اخبار

۱۴۰۱/۰۷/۲۴ - ۰۱:۱۲:۴۳
کد خبر: ۱۹۳۳۸۹

سایه سنگین سود سپرده بانکی بر بازار سرمایه

ایسنا| یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه افزایش نرخ بهره، سرمایه‌گذاری در تولید و بازار ریسکی را کاهش می‌دهد، گفت: یکی از ریسک‌هایی که بازار سرمایه به‌شدت از آن هراس دارد، افزایش بهره بانکی است. رسول رحیم نیا، با بیان اینکه یک سرمایه‌گذار در مواجهه با یک بازار کم‌ریسک و پرریسک قرار دارد، اظهار کرد: انتظار سرمایه‌گذار هنگام ورود به بازار پر ریسک، بازدهی بیشتر است. از طرف دیگر افزایش نرخ بهره بانکی در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران تاثیرگذار است، چراکه در یک بازار بدون ریسک امکان سرمایه‌گذاری وجود دارد. وی ادامه داد: در حال حاضر بازار سرمایه با اقداماتی از قبیل قیمت‌گذاری دستوری و همچنین شرایط مبهم اقتصادی مواجه است، از سایر فاکتورها هم تاثیر می‌پذیرد و این موضوع باعث شده بازار رو به رشد نباشد و سلب اعتماد سرمایه‌گذاران را نیز به دنبال داشته است. این کارشناس بازار سرمایه درمورد نرخ بهره بانک‌ها عنوان کرد: اکثر بانک‌های دولتی نرخ‌های ابلاغی بانک مرکزی را رعایت کردند؛ اقدامی که در بانک‌های خصوصی اتفاق نمی‌افتد. درحالی که تنظیم عرضه و تقاضا و نیاز به نقدینگی بانک‌ها در بانک‌های خصوصی تاثیرگذار است و این بانک‌ها نرخ‌های خارج از چارچوب بانک مرکزی را به سرمایه‌گذار پیشنهاد می‌دهند و از طرفی این نرخ‌ها هم باید در بازارهای مختلف مورد بررسی قرار گیرد. رحیم نیا با بیان اینکه بیشتر بازارها مانند مسکن و طلا وارد رکود شدند، گفت: به‌طور مثال بازار مسکن که در تابستان جاری با رشد قابل توجهی از حجم معاملات روبرو بود، نزدیک به حدود یک ماه است که حالت رکودی پیدا کرده است؛ بنابراین فقط بازار سهام و سپرده بانکی باقی می‌ماند. بنابراین اگر بازار سهام هم چشم‌انداز درستی نداشته باشد، فعالیت‌های سفته‌بازی ایجاد می‌شود و گزینه نهایی سقف سپرده بانکی است که با پیشنهاد نرخ‌های بالاتر از سوی بانک‌ها همراه خواهد بود.

جدیدترین تعداد سجامی شده‌ها در کشور

ایسنا| آمارها نشان می‌دهد که تعداد سجامی شده‌ها در ۶ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱۰ درصد افزایش داشته است. طبق آمار از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه یک میلیون و ۸۱۵ هزار و ۲۵۲ سهامدار در سامانه سجام ثبت نام کرده‌اند که در مقایسه با دوره ۶ ماهه سال قبل که ۸۶۶ هزار و ۹۳۴ سهامدار در این سامانه ثبت نام کرده بودند، افزایشی ۱۱۰ درصدی داشته است.همچنین در شش ماه نخست امسال، یک میلیون و ۳۰۷ هزار و ۶۸۴ احراز هویت توسط سرمایه‌گذاران در سامانه سجام به ثبت رسیده که نسبت به دوره مشابه سال قبل که یک میلیون و ۶۰ هزار و ۹۲۸ احراز هویت صورت گرفته بود با بیش از ۲۴۶ هزار افزایش در تعداد سهامداران، رشد ۲۳ درصدی را رقم زده است. احراز هویت در سامانه جامع اطلاعات مشتریان «سجام» با رشد ۲۳ درصدی در پایان ۶ ماه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه قبل روبرو شده است. بر اساس این گزارش، سجام یک سامانه زیر ساختی برای شناسایی مشتریان جهت ورود به بازار سرمایه ایران است که تمام فعالان این بازار اعم از سرمایه‌گذاران، مشتریان و مدیران نهادها در این سامانه، فقط یک بار برای همیشه اطلاعات خود را در آن ثبت خواهند کرد و پس از احراز هویت حضوری و غیر‌حضوری قادر به دریافت خدمات مبتنی بر داده‌های تایید شده خواهند بود. از طریق این سامانه اطلاعات هویتی، شماره حساب، شماره موبایل، آدرس الکترونیکی و اقامت دایمی فرد ثبت می‌شود و از آن به بعد هیچ نهاد مالی نیازی به دریافت مجدد اطلاعات آن سهامدار را ندارد.

پراید، سرآغاز فعالیت بورس کالای افغانستان

سنا| بورس کالای افغانستان تحت نظارت و کنترل گروه «پراید» از سال ۲۰۱۲ میلادی به‌طور رسمی راه‌اندازی شد و از اواخر سال ۲۰۱۳ توانست در عرصه تجارت کالایی در این کشور به عنوان بازاری پویا معرفی شود و بعد از امضای قراردادی در سال ۲۰۱۵ با یک شرکت عرب و جذب سرمایه ۲۰ میلیون دلاری، بازار تجارت کالای آنلاین افغانستان در کابل آغاز به کار کرد و تجارتش را توسعه داد. در اغلب کشورهای جنگ زده در دنیا، با توجه به عقب افتادگی‌های اقتصادی، بازار متشکل کالا چندان توسعه یافته و منسجمی وجود ندارد. در افغانستان هم با وجود اینکه سال‌ها از پایان رسمی جنگ گذشته، هنوز بازار کالا به شکل مرسومی که در غرب مشاهده می‌شود، فعال نیست. البته شرکت‌هایی هستند که فرصت تجارت کالایی در تمامی کشورهای دنیا را فراهم می‌کنند و کشورهای آسیایی را نیز تحت پوشش قرار می‌دهند و ضمن کسب سود، بستر شکل‌گیری بورس‌های کالایی را فراهم می‌کنند.اقتصاد افغانستان طی چند سال گذشته فروپاشیده است. ترکیب خشکسالی طولانی مدت، افزایش قیمت مواد غذایی و از دست رفتن مشاغل، حدود ۲۵ میلیون افغانستانی را به سمت فقر سوق داده است، به گونه‌ای که بیش از نیمی از مردم اکنون برای گذران زندگی به کمک‌های بشردوستانه وابسته هستند و کمک‌های خارجی برای برنامه‌های توسعه متوقف شده است. اکنون سه چهارم درآمد مردم صرف مواد غذایی می‌شود. شش میلیون نفر در آستانه قحطی قرار دارند و یک میلیون کودک با سوءتغذیه شدید مواجه هستند.در حالی که زمستان گذشته از یک بحران گسترده گرسنگی جلوگیری شد، قیمت مواد غذایی همچنان رو به افزایش است که علت آن تا حدودی به جنگ در اوکراین مربوط می‌شود؛ در عین حال درآمد خانواده‌ها همچنان روند نزولی دارد.کشور افغانستان، صدوبیست‌و‌دومین واردکننده بزرگ در جهان است. بیشترین کالای وارداتی افغانستان به ترتیب شامل واردات محصولات گیاهی، حمل‌ونقل، مواد غذایی، ماشین آلات، منسوجات، مواد معدنی، مواد شیمیایی، فلزات، چربی‌ها و روغن‌های نباتی، محصولات حیوانی، پلاستیک و لاستیک، محصولات چوبی، کفش و کلاه، سازه‌ها، واردات متفرقه، کالاهای کاغذی، واردات سنگ و شیشه، فلزات گرانبها، اسلحه و پوست حیوانات می‌شود.

 

ارسال نظر