اخبار

۱۴۰۱/۰۹/۰۶ - ۰۳:۴۰:۱۸
کد خبر: ۱۹۴۷۵۱

رکورد تاریخی حجم معاملات سالانه بورس کالا شکسته شد

کالاخبر| از ابتدای سال جاری تا پایان روز دوم آذر، ۷۶ میلیون و ۲۲۰ هزار تن انواع کالا و محصول در تالارهای مختلف بورس کالای ایران معامله شد. این در حالی است که مجموع معاملات صورت گرفته در بازار فیزیکی بورس کالا در پایان دوازده ماه سال گذشته، ۷۶ میلیون و ۱۴۶ هزار و ۸۳۰ تن بود. همچنین ارزش معاملات انجام شده در بازار فیزیکی بورس کالا از ابتدای سال تا تاریخ مذکور بیش از ۵۵۲ (همت) هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. ارزش کل معاملات سال ۱۴۰۰ بیش از ۶۳۰ همت بود و این به معنای آن است که بازار فیزیکی ۸۷ درصد از ارزش معاملات سال گذشته را در ۸ ماهه امسال ثبت کرده و با احتساب ماه‌های باقیمانده، به احتمال بسیار زیاد ارزش معاملات امسال رکورد دیگری را ثبت می‌کند. از ابتدای سال جاری تا پایان روز دوم آذر، معاملات در هر یک از تالارها به شرح زیر بود:  تالار محصول‌های صنعتی و معدنی: بیشترین حجم معاملات مربوط به محصول‌های صنعتی با حجم ۶۲ میلیون و ۸۳۱ هزار و ۵۲۳ تن کالا و محصول به ارزش ۳۳۱.۷ همت بود. در گروه معدنی نیز ۴۶۱ هزار و ۵۰۰ تن کالا و محصول به ارزش نزدیک ۴.۹ همت مورد معامله قرار گرفت. تالار محصول‌های پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی: در مدت مذکور همچنین ۱۲ میلیون و ۳۸۰ هزار تن کالا و محصول به ارزش ۲۰۷ همت دادوستد شد. تالار محصول‌های کشاورزی و بازار فرعی: در بخش کشاورزی ۱۰ تن محصول به ارزش ۳۰۴ میلیارد تومان و در بازار فرعی ۵۲۵ هزار و ۹۶۸ تن کالا و محصول به ارزش ۷.۴ همت مورد معامله قرار گرفته است. تالار خودرو: از ابتدای سال تا ۲ آذر همچنین ۴ هزار و ۸۰ دستگاه خودرو به ارزش نزدیک ۳ هزار و ۳۶۲ میلیارد تومان در تالار خودرو بورس کالا دادوستد شده بود. بازار املاک و مستغلات: ۲ واحد مسکونی در بخش اموال غیرمنقول به ارزش ۳۰ میلیارد تومان معامله شد.

خودروهای وارداتی هم در بورس کشف قیمت شوند

سنا|‌الله‌وردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مسائل و مشکلات مربوط به صنعت خودرو در ایران مربوط به سال‌های گذشته است، به رادیو گفت‌وگو گفت: کشور حدود ۴ سال با واردات خودرو مواجه نبوده و عرضه و تقاضا هم با یکدیگر همخوانی نداشته است. وی افزود: طی سال‌های اخیر شاهد بازاری انحصاری در داخل کشور بودیم که رهایی از آن نیازمند تدبیر دقیق و جدی است. مشکل خودرو چیزی نیست که با یک تصمیم دستوری بتوان آن را حل کرد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه همه مسائل مربوط به صنعت خودرو را باید مورد بررسی قرار دارد تا به نتایج بهتر دست پیدا کرد، اظهار کرد: جلسات متعددی در کمیسیون صنایع با مسوولان و صاحب‌نظران بخش خصوصی برگزار شده تا بتوان به مشکلات این صنعت بیش از پیش رسیدگی کرد. این نماینده مجلس تصریح کرد: اگر خودرو بی‌رویه و بی‌برنامه وارد شود تولید داخل آسیب خواهد دید بنابراین، بهتر است هم‌زمان با واردات خودرو، تکنولوژی و خدمات پشتیبان آن هم وارد کشور شود. دهقانی بیان کرد: آیین‌نامه و بخشنامه‌های مربوط به واردات و افزایش ظرفیت تولید خودرو تدوین و در حال اجراست. امیدواریم با واردات و افزایش تولید در داخل کشور عرضه به میزان تقاضا تأمین و شاهد افزایش قیمت نباشیم. این نماینده مجلس گفت: برای خودروهای وارداتی، منطقی این است که خودرو را به بورس ببریم تا کشف قیمت شود.

۱۵،۵ میلیون اوراق گواهی کالایی دست به دست شد

در بازار گواهی سپرده در هفته منتهی به ۴ آذر بیش از ۱۵.۵ میلیون ورقه بهادار مبتنی بر کالا با ارزش بیش از ۵۶۰ میلیارد تومان دست به دست شد که از نظر حجمی ۳۴.۵ درصد و از نظر ارزشی ۵۲.۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد. سکه از لحاظ ارزش معاملات و سیمان از لحاظ حجم معاملات، برتر از سایر دارایی‌ها، در مقام نخست ایستاد. ۱۵ میلیون و ۵۶۰ هزار و ۱۹۳ ورقه بهادار مبتنی بر کالا با ارزش بیش از ۵۶۰ میلیارد تومان در بازار گواهی سپرده کالایی در بورس کالا در هفته گذشته دست به دست شد. ارزش معاملات هفته منتهی به ۲۷ آبان نیز نزدیک ۶۴۵ میلیارد تومان برای ۱۱ میلیون و ۵۶۱ هزار و ۴۷۰ ورقه بهادار مبتنی بر کالا بود. در جریان معاملات هفته گذشته، ۲ میلیون و ۹ هزار و ۲۰۰ اوراق گواهی سپرده سکه طلا در حالی دست به دست شد که این دارایی پایه ارزش بیش از ۳۳۱ میلیارد تومان را ثبت کرد. اوراق مبتنی بر طلا با کسب سهم ۵۹ درصدی در ارزش معاملات، جایگاه نخست و با سهم ۱۳ درصدی در حجم معاملات، رتبه سوم بازار گواهی سپرده کالایی را پس از سیمان و زعفران از آن خود کرد. سیمان با ثبت معامله ۸ میلیون و ۳۵۶ هزار گواهی سپرده، رتبه نخست را از نظر حجم از آن خود کرد و ارزش معاملات این دارایی نزدیک ۶.۳ میلیارد تومان شد. سهم این دارایی از حجم کل معاملات ۵۴ درصد بود و از لحاظ حجم در جایگاه نخست ایستاد. در هفته منتهی به ۴ آذر، ۴ میلیون و ۵۰۲ هزار و ۲۷۷ گواهی سپرده زعفران نیز به ارزش بیش از ۱۵۲ میلیارد تومان دست به دست شد که این دارایی پایه، با سهم ۲۹ درصدی در حجم و ۲۷ درصدی در ارزش معاملات رتبه دوم را هم در حجم و هم در ارزش معاملات به خود اختصاص داد. ارزش معاملات ۶۸۱ هزار و ۸۲۸ گواهی سپرده شیشه نیز به ۷۰ میلیارد تومان نزدیک شد و این دارایی توانست مقام سوم را از لحاظ ارزش بعد از سکه و زعفران از آن خود کند. این دارایی پایه، سهم ۱۳ درصدی را از لحاظ ارزش کل معاملات به دست آورد. در هفته‌ای که گذشت معامله ۱۰ هزار و ۸۸۸ گواهی سپرده برنج به ارزش ۸۴۵ میلیون تومان در بازار مالی بورس کالای ایران نیز به ثبت رسید.

 

ارسال نظر