بازار سهام

۱۴۰۱/۰۹/۱۹ - ۰۶:۱۲:۲۱
کد خبر: ۱۹۵۱۵۵

محدودیت گاز صنایع و مذاکرات سازمان بورس با وزارت نفت

مدار اقتصادی| مجید عشقی، رییس سازمان بورس، با بیان این نکته که به دنبال کنترل و بهینه‌سازی عرضه گاز به صنایع در زمان زمستان هستیم، گفت: مذاکراتی را با وزارت نفت در زمینه مدیریت عرضه گاز به صنایع بورسی انجام دادیم تا محدودیت عرضه، همزمان با تعمیرات اساسی کارخانه‌ها صورت گیرد که در صورت محدودیت عرضه گاز، کمترین اثر را به تولید مجتمع‌های صنعتی وارد آورد. وی خاطرنشان کرد: این سیاست را برای تابستان گذشته نیز در زمان پیک مصرف برق و اعمال محدودیت برق به صنایع هم به کار گرفتیم. یعنی با توجه به محدودیت برق صنایع و جلوگیری از قطعی برق، برنامه‌ریزی‌هایی را با شبکه برق کشور و همچنین مجتمع‌های صنعتی انجام دادیم تا احتمال قطعی برق، کمترین اثر را در تولید آنها به وجود آورد. به گفته رییس سازمان بورس، مذاکرات سازمان بورس برای تامین سوخت صنایع چه در تابستان و چه زمستان همچنان ادامه دارد تا تولید صنایع کمترین آسیب را در حوزه تامین برق یا سوخت داشته باشند.

بازدارندگی تخلف یقه‌سفیدان با مصوبه جدید شورای عالی بورس

تجارت‌نیوز| محمدصادق شبانی، رییس مرکز تدوین، تنقیح و تطبیق قوانین و مقررات بازار سرمایه سازمان بورس در نشست خبری با اصحاب رسانه پیرامون موضوع بند چ ماده ۳۶ قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور مبنی بر انتشار اسامی مدیران متخلف، اظهار کرد: مضمون حکم بند چ، تجربه‌ای موفق در کشورهای دیگر بوده و نسبت به برخی از مدیران متخلف که به آنها اصطلاحا متخلفان یقه‌سفید گفته می‌شود تاثیر بیشتری در مقایسه با سایر مجازات‌ها از جمله جریمه نقدی داشته است. شبانی تشریح کرد: بعضا گفته می‌شود با این اقدام ممکن است سیاه‌نمایی نسبت به مدیران ناشران و نهادهای مالی به وجود آید و این تصور را به وجود آورد که مدیران متخلف، فراوانی زیادی دارند اما انتشار دقیق و شفاف اسامی مدیران متخلف نه تنها می‌تواند خلاف این فرضیه را ثابت نماید بلکه ویژگی بازدارنده و پیشگیرانه آن منجر به تحقق کمتر تخلف از سوی مدیران خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه این دستورالعمل رویکرد بازدارندگی دارد، بیان کرد: اثر این دستورالعمل نسبت به آینده است و آرایی که پس از ابلاغ این مصوبه صادر و قطعی می‌شوند، مشمول این مصوبه می‌شوند. البته در اجرای این موضوع بحث تکرار تخلف نیز حائز اهمیت تشخیص داده شده و انتشار برخی از تخلفات با درجه و سطح اهمیت کمتر منوط به تکرار در بازه زمانی مشخص شده است. شبانی تشریح کرد: متن و جزییات این دستورالعمل در تارنمای مرکز تدوین، تنقیح و تطبیق قوانین و مقررات بازار سرمایه به نشانی cmr.seo.ir در دسترس عموم است و مطابق آن، مهلت ۳ ماه برای راه‌اندازی تارنمای انتشار سوابق کیفری و انضباطی مدیران، در نظر گرفته شده است. وی تاکید کرد: هیچ تبعیضی در انتشار تخلف مدیران وجود ندارد و تاثیرگذاری این موضوع نیاز به همراهی افکار عمومی و مطالبه‌گری آنها دارد. اگر اصحاب رسانه در این زمینه کمک کنند، ضریب اثرگذاری این موضوع به مراتب بیشتر می‌شود. شبانی گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار در این مسیر نیازمند پشتیبانی دولت، قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی است تا این بستر و ابتکار قانونی که می‌تواند تحولات جدی در پی داشته باشد به خوبی اجرا شود.

مجوز واگذاری پارس خودرو صادر شد

وزارت اقتصاد| حسین قربان‌زاده درباره واگذاری خودروسازی سایپا، اظهار کرد: وزارت صمت تقاضای صدور مجوز شرکت پارس خودرو از زیرمجموعه‌های شرکت سایپا را داشت که این موضوع در جلسات فنی متعددی مورد بحث قرار گرفت و تاکید شد که در موضوع واگذاری شرکت‌های ایران خودرو و سایپا، اولویت واگذاری مدیریت این دو شرکت از سوی دولت است که مقدمه لازم آن، حذف قیمت‌گذاری دستوری محصولات آنهاست. رییس کل سازمان خصوصی‌سازی افزود: برای واگذاری واقعی مدیریت در گام اول باید سهام تودلی و چرخه‌ای این دو شرکت واگذار شود تا قفل سهامداری آنها باز شود. قربان‌زاده تصریح کرد: پیرو اصرار وزارت صمت بر واگذاری پارس خودرو، مقرر شد تعهدات روشنی در قبال واگذاری این دو شرکت نهایی شود که در روز گذشته، تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان خصوصی‌سازی، سازمان نوسازی و گسترش صنایع و معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت امضا شد. وی افزود: مطابق این تفاهم‌نامه باید تا پایان بهمن استراتژی توسعه صنعتی صنعت خودرو با افق ۱۰ساله به صورت رسمی منتشر شود تا همه نقش آفرینان این صنعت از چشم‌انداز این صنعت و قابل پیش‌بینی بودن متغیرهای آن مطمئن شوند و تمامی محصولات ایران خودرو و سایپا تا پایان سال از شمول قیمت‌گذاری دستوری خارج شوند، همچنین واگذاری سهام تودلی دو شرکت تا پایان سال به سرانجام برسد. معاون وزیر اقتصاد افزود: با این شروط و تعهداتی که از سوی وزارت صمت به صورت مکتوب ارایه شد، مجوز واگذاری پارس خودرو از زیرمجموعه‌های شرکت سایپا توسط سازمان خصوصی‌سازی صادر شد. قربان‌زاده تاکید کرد: به دلیل اینکه پارس خودرو سهام مستقیم دولت محسوب نمی‌شود، هیات‌مدیره و مجمع شرکت سایپا برای نحوه واگذاری و ارزش‌گذاری آن تصمیم می‌گیرد.

 

ارسال نظر