اخبار

۱۴۰۱/۰۹/۱۷ - ۰۲:۵۲:۱۹
کد خبر: ۱۹۵۱۴۲

بازار سرمایه نیازمند  ثبات و پیش‌بینی‌پذیری است

تسنیم| مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد ثبات و پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد از جمله مولفه کلیدی برای موفقیت در بازار سرمایه است. وی در ادامه اظهارداشت: به نظر می‌رسد اصولی طی سال‌های اخیر به ویژه بعد از سال 1399 با توجه به افت و خیزهای شدید در بازار سرمایه در دولت و مجلس شکل گرفته و آن هم اینکه تلاش شود بازار سرمایه یک بازار باثبات و پیش‌بینی‌پذیری برای فعالان اقتصادی تبدیل شود. نماینده مردم اصفهان و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: جدا از این هر نوع تصمیمی که برای فعالان و صاحبان سهام در بازار پیش بینی ناپذیری ایجاد می‌کند باید به‌شدت پرهیز شود. وی افزود: دولت می‌تواند منابع خود را که در اختیار بنگاه‌ها می‌گذارد نرخ‌گذاری کند اما این نرخ‌گذاری باید به نحوی صورت گیرد تا اشخاصی که می‌خواهند در بنگاه‌های مرتبط سرمایه‌گذاری کنند پیش بینی‌پذیری دهد. طغیانی اظهارداشت: آنچه که اکنون در بازار سرمایه نیاز است بحث ثبات و پیش بینی‌پذیری در موضوعاتی همچون نرخ ارز، نرخ تورم و دیگر عوامل مرتبط با ثبات اقتصادی کشور که به شکل غیرمستقیم در بازار اثر می‌گذارند.

کشف قیمت منطقی خودرو در بورس کالا

تجارت‌نیوز| یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با مثبت تلقی کردن اقدام سازمان بورس در عرضه خودرو در بورس کالا گفت که این اقدام گامی در راستای کشف قیمت خودرو است. علی رضایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا گفت: با این اقدام می‌توان انتظار کشف قیمت خودرو را داشت منتها همه‌چیز منوط به استقبال مردم است. وی توضیح داد: ممکن است علی‌رغم پایین بودن قیمت خودرو بعد از عرضه در بورس کالا، مردم از آن استقبال نکنند؛ مثلا ایران‌خودرو پژو ۲۰۷ را در این بازار کالایی جهت کشف قیمت عرضه کرده اما مردم استقبال نکنند که باید در این باره تمهیدات لازم اندیشیده شود تا با یک سرخوردگی مواجه نشویم. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر لزوم وجود رقابت در بازار خودرو گفت: اقدام سازمان بورس مبنی بر اقدام به عرضه خودرو در بورس کالا مثبت است که نتایج آن را می‌توان در کاهش قیمت و کوتاه شدن دست دلالان مشاهده کرد. البته باید در ادامه فکری برای افزایش کیفیت خودرو شود و اینکه چه طور مردم از عرضه خودرو در بازار سرمایه استقبال کنند.

قدرت تشخیص به فعالان  با رنگ‌بندی تخلفات مدیران بورسی

بازار سرمایه| ساجد حاتمی تاجیک، رییس اداره رسیدگی به تخلفات ناشران، تشکل‌های خودانتظام و بازار سازمان بورس و اوراق بهادار در با اشاره به دستورالعمل انتشار عملکرد و تخلفات مدیران بازار سرمایه اظهار کرد: در ارتباط با این دستورالعمل، چند نکته وجود دارد؛ نخست اینکه سهامداران می‌توانند از وضعیت مدیران شرکت‌هایی که سهام آنها را دارند مطلع شوند. همچنین آنها می‌توانند از جهت تحصیلی و تجربی و هم از نظر عملکرد این مدیران از منظر سوابق کیفری، انضباطی یا تخلفاتی آنها آگاهی یابند. او با بیان اینکه این اقدام حرکت جدیدی است که در کشور ایجاد شده و سابقه چنین مقرره‌ای در هیچ کدام از بازارهای کشور تاکنون به این شکل نبوده، تصریح کرد: انتشار عملکرد مدیران می‌تواند جنبه بازدارندگی برای مدیران فعال در بازار اوراق بهادار داشته باشد. از آنجا که مقررات بازار اوراق بهادار مقررات حساسی است، مدیران با عدم رعایت این قوانین تنها شخصیت حقوقی شرکت را در خطر قرار نمی‌دهند، بلکه سبب تضییع حقوق سهامداران نیز می‌شوند. او با بیان اینکه نحوه انتشار در این دستورالعمل به شکل‌های مختلفی پیش‌بینی شده، گفت: در موضوع انضباطی، مجازات‌هایی که برای هر تخلفی درنظر گرفته شده، درجه‌بندی شده است و انتشاری که صورت می‌پذیرد براساس تکرار مجازات‌هایی است که در درجات مختلف پیش‌بینی شده است. برای نمونه، اگر مجازات درجه ۴ برای مدیری در نظر گرفته شود، چنانچه آن مدیر در طول دو سال بیش از یک بار دچار تخلف شود، موجب انتشار می‌شود یا در تخلف درجه ۵ تکرار بیش از دو بار در دو سال، انتشار را در پی خواهد داشت. بنابراین، انتشار جرایم یا تخلفات مدیران بازار سرمایه به معنی این نیست که هر مدیری که محکوم شده است، بلافاصله حکم وی منتشر می‌شود، بلکه بر اساس شرایط دستورالعمل مصوب شورای عالی بورس که طبقه‌بندی شده، اقدام خواهد شد. حاتمی تاجیک ادامه داد: در موضوع کیفری نیز درجه‌بندی‌هایی که در قانون مجازات در نظر گرفته شده، در بحث کیفری و انضباطی رنگ‌بندی شده است؛ رنگ‌بندی شدن موضوع انتشار نیز از این باب است تا مخاطب عام زمانی که به سامانه انتشار عملکرد رجوع می‌کند بتواند از طریق رنگ‌ها تشخیص دهد که عملکرد  مدیری که منتشر شده در کدام گروه قرار دارد. او در راستای رنگ‎بندی جرایم عنوان کرد: درجات پایین‌تر یا با اهمیت پایین‌تر در گروه‌هایی با رنگ زرد یا نارنجی دسته‌بندی می‌شوند. تخلفاتی که اهمیت بالاتری دارند و منجر به مجازات‌های شدیدی شده‌اند نیز در گروه‌های قرمز یا مشکی قرار می‌گیرند. بنابراین، سهامدار یا مخاطب می‌تواند با مراجعه به پایگاه اطلاعاتی انتشار عملکرد مدیران، از طریق قرار گرفتن مدیر در رنگ‌بندی‌های مختلف به صورت کلی، درجه مدیر را در راستای رعایت قوانین و مقررات تشخیص دهد. جزییات عملکرد مدیر از طریق جست‌وجو در این پایگاه قابل ملاحظه است و سهامداران می‌توانند تمامی سوابق کیفری و انضباطی او را مشاهده کنند.

 

ارسال نظر