بازار سرمایه

۱۴۰۱/۰۷/۱۰ - ۰۱:۴۰:۴۰
کد خبر: ۱۹۳۰۱۵

ابلاغ آیین‌نامه اجرایی ساز و کار صندوق‌های سرمایه‌گذاری

ایرنا| آیین‌نامه اجرایی ساز و کار و نحوه خرید و انتخاب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس و هزینه‌های مرتبط با آن در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با امضای معاون اول رییس‌جمهور ابلاغ شد. در اجرای تکالیف مقرر در ماده (۱۱) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و نیز بند (ر) تبصره (۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور درخصوص خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس به ازای تولد هر فرزند که از ابتدای سال ۱۴۰۰ متولد می‌شود و تعیین ساز و کار و نحوه خرید و انتخاب صندوق‌های مذکور و هزینه‌های مرتبط با آن، هیات وزیران آیین‌نامه اجرایی مربوط را به تصویب رساند. به موجب آیین‌نامه فوق، وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است به منظور آگاهی والدین متولدین در مورد خرید واحد سرمایه‌گذاری از طریق اعتبار اعطا شده توسط دولت، اطلاع‌رسانی لازم را از طریق رسانه‌های جمعی به ویژه از طریق سرویس چاپار سازمان تنظیم مقررات رادیویی و پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، انجام دهد.همچنین سازمان بورس موظف است راهنمای چگونگی خرید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری را تهیه و در اختیار سازمان ثبت احوال قرار دهد و سازمان ثبت احوال کشور نیز موظف به ارایه راهنمای چگونگی خرید واحدهای سرمایه‌گذاری در تمامی شعب خود به ولی قانونی متولدین هنگام صدور شناسنامه خواهد بود. براساس آیین نامه مذکور، بانک ملی ایران و پست بانک ایران به عنوان بانک عامل تعیین می‌شوند و وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است، براساس انتخاب والدین نوزاد در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، مشخصات هویتی نوزاد را برای افتتاح حساب بانک عامل به صورت الکترونیکی و روزانه ارسال کند. مبلغ تخصیص یافته به هر نوزاد در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۰ میلیون ریال است و این مبلغ در سنوات بعد به میزان نرخ تورم سالانه اعلامی مرکز آمار ایران افزایش می‌­یابد، مگر آنکه در قانون بودجه سالانه برای آن سال مبلغ خاصی معین شده باشد. شایان ذکر است، در اجرای بند (ر) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۱، این مبلغ برای متولدین سال ۱۴۰۱، برابر ۱۵ هزار میلیارد ریال است. همچنین به موجب این آیین نامه، شرکت سپرده‌گذاری مرکز اوراق بهادار و تسویه وجوه موظف است واحدهای سرمایه‌گذاری که خرید آنها توسط کارگزاری اعلام شده را تا ارایه سند ازدواج یا پایان ۲۴ سالگی متولدین بلوکه کند. در صورت فوت متولد پیش از ۲۴ سالگی، واحدهای سرمایه‌گذاری آزاد و به وراث قانونی تعلق می‌گیرد. در صورتی که ولی قانونی هر یک از متولدین مایل به جابه‌جایی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری باشد، باید همزمان سفارش خرید واحدهای سرمایه‌گذاری جدید و فروش واحدهای سرمایه‌گذاری قبلی را به کارگزاری ارایه کند و کارگزاری موظف است پس از دریافت سفارش‌های مذکور، درخواست آزادسازی واحدهای سرمایه‌گذاری بلوکه شده را به شرکت سپرده‌گذاری ارایه دهد.

چرا با محدودیت‌های اینترنت بورس تعطیل نشد؟

باشگاه‌خبرنگاران| با آغاز اعتراضات در کشور محدودیت‌های اینترنتی برای کنترل شرایط موجود اعمال شد. بسیاری از سهامداران بر این عقیده بودند که باید با این محدودیت‌ها، معاملات بورس هم متوقف می‌شد. قانون در این باره چه می‌گوید؟ مرتضی شهیدی کارشناس حقوقی بازار سرمایه در این باره گفت: در آیین‌نامه، مصادیق شرایط مختلف اضطراری آورده شده و مرجع تصمیم‌گیری نیز در یک سطح خود سازمان بورس و در سطح دیگر شورای عالی بورس در نظر گرفته شده است. او ادامه داد: در رابطه با شرایط فعلی قطعی اینترنت باید گفت همه افراد به اینترنت داخلی دسترسی دارند، اگر دسترسی مختل بود می‌شود شرایط را اضطراری تلقی کرد، ولی عملا در شرایط فعلی همه افراد به سامانه‌های معاملاتی دسترسی دارند. این کارشناس حقوقی بازار سرمایه می‌گوید: در خصوص شرایط اضطراری باید به ماده ۳۲ قانون بازار سرمایه و دستورالعملی اشاره کرده که ۶ ماده و سه تبصره دارد. در بخش اول اشاره می‌شود که سازمان بورس مجاز است در صورت وقوع شرایطاضطراری در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و حفظ بازار شفاف، دستور تعطیلی یا توقف بازار را صادر کند. ماده سه این دستورالعمل به شرایط اضطراری اشاره دارد. او گفت: در یکی از ماده‌ها آمده وقوع رویداد‌های غیرمترقبه از قبیل سیل، زلزله، آتش‌سوزی، شرایط بد آب و هوایی، ناآرامی‌های اجتماعی، عملیات تروریستی، جنگ یا هر واقعه دیگری که امکان ارایه خدمات معاملاتی یا تسویه را برای بورس غیر ممکن کند، اضطراری تلقی می‌شود.

پذیره‌نویسی صندوق جدید در بورس

صندوق تضمین مفید که از سوی سبدگردان مفید ارایه شده است، از نوع صدور و ابطالی است و هر واحد آن با مبلغ پایه یک هزار تومان از دیروز ۹ مهر ماه پذیره‌نویسی می‌شود.سقف حجم واحدهای ارایه‌شده در پذیره‌نویسی ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود که با تکمیل این میزان یا پایان مهلت زمانی، پذیره‌نویسی این صندوق به پایان خواهد رسید. صندوق تضمین مفیدر پاسخ به دغدغه سرمایه‌گذارانی طراحی شده است که افزون بر حفظ اصل سرمایه تمایل دارند در شرایط صعودی بازار، از بازدهی‌های مناسب بهره‌مند شوند. فروش یا ابطال واحدهای این صندوق مشمول جریمه نمی‌شود و سرمایه‌گذاران حتی یک‌روز پس از آغاز به کار این صندوق می‌توانند سرمایه خود را از این صندوق در شرایط سود یا ضرر خارج کنند اما با گذشت ۱۸۰ روز از خرید واحدهای این صندوق، حتی در صورت منفی بودن عملکرد بازار و صندوق، می‌توانند اصل سرمایه‌ خود را دریافت کنند. مهم‌ترین وجه تمایز صندوق تضمین اصل سرمایه در مقایسه با صندوق‌های سهامی و درآمد ثابت به نحوه سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها بازمی‌گردد. 

 

ارسال نظر