اخبار

۱۴۰۱/۰۹/۲۴ - ۰۲:۳۳:۳۷
کد خبر: ۱۹۵۳۴۶

سامانه افشا تخلفات مدیران سازمان بورس، الگویی برای سایر نهادها

سنا| حسن نوروزی، نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس با تأکید بر اجرایی شدن بند چ ماده ۳۶ قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور گفت: فلسفه وضع این قانون، بازدارندگی است و مدیران باید توجه کنند که اگر تخلفاتی داشته باشند، اسامی آنها برای جامعه افشا خواهد شد. وی افزود: مجلس خواستار این است که بانک مرکزی و تمامی سازمان‌های اقتصادی کشور نیز سامانه‌هایی به منظور افشای تخلفات مدیرانی راه‌اندازی کنند که بدون توجه به قوانین و مقررات حاکم بر آن سازمان دست به تخلف می‌زنند. نوروزی در ادامه با تاکید به اینکه ضروری است سازمان‌ها سامانه‌های خود را به سامانه پولشویی کشور مستقر در وزارت اقتصاد متصل کنند، گفت: توقع مجلس از سازمان بورس برای راه‌اندازی این سامانه بسیار است که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد راه‌اندازی آن باشیم. این نماینده خاطرنشان کرد: سازمان بورس باید نسبت به اجرای این ماده و راه‌اندازی سامانه با جدیت برخورد کند. چرا که این موضوع باعث می‌شود انگیزه فعالان بازار تقویت و اعتماد مردم به این حوزه افزایش یابد و همچنین با عملیاتی شدن این سامانه، علاوه بر افزایش شفافیت در بازار سرمایه اعتماد سهامداران نیز جلب خواهد شد.

سهام مدیریتی سرخابی‌ها به‌زودی واگذار می‌شود

ایرنا| حسین قربان زاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی به آخرین وضعیت سهام سرخابی‌ها در فرابورس اشاره کرد و افزود: بزودی سهام مدیریتی این دو باشگاه عرضه می‌شود که پیش از مزایده با متقاضیان شرکت در مزایده، گفت‌وگو و مذاکره خواهد شد. وی گفت: لذا فرصتی برای این مذاکره و پذیرش تقاضاها تعیین شده که پایان مهلت آن چهاردهم دی‌ماه است. قربان‌زاده اظهار داشت: هفته آینده موضوع واگذاری سهام مدیریتی این دو باشگاه در هیات عالی واگذاری موردبحث قرار می‌گیرد که در صورت تصویب شرایط و قیمت، بلافاصله مزایده برگزار می‌شود. مساله خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس قصه‌ای قدیمی و پرماجرا است که در اردیبهشت ۱۳۸۸ و در جهت اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی کلید خورد، اما نهایی شدن این واگذاری در دولت‌های مختلف به باد فراموشی سپرده شد و هیچگاه اقدام جدی برای نهایی شدن آن در دستور کار مسوولان قرار نگرفت. با آغاز به کار دولت سیزدهم، تصمیم‌گیری و انجام برخی از اقدامات برای واگذاری هر چه سریع‌تر سرخابی‌ها موردتوجه وزرا و سازمان خصوصی‌سازی بود و درنهایت با برگزاری جلسات هفتگی گره کور واگذاری سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس با تلاش گسترده مسوولان حاضر در دولت سیزدهم بازگشایی و پرونده واگذاری آن در سال ۱۴۰۰ بسته شد.

عوامل تاثیرگذار بازار تا پایان سال کدامند؟

بورس نیوز| حسن حسین‌نیا، کارشناس بازار سهام عنوان کرد: با توجه به اینکه ریسک‌های سیستماتیک بالا رفته و مباحث مربوط به بودجه سال آینده مطرح شده است، شاهد مشوق خاصی برای هیچ یک از بازار‌ها نیستیم. از سویی دیگر با تعطیلی بعضی از صنایع ناشی از قطعی انرژی و گاز نمی‌توان زیاد ایده‌آل فکر کرد. در این بین خودروسازان شاید حرکت خاصی را نشان بدهند چراکه در سطح مدیریت تغییراتی ایجاد کرده‌اند و عرضه خودرو در بورس کالا داشته‌اند. وی افزود: کلیات صنایع مثل صنعت پالایشی آن ظرفیت‌های لازم برای رشد سودآوری را دارند. باتوجه به رشد نرخ دلار هم (با توجه به اینکه بورس کشور صادرات محور است) امکان رشد سودآوری در آنها بیشتر می‌شود. ولی بحثی که مطرح می‌شود، اراده بازیگران اصلی بازار است که آن هم متاثر از ریسک‌های سیستماتیک آن چنان نمود پیدا نکرده است و ما شاهد حمایت قوی از زیر مجموعه‌ها نیستم. حسین‌نیا با اشاره به نوسانات قیمت نفت تبیین کرد: بازار سهام متاثر از کامودیتی‌هاست و به خصوص بخش بزرگی از آن همانند پالایش و پتروشیمی متأثر از قیمت جهانی نفت است. باید در نظر داشته باشیم که بیشتر از خود قیمت نفت، کرک اسپرد محصولات مهم است. در بحث پالایشگاهی کرک اسپرد تا این لحظه مغلوب این صنعت بوده، ولی در رشد قیمت‌ها تاثیرگذار نبوده است و شاهد تقویت تقاضا در این قسمت نبودیم. وی ادامه داد: در محصولات پتروشیمی علاوه بر قیمت جهانی باید نیم نگاهی هم به شرایط آنها داشته باشیم. بحث کاهش ظرفیت تولید و گازی که در اختیارشان قرار می‌گیرد هم در روند تولید و محصولاتشان تاثیر می‌گذارد. یعنی سرمایه‌گذاری علاوه بر ریسک قیمت‌های جهانی با ریسک‌های داخلی هم مواجه است. این فعال بورسی تشریح کرد: برای تحلیل در بلندمدت شرایط متفاوت است؛ یک طرف باید همیشه اطلاعات اقتصادی قدرت‌های جهانی مثل فدرال رزرو و بانک مرکزی‌های اروپایی را در نظر داشته باشیم، بعد از پاندمی کرونا شاهد اتفاقات خاصی در این کشور‌ها بودیم؛ در بازار‌های داخلی و صنایع مربوطه در کشورمان، همچنان ریسک‌های سیستماتیک، تحریم، ریسک‌های سیاسی و همچنین نرخ داخلی ارز هم مشکلاتی را به وجود می‌آورد و برنامه‌هایی که دولت برای بازار سرمایه و شرکت‌های تولید محور دیده است از این دست مشکلات است. حسین‌نیا در پایان گفت: به همین دلایل، هرچند که شاهد رشد قیمت کامودیتی‌ها باشیم، در داخل کشور متأثر از تحریم چندان اتفاق خاصی در این صنعت رخ نمی‌دهد.

 

ارسال نظر