قیمت سهام ۱۵ شرکت بیمه می‌شود

۱۴۰۱/۰۷/۱۹ - ۰۲:۰۹:۴۴
کد خبر: ۱۹۳۲۴۰

کالاخبر|ارکان بازار سرمایه در راستای اطمینان بخشی به بازار سهام برنامه گسترده انتشار گسترده اوراق تبعی را در دستورکار دارد. از نگاه سیاست‌گذار هدف از این اقدام به زبان ساده با رویکرد اطمینان‌بخشی به بازار، بیمه کردن سهام بسیاری از شرکت‌های بورسی اعلام شده است.

براساس اطلاعیه اعلام شده، صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار با هدف تامین مالی از روز سه‌شنبه ۱۹ مهر (فردا) عرضه اوراق اختیار فروش تبعی روی سهام شرکت‌های ایران خودرو، سایپا، پالایش نفت بندر عباس، پتروشیمی پارس، مخابرات ایران، پالایش نفت اصفهان، پالایشنفت تهران، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، ملی صنایع مس، فولاد مبارکه، بانک تجارت، بانک ملت، بانک صادرات، بانک پارسیان و ارتباطات سیار ایران را آغاز می‌کند.

روز شنبه نشستی با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیران هلدینگ‌های بزرگ بازار سرمایه برگزار شد که از موضوعات مهمی که در این نشست به جمع‌بندی رسید، حمایت هلدینگ‌ها از سهام زیر مجموعه خود در قالب انتشار اوراق اختیار تبعی بود.

در همین حال راضیه صباغیان، مدیر اسبق نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس درباره انتشار اوراق تبعی از سوی هلدینگ‌های بزرگ به منظور حمایت از سهام شرکت‎های زیرمجموعه خود، اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی بازار سرمایه، مردم نگران این هستند که با سرمایه‌گذاری در این بازار مجددا متضرر شوند، اما انتشار اوراق تبعی به نوعی این اطمینان خاطر را به سهامداران می‌دهد که اگر سهم را تا زمان سررسید نگهداری کنند، نه تنها از ارزش آن کم نمی‌شود، بلکه سودی نیز در زمان سررسید نصیب سهامدار می‌شود.

وی افزود: بنابراین انتشار اوراق تبعی به سهامداران اطمینان داده و به ثبات بازار نیز کمک می‌کند، چراکه اوراق تبعی بیمه‌کننده پرتفوی سرمایه‌گذار است؛ به‌طوری که با داشتن این اوراق سرمایه‌گذار می‌داند که حداقل سودی تضمین شده دریافت خواهد کرد.

صباغیان تصریح کرد: این اوراق علاوه بر کارکرد بیمه کردن سهم، با هدف تامین مالی شرکت‌ها نیز منتشر می‌شود. هلدینگ‌های بزرگ در زمان انتشار اوراق تبعی، اختیار خرید از خریدار دریافت می‌کنند. در این صورت مالکیت سهم خود را حفظ کرده و از طریق انتشار این اوراق تامین مالی می‌کنند.

وی ادامه داد: انتشار اوراق تبعی از سوی هلدینگ‌ها مانند این است که آنها وامی با سود مشخص دریافت می‌کنند و در زمان سررسید هم اختیار خرید را اعمال کرده و سهام خود را پس می‌گیرد. درصد عمده‌‎ای از دارایی بسیاری از هلدینگ‌ها به سهام شرکت‌ها اختصاص دارد و آنها نمی‌خواهند مالکیت سهم را از دست بدهند.

مدیر اسبق نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس یادآور شد: هلدینگ‌ها از این طریق از منابع مالی قفل شده استفاده می‌کنند و از رکود خارج می‌شوند. سرمایه‌گذار هم این اطمینان را دارد که با سرمایه‌گذاری صورت گرفته، سود و بازدهی تضمین شده به دست می‌آورد.

صباغیان خاطرنشان کرد: انتشار اوراق تبعی علاوه بر ایجاد ثبات و اطمینان به بازار سرمایه به شرکت‌های تولیدی نیز کمک می‌کند زیرا سرمایه‌گذاران در شرایط فعلی کشور و با وجود ریسک‌های سیستماتیک و اقتصادی می‌‎توانند نیازهای نقدینگی خود را پوشش دهند. این اوراق به بهبود ساختار سرمایه شرکت‌ها کمک می‌کند و حتما در بهبود تولید و بهبود شرایط اقتصادی کشور و کاهش ریسک سیستماتیک نیز موثر است.

علی سجادی، رییس هیات‌مدیره سرمایه‌گذاری امین نیکان آفاق هم در این خصوص با بیان اینکه انتشار اوراق اختیار فروش تبعی به نوعی بیمه سهام در مقابل نوسان قیمت‌ها است، به تسنیم گفت: با این ابزار سهامدارانی که به صورت عمده یا خرد دارنده سهم هستند اطمینان حاصل می‌کنند که در یک قیمت مشخصی در سررسید معین قادرند سهام خود را با یک بازدهی معقول نقد کنند.

به گفته این کارشناس باراز سرمایه با اوراق تبعی خیال سهامداران از بابت ریسک افت قیمت سهام و سود تضمین شده، راحت می‌شود و می‌توانند با اطمینان خاطر نسبت به نگهداری سهام خود اقدام کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: اوراق تبعی این اطمینان خاطر را به سهامداران و مجموعه‌هایی مانند صندوق‌ها و سبدگردان‌ها می‌دهد که بازدهی مشخصی را تا سررسید اوراق برای خود فراهم کنند. از این جهت اوراق فوق در شرایطی که ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک در بازار زیادشده و سهامداران نگران سود خود هستند می‌تواند اطمینان خاطری را برای فعالان بازار فراهم کند.به گفته سجادی، این ابزار می‌تواند در افزایش اعتماد سهامداران اثرگذار باشد.

وی در این باره توضیح داد: با وجود افشای اطلاعاتی که همواره از سوی ناشران و شرکت‌های بورسی اتفاق می‌افتد باز هم عدم تقارن‌های اطلاعاتی ممکن است وجود داشته باشد. اما باید توجه داشت که مدیران شرکت و سهامداران عمده که نماینده سهامداران خرد هستند اطلاعات دقیق‌تری از شرکت دارند و زمانی که سهامدار عمده سهم را در قیمت مشخصی تضمین کرده و به نوعی به سهامداران اختیار فروش می‌دهد اطمینان خاطر و آسودگی را به سهامداران می‌دهد.

وی در بخش پایانی صحبت‌هایش درمورد نقش اوراق تبعی در رونق بازار نیز گفت: اوراق تبعی می‌تواند از فروش‌های هیجانی جلوگیری کند. به عبارتی انتشار این اوراق از سوی ناشران، سمت عرضه سهام را تضعیف کرده و عملا جلوی روند کاهشی قیمت سهم را می‌گیرد و با این تفاسیر، اختیار فروش تبعی به سهامداران اطمینان خاطر می‌دهد.

 

ارسال نظر