رونق بازار خودرو به واسطه بورس کالا

۱۴۰۱/۰۸/۲۶ - ۰۱:۲۶:۳۱
کد خبر: ۱۹۴۴۶۱
رونق بازار خودرو به واسطه بورس کالا

عرضه خودرو پس از کشمش‌های بسیار زیاد بالاخره در بورس کالا آغاز شد. از زمان شروع عرضه تا به امروز استقبال بسیار خوبی از خرید خودرو به واسطه بورس کالا شده است. چرا که خودرو بدون واسطه و با قیمت پایین‌تر از بازار آزاد به دست خریدار می‌رسد.

این نحوه عرضه موجب می‌شود که هم خریدار و هم فروشنده سود کنند و به نوعی هیچ کدام درگیر سود دلالی نشوند. پیش از این بازار خودرو توسط دلالان اداره می‌شد و کسی نتوانست قیمت محصولی را افزایش یا کاهش دهد؛ اما اکنون شرایط تغییر کرده یک قیمت پایه تعیین می‌شود و پس از آن خریداران خودرو، خود تعیین می‌کنند که محصول عرضه شده را به چه قیمتی بخرند؛ یعنی همان سیستم عرضه و تقاضا.

بررسی قیمت‌های معاملاتی نشان می‌دهد قیمت به مراتب از بازار آزاد پایین‌تر است و چنانچه عرضه‌ها از سوی تولیدکنندگان در بورس تداوم یافته و افزایش یابد به دلیل قرار‌گیری خودروها در مکانیسم عرضه و تقاضا و کشف واقعی قیمت‌ها، شاهد روند تعادلی قیمت در بازار خودرو خواهیم بود. ضمانت اجرایی معاملات در بورس کالا بالاست و این موضوع کمک خواهد کرد تولیدکنندگان به موقع مبلغ معاملات را دریافت و خریداران نیز در موقع سررسید محصول خریداری شده خود را بدون دغدغه دریافت کنند؛ این موضوع مزیت معاملات کالاها در بستری قانونی و شفاف به نام بورس کالاست که این ضمانت معاملات در بازارهای غیرسمی و غیرشفاف وجود ندارد. 

به مرور شاهد عرضه محصول‌های سایر تولیدکنندگان و خودروسازان کشور در بورس کالا خواهیم بود تا از این طریق قیمت‌ها در بازار خودرو متعادل شود که با افزایش عرضه‌ها، روند تخصیص خودرو به مصرف‌کنندگان نیز بهبود می‌یابد. زمانی که شفافیت به معاملات بر می‌گردد وزارت امور اقتصادی و دارایی دسترسی آسان‌تری به همه اطلاعات و مالیات معاملات خودرو خواهد داشت. از سوی دیگر خودرو به مصرف‌کننده واقعی می‌رسد و شاهد انباشت خودرو در دست عده‌ای دلال نخواهیم بود و در پایان نیز از بخش تولید به دلیل کشف قیمت‌های تعادلی حمایت می‌شود.

   مزیت عرضه خودرو در بورس

اغلب کارشناسان و فعالان اقتصادی عقیده دارند که عرضه خودرو در بورس کالا پنج مزیت دارد. نخست از بین رفتن تقاضای سرمایه‌ای، جلوگیری از قیمت‌سازی، بسته شدن درب پشتی کارخانه‌ها، فراهم شدن امکان افزایش تولید خودرو و کاهش قیمت تمام شده آن، فراهم شدن امکان توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی.از بین رفتن تقاضای سرمایه‌ای یعنی اختلاف قیمتی زیادی بین خودرو در بازار آزاد و درب کارخانه وجود دارد. دلالان با خرید از کارخانه و فروش در بازار آزاد سود بسیار زیادی می‌کنند که با عرضه خودرو در بورس کالا رانت این حوزه کاهش و دلالان از چرخه معامله خودرو حذف می‌شوند. در نهایت خودرو با قیمت واقعی و به‌طور مستقیم به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

اغلب بازارها خصوصا خودرو در حالت رکود به سر می‌برد و گاهی بازار خودرو به‌طور کامل راکد می‌شود. دلالان به واسطه حضور کم خریداران و فروشندگان قیمت‌های کاذب و بالایی اعلام می‌کنند و به نوعی قیمت‌سازی می‌کنند که این موضوع روند معاملات بازار خودرو را بر هم می‌زند. اما با عرضه در بورس کالا خودرو به واسطه کشف قیمت و با تعادل به فروش می‌رسد

بسته شدن درب پشتی کارخانه‌ها نیز به عملکرد دلالان باز می‌گردد. برخی از این افراد با حضور در درب کارخانه و نفوذ به آن خودرو با قیمت واقعی می‌خرند و پس از آن با چند برابر قیمت در بازار آزاد به معامله آن می‌پردازند.

فراهم شدن امکان افزایش تولید خودرو و کاهش قیمت تمام شده آن نیز به بورس کالا باز می‌گردد. صورت مالی تمامی شرکت‌های خودرویی زیان‌ده است و این شرکت‌ها می‌توانند با فروش و عرضه محصولات خود در بورس از مزایای آن نیز برای افزایش تولید و پرداخت بدهی‌های خود استفاده کنند. بخش بسیار بزرگی از ناوگان حمل و نقل عمومی کشور فرسوده است و قابلیت استفاده ندارد. جایگزینی یا تعمیر ناوگان عمومی به هزینه میلیاردی نیاز دارد و با فروش خودرو در بورس کالا طی یک تا سه سال می‌توان هزینه تعمیر و جایگزینی این ناوگان را تامین کرد. البته این تامین با استفاده از فروش خودرو به دولت و اقتصاد کشور نیز کمک شایانی می‌کند.

   عرضه ۳  محصول کرمان موتور در بورس کالا

براساس اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی بورس کالای ایران کرمان موتور هر دستگاه خودرو کی‌ام اس T۸ خود را که ۵۰ دستگاه آن سفید و ۵۰ دستگاه مشکی خواهد بود به قیمت پایه ۸۶۰ میلیون تومان عرضه خواهد کرد. قیمت پایه خودرو جک S۵ این شرکت نیز ۸۸۳ میلیون تومان تعیین شده است که ۵۰ دستگاه از آن مشکی و ۵۰ دستگاه سفید است. کرمان موتور ۱۰۰ دستگاه جک J۴ خود را که ۵۰ دستگاه آن مشکی و مابقی سفید است به قیمت پایه ۴۷۲ میلیون تومان عرضه خواهد کرد.

در مشخصات عرضه تمامی خودروهای عرضه شده کرمان موتور آمده است: هر کد ملی صرفا مجاز به ثبت سفارش بر روی یکی از کدهای عرضه شده در تاریخ عرضه و صرفا برای یک دستگاه خودرو است و صدور سند و شماره‌گذاری خودرو فقط به اسم شخص خریدار خواهد بود. همچنین مبلغ پیش پرداخت ثبت سفارش خرید ۲۵ درصد قیمت پایه در نظر گرفته شده است. خریداران جهت تحویل خودرو باید همزمان با تسویه اصل مبلغ معامله شده در بورس کالا با مراجعه به سایت فروش اینترنتی کرمان موتور به ایجاد و تکمیل پروفایل شخصی کرده و ضمن انتخاب یکی از نمایندگی‌های مجاز کرمان موتور، نسبت به واریز وجه هزینه‌های ذیل اقدام کنند.

   هزینه‌های جانبی

هزینه‌های جانبی که به خودرو کی‌ام سی T۸ اضافه می‌شود ۱۲ درصد قیمت معامله شده شامل ۹ درصد مالیات و عوارض ارزش افزوده و ۳ درصد مالیات و عوارض شماره‌گذاری که بر اساس قیمت معامله محاسبه و اعلام می‌شود. همچنین هزینه‌هایی جمعا به مبلغ ۴۰ میلیون و ۲۶۵ هزار و ۲۸۱ ریال شامل هزینه هوشمندسازی، صدور و ارسال کارت مشخصات خودرو به مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال، هزینه پست سند مالکیت به مبلغ ۳۰۰ هزار ریال، هزینه تولید پلاک و شماره‌گذاری به مبلغ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال، هزینه بیمه شخص ثالث به مبلغ ۳۶ میلیون و ۲۶۵ هزار و ۲۸۱ ریال به مبلغ کل افزوده می‌شود.

علاوه بر این هزینه‌های جانبی که به خودرو جک S۵ اضافه می‌شود ۱۱ درصد قیمت معامله شده شامل ۹ درصد مالیات و عوارض ارزش افزوده و ۲ درصد مالیات و عوارض شماره‌گذاری که بر اساس قیمت معامله محاسبه و اعلام می‌شود. همچنین هزینه‌هایی جمعا به مبلغ ۴۱ میلیون و ۱۸۴ هزار و ۲۷ ریال شامل هزینه هوشمندسازی، صدور و ارسال کارت مشخصات خودرو به مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال، هزینه پست سند مالکیت به مبلغ ۳۰۰ هزار ریال، هزینه تولید پلاک و شماره‌گذاری به مبلغ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال، هزینه بیمه شخص ثالث به مبلغ ۳۷ میلیون و ۱۸۴ هزار و ۲۷ ریال به مبلغ کل افزوده می‌شود.

هزینه‌های جانبی که به خودرو جک J۴ نیز اضافه می‌شود ۹.۵ درصد قیمت معامله شده شامل ۹ درصد مالیات و عوارض ارزش افزوده و ۰.۵ درصد مالیات و عوارض شماره‌گذاری که بر اساس قیمت معامله محاسبه و اعلام می‌شود. همچنین هزینه‌هایی در مجموع به مبلغ ۴۱ میلیون و ۱۸۴ هزار و ۲۷ ریال شامل هزینه هوشمندسازی، صدور و ارسال کارت مشخصات خودرو به مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال، هزینه پست سند مالکیت به مبلغ ۳۰۰ هزار ریال، هزینه تولید پلاک و شماره‌گذاری به مبلغ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال، هزینه بیمه شخص ثالث به مبلغ ۳۷ میلیون و ۱۸۴ هزار و ۲۷ ریال به مبلغ کل افزوده می‌شود.

   عرضه 207 در بورس کالا

پس از لغو محدودیت‌ عرضه‌ها، قرار است دوشنبه هفته آینده یعنی 30 آبان ماه پژو 207 در بازار سرمایه عرضه شود. روز دوشنبه 1000 دستگاه پژو 207 دنده‌ای با فرمان برقی و رنگ سفید در تابلوی معاملات بورس کالا مورد عرضه و رقابت قرار می‌گیرد.

نکته مهم این عرضه اینجاست که قیمت پایه این خودرو 56 درصد از بازار ارزان‌تر است. بر اساس اعلام بورس کالا پژو ۲۰۷i با قیمت پایه ۱۸۷ میلیون تومان روی تابلوی معاملات می‌رود.

نگاهی به اعداد و اراقام بازار آزاد نشان می‌دهد که قیمت 207 دنده‌ای حدودا 423 تا 436 میلیون تومان است. اگر قیمت پایه و قیمت بازار آزاد را مقایسه کنیم به تفاوت قیمتی 56 درصدی می‌رسیم. اما نکته اساسی اینجاست که 187 میلیون تومان قیمت پایه است و خریدار خودور از بورس کالا باید هزینه مالیات و عوارض که معادل 13 درصد از مبلغ نهایی و هزینه ثابت به مبلغ ۴ میلیون و ۳۷۱ هزار تومان بابت بیمه و شماره‌گذاری است را پرداخت کند. البته چون معاملات بورس بر اساس عرضه و تقاضاست احتمالا قیمت پایه 187 میلیون تومانی به چند برابر افزایش یابد. چرا که 207 خودروی محبوبی است و فاصله قیمتی بسیار زیادی با بازار آزاد دارد و خریدار می‌تواند سود بسیار خوبی جذب کند.

در جدیدترین نامه محمد نوروزپور، مدیر بازرسی و امور اعضای بورس کالای ایران در خصوص خرید محصول پژو ۲۰۷ در تاریخ ۳۰ آبان آمده است: مهلت ثبت سفارش ساعت ۱۲ روز یکشنبه ۲۹ آبان خواهد بود.

همچنین پیش‌دریافت خرید خودرو به میزان ۱۰۰ درصد است و اشخاصی که در عرضه‌های قبلی موفق به خرید خودرو سواری شده‌اند امکان ثبت سفارش نخواهند داشت. هر کد بورسی صرفا امکان یک ثبت سفارش را دارد و ثبت سفارش برای اشخاص حقوقی مجاز نیست. تحویل این خودرو به صورت ۳ ماهه بوده و در تاریخ ۳۰ بهمن انجام می‌شود. این خودرو دارای فرمان برقی و رنگ سفید است. همچنین خریداران باید شرایط سنی ۱۸ سال تمام را داشته باشند.

خریداران جهت ادامه مراحل خرید باید همزمان با تسویه مبلغ معامله در بورس (حداکثر تا پایان مهلت مجاز تسویه در بورس) با مراجعه به سایت به آدرس وب‌سایت فروش اینترنتی محصولات ایران خودرو اقدام به ایجاد و تکمیل پروفایل شخصی کرده و در زمان مقرر که طی پیامک (تکمیل وجه هزینه‌های متعلقات قانونی) اطلاع‌رسانی می‌شود، علاوه بر انتخاب یکی از نمایندگی‌های مجاز، بیمه‌گر مورد نظر خود را در سایت انتخاب و نسبت به واریز وجه هزینه‌های زیر اقدام کنند.

هزینه‌ها شامل بیمه و شماره‌گذاری و هزینه ثابت جمعا به مبلغ ۴ میلیون و 371 هزار تومان به علاوه ۱۳ درصد بابت مالیات و عوارض قانونی است که براساس مبلغ معامله محاسبه و توسط خریدار باید پرداخت شود. بدیهی است درصورت عدم واریز هزینه‌های فوق حداکثر تا ۵ روز تقویمی پس از ارسال پیامک (تکمیل وجه متعلقات قانونی) به نسبت زمان تاخیر خریدار در واریز وجوه تکمیلی، زمان تحویل خودرو تغییر خواهد کرد.

 

ارسال نظر