بازار سهام

۱۴۰۱/۰۸/۱۴ - ۰۱:۲۶:۰۲
کد خبر: ۱۹۴۰۳۰

وزارت نفت، صمت و بانک مرکزی از بازار سرمایه حمایت کنند

سنا| حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با تاکید به اینکه دستگاه‌های مختلف وزارت نفت، وزارت صمت، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی باید حمایت‌های خود را از بازار سرمایه داشته باشند گفت: هر کدام از این سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی با تمرکز بر اهداف درست و تصمیم‌گیری‌های دقیق اثرگذاری بسیار زیادی می‌توانند بر روند بازار سرمایه بگذارند. وی بیان کرد: برای نمونه بانک مرکزی با افزایش ندادن پایه پولی، هدایت بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی و همچنین جلوگیری از دلالی در کشور، می‌تواند به بورس کمک بسیاری کرده و در راستای رونق آن تلاش کند. این نماینده مجلس تصریح کرد: وزارت نفت هم می‌تواند با کمک فناوری‌های جدید و همکاری با شرکت‌های دانش بنیان، نسبت به صادرات فرآورده‌ها اقدام خوبی را انجام داده و به شرکت‌های بورسی کمک کند. وی با تاکید بر اینکه دولت باید به دخالت‌های بیش از حد در بازار پول که به منظور کنترل تورم انجام شده است پایان داده و سیاست‌های درستی را در قبال مباحث سیاسی و اقتصادی کلان اخذ کند، اظهار کرد: همکاری هر چه بیشتر بین دستگاه‌های اجرایی با بازار سرمایه، سازوکارهای مناسبی را برای هدایت بخشی از نقدینگی به بورس جهت حمایت از بنگاه‌های اقتصادی و جلوگیری از انحراف این منابع به سمت سایر بازارها فراهم می‌کند. به گفته حاج بابایی؛ با همکاری سازمان‌ها و نهادهای مختلف می‌توان نسبت به افزایش آگاهی‌ بخشی به جامعه درباره سرمایه‌گذاری از طریق بورس، مقاوم‌سازی بازار سرمایه در مقابل شوک‌های خارجی و داخلی اقدامات خوبی را انجام داد.

انتشار اوراق سکه بهار آزادی در بورس از هفته آینده

ایبنا|  علی صالح آبادی رییس کل بانک مرکزی گفت: اشخاص حقیقی و همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا می‌توانند به منظور تنوع بخشیدن به سبد سرمایه‌گذاری خود، در چارچوب ضوابط تعیین شده، این اوراق را خریداری کنند. وی در ادامه، به موضوع مالیات سود سپرده‌های اشخاص حقوقی اشاره کرد و گفت: در جلسه روز گذشته با حضور معاون اول رییس‌جمهور، وزیر اقتصاد و رییس سازمان برنامه و بودجه، مقرر شد با توجه به آثار این مصوبه در افزایش هزینه تجهیز منابع و سود سپرده‌ها در شبکه بانکی، لایحه پیشنهادی‌ دولت مبنی بر اصلاح این قانون با همکاری مجلس به‌طور ویژه پیگیری شود.

بستر شفاف بورس کالا به کمک بازار برنج می‌آید

باشگاه خبرنگاران جوان|  محمدرضا برگی، کارشناس بازارهای کالایی گفت: در خصوص بازار برنج باید گفت در حال حاضر در بورس کالا دو نماد با گواهی سپرده برنج داریم که در حال معامله هستند یکی از آنها برنج طارم و دیگری برنج فجر است. او می‌گوید: میزان تولید برنج در کشور بین ۱.۵ تا ۲ میلیون تن است. میزان سرانه مصرف نیز از سال‌های قبل نفری ۴۰ کیلو گرم در سال بوده، اما در حال حاضر با توجه به وضعیت معیشتی این عدد کاهش داشته و به ۳۰ کیلو گرم در سال رسیده است. تقریبا نیاز کشور در سال چیزی حدود ۲.۵ میلیون تن برنج است که با در نظر گرفتن میزان تولیدی کشور اختلاف این عدد را واردات برنج تامین می‌کند. برگی خاطرنشان کرد: با توجه به آمارهای ارایه شده در خصوص معاملات گواهی سپرده برنج چیزی حدود ۳۷۷ تن برنج در بورس کالا معامله شده است که اگر بخواهیم این عدد را به نسبت کل برنج در بازار کشور مقایسه کنیم، چیزی کمتر از یک هزارم برنج کشور در بورس کالا معامله می‌شود و رقم کوچکی است که با توجه به پتانسیل این بازار و ظرفیت بورس کالا انتظار توسعه و رشد وجود دارد و البته باید به سمت توسعه گام‌برداریم. او می‌گوید: هر کد بورسی می‌تواند برنج را از بورس کالا خریداری کند. اگر بخواهیم مقایسه‌ای در خصوص برنج طارم که در بورس کالا در حال معامله است و برنجی که در بازار وجود دارد از نظر قیمتی داشته باشیم باید گفت این نماد ۱۰ درصدی کمتر نسبت به بازار آزاد مورد معامله قرار گرفته است، البته هزینه حمل با خود خریدار است. برگی می‌گوید: بر اساس آمارهای شفافی که به دست می‌آید، بحث پایش و کنترل مصرف به خوبی انجام می‌گیرد و مورد دیگر اینکه واسطه‌ها نیز از بین می‌رود.

صندوق توسعه ملی با خرید سهام دارایی ارزی ذخیره می‌کند

بازار سرمایه|حسین درودیان، اقتصاددان در خصوص تاثیر خرید سهام توسط صندوق توسعه ملی بر بازار سرمایه بیان کرد: خرید سهام توسط صندوق توسعه ملی سابقه نداشته و این صندوق عمدتا به بنگاه‌های اقتصادی تسهیلات ارزی اعطا می‌کرده تا در طرح‌های توسعه‌ای سرمایه‌گذاری کنند. به نظر می‌رسد این اقدام صندوق توسعه ملی بیشتر جنبه حمایتی داشته باشد؛ اما به هر حال اینکه دارایی جدیدی به پرتفوی صندوق توسعه ملی اضافه شود، اتفاق مثبتی است. البته که دارایی‌های این صندوق معمولا ارزی بوده؛ ولی خرید برخی سهم‌های دلاری در قیمت‌های فعلی از منظر عقلانیت اقتصادی توجیه‌پذیر است. یعنی با خرید سهم‌های دلاری، به نوعی صندوق توسعه ملی دارایی‌های خود را به ارز گره زده است. وی اضافه کرد: با توجه به وضعیت بازار ارز و قیمت سهام، تردیدی در ارزنده بودن بازار سهام وجود ندارد؛ کما اینکه معامله بلوکی « فارس» و فاصله قیمت سهم در معامله بلوکی با قیمت همان سهم بر روی تابلو نشان از ارزان بودن سهم‌ها دارد. 

 

ارسال نظر