه دو برابر کرد و به 20 درصد رساند. در ایران به این مقوله به عنوان ابزار سیاست پولی نگاه نشده و باید اصلاح شود.

صالح آبادی مدعی شده بود از سال 99 دیگر اصلاحاتی در خصوص نرخ سود انجام نشده است و باید حتما از این ابزار استفاده شود که این امر منوط به تایید شورای پول و اعتبار است. او عنوان کرده بود که بانک مرکزی در حال پیگیری و بررسی این موضوع است. این صحبت‌های رییس بانک مرکزی خبر از افزایش از نرخ بهره بانکی می‌دهد و این افزایش یعنی یک ضربه سنگین‌تر به بورس؛ چرا که جذب پول به جدالی میان بانک و بورس بدل خواهد شد.

صالح‌آبادی البته افزایش نرخ سود را رد کرده و گفته است که فعلا هیچ نرخ جدیدی برای سود سپرده‌ها تعیین نشده است. اما برخی از فعالان حوزه بانکی عقیده دارند که نرخ سود دست‌کم 5 درصد افزایش خواهد یافت و نکته اصلی در این میان تایید شورای‌ پول و اعتبار است. این گمانه‌زنی در صورتی درست است که شورای پول و اعتبار به‌طور رسمی با اصلاح یا افزایش نرخ سود بانکی موافقت کند.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد که برخی از مسوولان بانکی نیز خواهان افزایش نرخ سود بانکی هستند و تنها در انتظار تایید شورای پول و اعتبار نشسته‌اند. از آنجا که در شرایط فعلی اقتصاد ایران، بانک‌ها به عنوان بنگاه‌هایی غیربهره‌ور شناخته می‌شوند، زمانی که سالانه 20 درصد نرخ بهره بانکی تعیین می‌شود به معنای آن است که حداقل سالی 20 درصد رشد نقدینگی در بازار رخ می‌دهد و این موضوع تعیین نرخ سود بانکی را کمی حساس‌تر می‌کند.

اما مساله اصلی اینجاست که افزایش نرخ سود بانکی به زیان بورس است؛ چرا که با افزایش نرخ سود، سرمایه‌ها از بورس خارج و وارد بانک می‌شود و این موضوع یک معضل سنگین برای بازار سرمایه است. اکنون هم که مدت‌هاست شاهد خروج سرمایه از بورس و صندوق‌های با درآمد ثابت هستیم و بازار به خودی خود با مشکل جذب سرمایه مواجه است؛ بر همین اساس افزایش نرخ سود بانکی به عنوان ریسک جدیدی برای بازار خواهد بود و خروج سرمایه را تشدید می‌کند.

 

ارسال نظر