واگرایی شاخص کل و هم‌وزن

۱۴۰۱/۰۹/۲۹ - ۰۲:۴۹:۵۸
کد خبر: ۱۹۵۵۰۳

دوباره مسیر شاخص کل و شاخص هم‌وزن از هم جدا شد؛ روز اخیر دوباره شاخص کل مثبت و شاخص هم‌وزن منفی شد. برخی از کارشناسان شاخص هم‌وزن را نمانگر واقعی بازار می‌دانند. افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر باعث شد که شاخص بتواند رکورد پنج ماهه را بشکند و وارد محدوده یک میلیون و

 500 هزار واحدی شود. احتمال کاهش نرخ ارز باتوجه به خبرهای منتشر شده در روز گذشته یکی از دلایل توقف روند صعودی امروز بود اما ریزش بورس امروز را نمی‌توان تنها به توقف روند صعودی دلار نسبت داد و به نظر می‌رسد که دلایل دیگری نیز در این موضوع دخیل بوده‌اند.

این روزها به نظر می‌رسد که روندهای روزانه بورس خود را به وضعیت قیمت دلار در بازار آزاد گره زده‌اند و صعودهای دلار موجب افزایش قیمت‌ها در بورس می‌شود و توقف آن نیز ترمز بازار سهام را می‌کشد. وضعیت به گونه‌ای شده است که گویی بورس تهران به جز دلار، بهانه دیگری برای صعود ندارد و افزایش انتظارات تورمی را تنها راه نجات خود از رکود می‌داند. در این میان اما همچنان اختلاف نظرهایی بین کارشناسان در رابطه با تاثیر تورم بر سهام وجود دارد و برخی عنوان می‌کنند که نمی‌توان حداقل تا مدتی شاهد واکنش مثبت بورس به افزایش قیمت دلار باشیم. از سمتی اما برخی کارشناسان دلایل خوبی را برای رشد سهام با توجه به افزایش قیمت دلار عنوان می‌کنند. از آنجا که قیمت دلار اهرمی برای اقتصاد ایران و روند تورم آن شده است، افزایش قیمت آن سنجه‌ای برای انتظارات تورمی خواهد بود. رشد تورم موجب افزایش قیمت دارایی شرکت‌ها، کاهش هزینه تامین مالی با توجه به اختلاف تورم و نرخ بهره تسهیلات بانکی و... خواهد شد و این موضوع می‌تواند به تاثیر مثبت بر صورت‌های مالی شرکت‌ها منجر شود که افزایش قیمت سهام آنها را در پیش خواهد داشت. البته در این میان نباید از ریسک اختلاف بین دلار فردوسی و نیما که اکنون به ۳۶ درصد رسیده است، چشم‌پوشی کرد.

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات روز گذشته یعنی دوشنبه، ۲۸ آذرماه با ۶۷۵ واحد افزایش در ارتفاع یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن با ۶۵۶ واحد کاهش به ۴۴۳ هزار و ۳۰۵ واحد و شاخص قیمت با ۳۹۰ واحد افت به ۲۶۳ هزار و ۸۸۶ واحد رسید. شاخص بازار اول، هفت هزار و ۸۳۶ واحد کاهش و شاخص بازار دوم، ۲۷ هزار و ۱۶۹ واحد افزایش را ثبت کرد.

ارزش برابر جمع صف‌های خرید در مقابل صف‌های فروش بورس تهران، نمایاگر واقعی‌تری از اتفاقات دیروز بازار سرمایه است. شاخص کل در پایان معاملات روز دوشنبه در حالی سبز باقی ماند و با رشد اندک 677 کانال 1.5 میلیونی را حفظ کرد که کلیت بازار، شرایط منفی را تجربه کردند. شاخص کل هم‌وزن اما در سمت سرخ نوسان ایستاد. نماگر هم‌وزن بازار با افت 0.1 درصدی ضمن کاهش 655 واحدی در ارتفاع 443 هزار و 306 واحد ایستاد. گروه شکر، وسایل خانگی و صنعت حمل و نقل از طریق خطوط راه‌آهن بهترین عملکرد را در روز دوشنبه بین تمام صنایع ثبت کردند.

روز گذشته برخلاف عملکرد نه چندان دلچسب شاخص کل بورس، اعداد و ارقام بازار سرمایه، همه نشان از دست به دست شدن سهام دارد. ارزش معاملات خرد (سهام + حق تقدم‌ها) در روز جاری در محدوده 5 هزار و 626 هزار میلیاردی قرار گرفت تا افزایش ارزش معاملات نسبت به روز گذشته، رکورد جدیدی در ارزش معاملات آذرماه ثبت کند. نکته مهم دیگر حجم معاملات بود که با ایستادن در سطح 13.8 میلیارد برگه سهم، بالاتر از هر روز دیگری از آذرماه قرار گرفت.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه این افراد از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه تا لحظه تنظیم این گزارش، خبر از خروج 159میلیارد پول از بورس می‌دهد. اگر قرار به رشد کلیت بازار سهام است، ورود پول و اعتماد سهامداران برای گذاشتن سرمایه خود در بورس تهران شرط لازم و مهم به وقوع پیوستن این هدف است. نقشه بورس تهران روز دوشنبه با حضور 257 نماد سبز و 378 نماد منفی نمایانگر قدرت نسبی فروشنده‌ها در بازار بود. ارزش دلاری بازار سرمایه ایران در پایان معاملات روز یکشنبه معادل 257 میلیارد دلار برآورد شد.

 

ارسال نظر