شاخص بورس 10 هزار واحد رشد کرد

۱۴۰۱/۰۶/۰۵ - ۰۴:۵۰:۰۲
کد خبر: ۱۹۲۰۱۴
شاخص بورس 10 هزار واحد رشد کرد

رشد مثبت شاخص کل بورس در روزهای اول شهریورماه 1401 

شاخص کل بورس در روزهای آخر هفته گذشته و در روزهای سه شنبه و چهارشنبه 1 و 2 شهریور 1401 با واکنش مثبت نسبت به اخبار مذاکرات هسته‌ای و نزدیک شدن به توافق احیای برجام، اخبار افزایش فروش نفت ایران و حضور ایران در بازار جهانی و تامین بخشی از نفت مورد نیاز اروپا در آینده، رشد مثبت قابل توجهی داشت و شاخص کل بورس که از 1 میلیون و 438 هزار و 819 در تاریخ 29 مرداد به 1 میلیون و 424 هزار و 490 در تاریخ 31 مرداد 1401 کاهش یافته بود، بار دیگر روند مثبت به خود گرفت و به 1 میلیون و 431 هزار و 477 واحد در روز چهارشنبه 2 شهریور 1401 رسید و نماد اکثر شرکت‌ها در دو روز آخرسبز شدند.  شاخص کل هم وزن نیز به عدد 408250 رسیده و رشد مثبت داشته است.همچنین شاخص صنعت به عدد 1 میلیون و 332 هزار و 813 واحد با رشد 0.85 صدم درصدی در روزچهارشنبه رسید. شاخص 30 شرکت اول به عدد80239 با رشد 0.95 درصدی در روز چهارشنبه رسید. شاخص 50 شرکت نیز با عدد 56907 رشد 0.67 درصدی در روز پایانی هفته داشت. شاخص بازار اول نیز عدد 1 میلیون و 82 هزار و 515 را با رشد 0.89 درصدی ثبت کرد و شاخص بازار دوم نیز باعدد 2 میلیون و 824 هزار و 224 واحد رشد 0.62 درصدی داشته است.

   یک اتفاق مهم برای بورس

دامنه نوسان در بازارهای اول بورس و فرابورس یک درصد دیگر افزایش یافت. وعده رییس سازمان بورس درمورد افزایش تدریجی دامنه نوسان تا پایان سال درحال تحقق است. بر این اساس از ۲۹فروردین سال جاری دامنه نوسان یک درصد افزایش یافت و به مثبت و منفی ۶ رسید. اکنون و طبق اعلام روابط عمومی سازمان بورس، با پیشنهاد شرکت‌های بورس و فرابورس و تصویب هیات‌مدیره سازمان بورس، دامنه نوسان در بازارهای اول بورس و فرابورس یک درصد دیگر هم افزایش یافت و به مثبت و منفی هفت رسید.زمان اجرای این مصوبه دوشنبه هفته آتی خواهد بود.

   شاخص بورس ۱۰ هزار واحد رشد کرد

شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه با رشد ۱۰هزار واحدی روبرو شد.در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 7میلیارد و 36میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 4هزار و 264میلیارد تومان در بیش از 387هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 10هزار و 925واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 442هزار و 401واحد قرار گرفت. بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس و فولاد مبارکه اصفهان شد و در مقابل شرکت‌های صنایع پتروشیمی توسعه معادن و فلزات، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مبین انرژی خلیج فارس با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 4میلیارد و 262میلیون ورقه به‌ارزش 5هزار و 462میلیارد تومان در 227هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 178واحد رشد کرد و در ارتفاع 19هزار و 320واحد قرار گرفت.در این بازار هم امروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پلیمر آریا ساسول، پالایش نفت شیراز و پالایش نفت لاوان شد و در مقابل شرکت‌های سنگ آهن گهر زمین، پتروشیمی زاگرس و اعتباری ملل بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.پلیمر آریا ساسول، فرابورس ایران، آهن و فولاد غدیر ایرانیان، تولید نیروی برق دماوند، تجلی توسعه معادن و فلزات و بانک دی نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل سنگ‌آهن گهر زمین نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.ملی صنایع مس ایران، پتروشیمی نوری، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و معدنی و صنعتی گل گهر نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

   شاخص کل بورس سبزپوش شد

شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۶۹۴۴ واحدی معادل ۰.۴۹ درصد، به یک میلیون و ۴۳۱ هزار و ۴۳۵ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با کاهش ۳۰ واحدی به ۱۸ هزار و ۹۹۰ واحد رسید. سه شنبه یکم شهریورماه ۱۴۰۱، تالار شیشه‌ای شاهد روند صعودی شاخص‌های منتخب بود. به گونه‌ای که شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۱۶۰۵ واحدی، به رقم ۳۳۰ هزار و ۹۴۱ واحد رسید.شاخص کل هم وزن نیز با افزایش ۵۰۲۸ واحدی، عدد ۴۰۲ هزار و ۳۲۴ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۳۰۰۹ واحدی به رقم ۲۴۰ هزار و ۷۶۴ واحد رسید.همچنین شاخص سهام آزاد شناور ۱۰۷۴۰ واحد افزایش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۸۲۹ هزار و ۳۷۰ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۵۳۷۴ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۷۲ هزار و ۹۲۲ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با ۱۳۱۱۱ واحد افزایش همراه بود و عدد ۲ میلیون و ۸۰۶ هزار و ۸۵۷ واحد را به نمایش گذاشت.بازار سرمایه برخلاف روزهای گذشته روندی صعودی داشت و شاخص‌های این بازار سبزرنگ شدند. شاخص کل بورس با ۶۹۴۸ واحد افزایش تا رقم یک میلیون و ۴۳۱ هزار واحد صعود کرد. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با رشدی ۵۰۳۰ واحدی به رقم ۴۰۱ هزار و ۳۲۷ واحد رسید. در این بازار ۳۳۹ هزار معامله به ارزش ۳۸ هزار و ۳۱۱ میلیارد ریال انجام شد.

   ورود دوباره فرابورس  به کانال ۱۹ هزار واحد

شاخص کل فرابورس هم امروز ۱۵۱ واحد افزایش یافت و با ورود دوباره به کانال ۱۹ هزار واحد رقم ۱۹ هزار و ۱۴۲ واحد را ثبت کرد. در این بازار ۱۶۵ هزار معامله انجام شد که ۵۹ هزار و ۶ میلیارد ریال ارزش داشت.

 

ارسال نظر