رویداد

۱۴۰۱/۰۷/۱۷ - ۰۱:۲۹:۱۳
کد خبر: ۱۹۳۱۶۶

رونق بازار مسکن با راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات

ایرنا| نیما میرزایی، کارشناس بازار سرمایه به مجوز تاسیس املاک و مستغلات اشاره کرد و افزود: بحث سرمایه‌گذاری در املاک یکی از روش‌های جذاب سرمایه‌گذاری در دنیا بوده و در ایران با توجه به نگاه اجتماعی که در مورد ملک وجود دارد، این جذابیت دوچندان است

وی استفاده از این ابزار را یک اتفاق بزرگ و مبارک دانست و تاکید کرد: چنین تصوری وجود دارد که با استفاده از این ابزار بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاران در این حوزه فعال می‌شوند؛ چراکه با خرید از این صندوق و تنوع بخشی در پرتفوی ضمن کاهش ریسک معاملات، قادر به دریافت بازدهی متعادل در شرایط مختلف خواهند بود

میرزایی به مزایای استفاده از این صندوق اشاره کرد و افزود: خریداران می‌توانند با مبالغ بسیار کمتر خرید کنند که در واقعیت این موضوع پیش از این عملاً غیرممکن یا با دشواری زیادی همراه بود

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: علاوه بر آن بحث دریافت اجاره است که سرمایه‌گذاری در این صندوق را مولد می‌کند و متناسب با متراژی که خرید انجام شده، خریدار می‌تواند اجاره دریافت کند، این مزیت از جمله مسائلی است که می‌تواند سبب افزایش جذابیت این صندوق‌ها شود.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات کشور، روش‌های سنتی در خصوص خرید و فروش املاک به‌روزتر و کاهش هزینه‌ها با مدیریت بهتری انجام می‌شود. وی اضافه کرد: ریسک‌هایی که در روش‌های سنتی در خصوص خرید و فروش‌ها سرمایه‌گذاران متحمل می‌شدند نسبت به نوع خریدی که داشتند مثل صحت سنجی املاک، هزینه، زمان زیاد و ... در این صندوق کاهش پیدا کرده و به صفر می‌رسد. میرزایی در پایان بیان داشت: به نظر می‌رسد این اقدام یک تغییر پارادایم در زمینه معاملات املاک است، زیرا استفاده از این ابزار یک نقطه شروعی است که می‌تواند در سال‌های آینده گسترش پیدا کند و روش سنتی را با همه مخاطراتش به‌مرور تغییر دهد و مورد استقبال سرمایه‌گذاران هم قرار بگیرد.

پس از صدور موافقت اصولی صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات (REIT) توسط سازمان بورس و اوراق بهادار، اولین صندوق با موضوع مذکور اواخر شهریور نزد اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید.نخستین صندوق املاک و مستغلات کشور بر روییک ملک اداری با متراژ مفید حدود ۹۰۰ مترمربع و عمر حدود ۱۴ سال در خیابان ملاصدرای تهران تاسیس شده است.

کدام صنایع بورس نزولی می‎‌شود؟

تجارت‌نیوز| در هفته نخست مهر ماه وزارت خزانه‌داری امریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعلام کرد که در لیست این تحریم‌ها اسم پتروشیمی‌ها دیده می‌شود.در همان زمان خبرگزاری رویترز گزارش داد که وزارت خزانه‌داری تحریم‌هایی علیه یک سری از شرکت‌ها وضع کرده که به گفته این وزارتخانه در فروش صدها میلیون دلار فرآورده‌های پتروشیمی و نفتی ایران به جنوب و شرق آسیا دخیل بودند.

تحریم‌ها جدید ایران علیه خبر از کاهش امیدواری‌ها نسبت به توافق در مذاکرات هسته‌ای می‌دهد. عدم توافق به زیان اقتصاد کشور است و در کوتاه‌مدت فشار بیشتری به اقتصاد ایران وارد خواهد کرد. با افزایش فشار به اقتصاد کشور، بازارهای مالی نیز با ضرر و زیان مواجه می‌شوند و در شرایط تحریمی و تورمی نمی‌توانند رشد کنند.

البته در این حالت بازارها پس از یک زمانی چند ماهه شروع به رشد تورمی می‌کنند. این رشد تورمی به زیان بازارها و سرمایه‌گذاران خواهد بود و در بلندمدت نیز می‌تواند عامل زیان سرمایه‌گذاران بازارها باشد. بورس نیز از قاعده مستثنی نیست و با عدم توافق رشد تورمی خواهیم داشت و در صورت توافق در مذاکرات هسته‌ای این بازار می‌تواند در میان مدت رشد خوبی را تجربه کند. از سوی دیگر صنایع نیز وضعیت خوبی را پشت سر خواهند به نوعی رشدهای خود را آغاز می‌کنند.

کارشناسان عقیده دارند که وزارت خزانه‌داری امریکا با شناسایی شرکت‌هایی که در سال‌های اخیر واسطه دورزدن تحریم‌های نفتی و پتروشیمی ایران بوده‌اند، صادرات ایران را هدف قرار داده است. بر اساس تحریم‌ها اخیر و نحوه دور زدن تحریم‌ها انتظار می‌رود که پتروشیمی‌های ایران با کاهش صادرات مواجه شوند که این کاهش در بلندمدت می‌تواند تاثیر منفی روی بورس بگذارد و این صنایع را در بورس نزولی کند. بر همین اساس در بلندمدت صنایع پتروشیمی فعال بورسی در بلندمدت با زیان مواجه شود. کارشناسان عقیده دارند که این زیان صنایع پتروشیمی در بلندمدت قطعی است. اما اگر مذاکرات هسته‌ای به نتیجه‌ مثبت برسد، با کاهش تحریم‌ها بورس و صنایع مختلف در میان مددت با رشد و صعودی واقعی مواجه خواهد شد. طی دو سال اخیر به واسطه تحریم‌ها، صنایع پتروشیمی وضعیت خوبی نداشت و اغلب سهم موجود در بازار یک سقوط را تجربه کرده بودند. در حال حاضر نیز این صنایع در بورس ارزندگی کافی را دارند اما خریدار چندانی در بازار نیست و بخش عمده‌ای از سهم‌ها در کف قیمتی خود معامله می‌شوند. با توجه به تحریم‌ها نیز انتظار می‌رود که وضعیت این گروه کمی وخیم‌تر شود ولی همچنان امیدواری در بازار وجود دارد و با ورود نقدینگی شرایط کمی تغییر می‌کند.

 

ارسال نظر