عرضه ۱،۲ میلیون تنی سیمان در بورس کالا

۱۴۰۱/۰۷/۲۵ - ۰۲:۳۲:۲۸
کد خبر: ۱۹۳۴۲۷

عرضه‌های سیمانی‌ها در هفته جاری از امروز (یکشنبه ۲۴ مهر) آغاز و فردا (دوشنبه ۲۵ مهر) هم ادامه می‌یابد. در عرضه‌های امروز، ۶۶ شرکت سیمانی در مجموع یک میلیون و ۲۳۶ هزار و ۳۸۸ تن انواع سیمان را روی تابلو معاملات می‌برند. سیمانی‌ها تا هفته منتهی به ۲۲ مهر امسال، در مجموع نزدیک ۳۱ میلیون تن انواع سیمان را به ارزش ۱۹.۷ هزار میلیارد تومان در تالار سیمان بورس کالا فروختند. به گزارش کالاخبر، تالار سیمان در بورس کالا امروز یکشنبه ۲۴ مهر میزبان عرضه یک میلیون و ۲۳۶ هزار و ۳۸۸ تن انواع سیمان از سوی ۶۶ شرکت سیمانی است. از کل عرضه‌های امروز سیمانی‌ها در بورس کالا، یک میلیون و۶۸۸ تن سیمان از نوع تیپ ۲، ۱۵۷ هزار و ۹۰۰ تن از نوع سیمان تیپ ۱-۴۲۵، ۶۸ هزار و ۵۰۰ تن از نوع سیمان تیپ ۱-۳۲۵ و ۹ هزار و ۳۰۰ تن از نوع سیمان تیپ ۱-۵۲۵ خواهد بود.۶۶ شرکت سیمانی که امروز عرضه دارند، به ترتیب بالاترین حجم عرضه، شامل شرکت‌های سیمان آبیک، تهران، مازندران، صوفیان، سپاهان، ساوه، خزر، ارومیه، شرق، هگمتان، صنایع سیمان سامان غرب، هرمزگان، شاهرود، بجنورد، ممتازان کرمان، کرمان، نیزار قم، صنایع سیمان گیلان سبز، شمال، عمران انارک، غرب، فیروزکوه، گروه صنعتی ومعدنی سیمان تجارت مهریز، فراز فیروزکوه، فارس نو، اردستان، داراب، پیوند گلستان، آذر آبادگان خوی، کارخانجات سیمان لامرد، ایلام، مجتمع سیمان غرب آسیا، منددشتی هستند.همچنین شرکت‌های صنایع سیمان شهرکرد، زنجان، ساروج اصفهان، صنایع سیمان نهاوند، دشتستان، توسعه گستر هلال خاورمیانه (سیمان مارگون)، قائن، آرتا اردبیل، جوین، زاوه تربت، خاش، خوزستان، خمسه، لار سبزوار، اصفهان، زابل، کیاسر، دورود، کاوان بوکان، فارس، کویر کاشان، کردستان، خاکستری نی ریز، بین‌المللی ساروج بوشهر، توسعه ماهان کرمان، باقران، یاسوج، سپهر قیر و کارزین، نایین، قشم، استهبان، کارون و آباده نیز از دیگر شرکت‌هایی هستند که محصول خود را روی تابلو خواهند برد.

  معامله ۳۱ میلیون تنی سیمانی‌ها تا هفته سوم مهر

از ابتدای فروردین امسال تا هفته منتهی به ۲۲ مهر، در مجموع ۳۷ میلیون و ۸۴۴ هزار و ۵۳۸ تن سیمان در بورس کالا عرضه شد که با تقاضای ۳۷ میلیون و ۱۷۰ هزار و ۸۳ تنی روبه رو و ۳۰ میلیون و ۶۶۹ هزار و ۶۸۹ تن آن به ارزش بیش از ۱۹ هزار و ۷۳۴ میلیارد تومان معامله شد.

  عرضه ۱.۲ میلیون تنی سیمان در بورس کالا

از ابتدای سال جاری تا هفته منتهی به ۲۲ مهر، در مجموع ۳۴۶ میلیون و ۵۹۱ هزار گواهی سپرده سیمان معادل ۳۴۶ هزار و ۵۹۱ تن سیمان دست به دست شد و ارزش بیش از ۲۴۸ میلیارد و ۳۹ میلیون تومانی را رقم زد. در سال گذشته نیز که شاهد راه‌اندازی گواهی سپرده سیمان در تاریخ ۹ آبان ۱۴۰۰ بودیم در مجموع ۱۵۵ میلیون و ۷۷۶ هزار ورق بهادار مبتنی بر کالا معادل ۱۵۵ هزار و ۷۷۶ تن سیمان به ارزش ۹۰ میلیارد و ۲۸۷ میلیون تومان مورد دادوستد قرار گرفته بود.

  ضرورت اجرای مصوبه معافیت مالیاتی کارمزد اعتبارات کارگزاری‌ها‌/ چرا کارگزاری‌ به مشتری اعتبار نمی‌دهد

به تازگی رییس سازمان بورس در نامه‌ای خواستار اجرای مصوبه معافیت مالیاتی کارمزد اعتبارات کارگزاری‌ها شد، کارشناسان معتقدند مالیات، موجب اکراه کارگزاری‌ها برای اعطای اعتبار به مشتریان شده است. به گزارش فارس، روزشنبه بود که رییس سازمان بورس، در نامه‌ای به رییس سازمان امور مالیاتی کشور خواستار اجرای مصوبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ و ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ شورای عالی بورس در راستای معافیت مالیاتی کارمزد اعطایی به مشتریان کارگزاری‌ها شد. در این نامه آمده است: «براساس بررسی‌های انجام شده و اطلاعات واصله از جمله مکاتبه اخیر کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار تاکنون از سوی آن سازمان معظم به واحدهای تابعه صادر و ابلاغ نشده است. باوجود لازم‌الاجرا بودن قانون صدرالاشاره از تاریخ 13/۱۰/۱۴۰۰، ممیزان مالیاتی به ویژه در خصوص کارمزد اعتبارات اعطایی به مشتریان توسط شرکت‌های کارگزاری، کماکان براساس بخشنامه‌های سابق اقدام می‌کنند.

لذا در راستای تسریع در اجرایی شدن مصوبات شورای عالی بورس و اوراق بهادار و همچنین پیشگیری از ورود خدشه جدی به اعتماد عمومی فعالان بازار نسبت به حاکمیت قانون و سازوکار بازار سرمایه، خواهشمند است دستور فرمایید با ‌قید تسریع ‌بخشنامه‌های اجرایی لازم در این خصوص به واحدهای تابع ابلاغ و از تاریخ ابلاغ مصوبات شورای عالی بورس و اوراق بهادار به آن سازمان، رسیدگی ممیزهای مالیاتی براساس قانون و مقررات جدید صورت گیرد.

  سردرگمی سهامداران با اجرایی نشدن مصوبه شورای عالی بورس

نیمه مهرماه بود که دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار طی نامه‌ای به وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس شورای عالی بورس و اوراق بهادار بر لزوم پیگیری اجرای قانون معافیت از مالیات بر ارزش‌افزوده خرید اعتباری تاکید کرد.

محمدرضا دهقانی‌احمد‌آباد تاکید کرده بود: عدم اجرای این مصوبه سبب سردرگمی کارگزاران و مشتریان آنها در محاسبات شده و اختلافات حقوقی زیادی را رقم زده است.

وی از احسان خاندوزی خواسته بود دستور دهد سازمان امور مالیاتی ضمن ابلاغ بخشنامه‌های اجرایی لازم در این خصوص، تکلیف وجوه پرداخت شده بابت مالیات بر ارزش‌افزوده کارمزد اعتبارات اعطایی کارگزاران، از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون به حساب خزانه، را نیز معین کنند.

در بخشی از این نامه آمده بود: ‌عدم اجرای مصوبات مزبور پیامدهای منفی گسترده‌ای در بازار سرمایه از جمله اختلافات حقوقی سرمایه‌گذاران و کارگزاران را در پی داشته است که با توجه به رکود کنونی حاکم بر بازار سرمایه، نتیجه‌ای جز خسران مضاعف سرمایه‌گذاران و کاهش اعتماد فعالان به سازوکار بازار سرمایه نخواهد نداشت؛ همین امر سبب شده شکایات متعددی بین کارگزاران و مشتریانی که از اعتبارات استفاده می‌کنند مطرح شود، زیرا کارگزاران به دلیل عدم ابلاغ و تصریح به اجرای مصوبه فوق توسط سازمان امور مالیاتی بین رعایت قوانین قبلی و انتظارات مشتریان مطابق قانون جدید دچار سردرگمی شده‌اند. لذا از آن مقام محترم خواهشمند است دستور فرمایید، سازمان امور مالیاتی ضمن ابلاغ بخشنامه‌های اجرایی لازم در این خصوص، تکلیف وجوه پرداخت شده بابت مالیات بر ارزش افزوده کارمزد اعتبارات اعطایی کارگزاران از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون به حساب خزانه را نیز معین کنند.»

  مالیات موجب اکراه کارگزاری‌ها برای اعطای اعتبار به مشتریان شده است

آمنه خوش‌نظر، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مصوبه مالیاتی شورای عالی بورس در سال گذشته را یک اتفاق مثبت دانست و گفت: چند ماه قبل خبری آمد که در شورای عالی بورس در این باره معافیت مالیاتی مصوب شده و باید اجرایی شود، با این حال اما این مصوبه اجرایی نشد تا در نهایت روز گذشته رییس سازمان بورس در نامه‌ای به سازمان امور مالیاتی خواستار آن شد که این مصوبه اجرایی شده و از کارمزد اعتباردهی مالیات ستانده نشود.

وی ادامه داد: از یک‌سو فشار اصلی و نهایی این مالیات بر روی دوش سهامداران است و از سوی دیگر ریسک‌های اعتباردهی را برای کارگزاران افزایش داده است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در واقع حدود ۹ درصد از محل کارمزد اعتبارات، مالیات گرفته می‌شود که بر همین اساس هزینه تامین مالی کارگزاری برای اعتباردهی بالا می‌رود. در نهایت نتیجه این نوع مالیات‌ستانی اکراه کارگزاری‌ها در اعتباردهی خواهد بود.

خوش‌نظر تصریح کرد: این مالیات از کارگزاری‌ها گرفته می‌شود؛ اما در این زنجیره در واقع پول از جیب سهامدار خارج می‌شود و در نهایت از کسی که اعتبار گرفته دریافت می‌شود..

 

ارسال نظر