رویداد

۱۴۰۱/۰۴/۲۲ - ۰۳:۰۰:۲۷
کد خبر: ۱۹۰۷۲۴

کارگزاری‌ها ملزم به  ثبت اطلاعات مشتریان شدند

کالاخبر| بورس کالا در نامه‌ای به شرکت‌های کارگزاری از لزوم ثبت اطلاعات مشتریان در سامانه جدید مشتریان خبر داد. محمدرضا بهنام‌زاد، مدیر پذیرش بورس کالای ایران در ابلاغیه‌ای اعلام کرد: با توجه به برنامه‌ریزی به عمل آمده جهت قطع اتصال سامانه‌های عملیاتی از سامانه قدیم مشتریان (برای مشتریان داخلی)، مشتریانی که تاکنون فرآیند سامانه جدید مشتریان را طی نکرده‌اند باید نسبت به گذراندن فرآیند مذکور تا تاریخ ۳۰ مهر اقدام کنند. در ادامه این نامه اشاره شده است: مشتریان حقیقی در بازارهای فیزیکی و مشتقه می‌توانند درخواست خود را از بستر الکترونیکی و با شرایط اعلامی در نامه مورخ ۱۸ اردیبهشت ارسال کنند.

آیین‌نامه اجرایی سهام عدالت تا یک ماه آینده اصلاح خواهد شد

فارس| محمد خزایی‌کوهپر درباره آخرین جزییات از اصلاح آیین‌نامه اجرایی سهام عدالت، اظهار کرد: اصلاح آیین‌نامه اجرایی سهام عدالت در مراحل نهایی است و امیدواریم تا یک ماه آینده به اتمام برسد. وی درباره اینکه قبلاً آیین‌نامه‌ای برای سهام عدالت تدوین شده بود، گفت: آیین‌نامه‌ای برای سهام عدالت در شورای عالی بورس در دولت قبل تهیه شده بود که برخی موارد آن مغایر قانون بود، بنابراین شورای عالی جدید بورس تصویب کرد که این آیین‌نامه باید اصلاح شود، از جمله اینکه اساسنامه شرکت‌های تعاونی سهام عدالت و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باید بازبینی شود و تا آیین‌نامه اجرایی سهام عدالت اصلاح نشود، این موارد امکان ندارد. امیدواریم با آیین‌نامه جدید مشکلی برای سهامداران یا سایر ذی‌نفعان در سهام عدالت ایجاد نشود.دبیرکل کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت درباره اعطای سهام عدالت به جاماندگان از دو دهک کم درآمدی گفت: بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ دولت مکلف است جاماندگان از دو دهک کم‌درآمدی یعنی مشمولان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی را شناسایی کند که آن هم در مرحله شناسایی و تنظیم لیست قرار دارد و این لیست توسط وزارت رفاه در حال تهیه است. وی تأکید کرد: شناسایی جاماندگان سهام عدالت از طریق سامانه‌ها و سازمان‌های مربوطه انجام می‌شود و نیازی به مراجعه مردم و هزینه‌کرد آنها نیست، خود وزارت رفاه از طریق سامانه‌ها این کار را انجام می‌دهد. خزایی درباره اینکه چه زمانی شناسایی جاماندگان دو دهک تمام می‌شود؟ گفت: تاریخ دقیقی فعلا مشخص نیست اما پیگیر هستیم شناسایی جاماندگان سهام عدالت به زودی انجام شود و این چون تکلیف قانون بودجه امسال است باید حتماً امسال انجام شود. دبیرکل کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت درباره اینکه برآورد تعداد جاماندگان چقدر است؟ گفت: طبق برآورد حدود ۳.۵ میلیون نفر از جاماندگان دو دهک کم درآمدی برای دریافت سهام عدالت شناسایی می‌شوند. وی همچنین در مورد شناسایی دارایی‌های دولت گفت: دولت دارایی کافی در اختیار دارد و در حال رایزنی هستیم که دارایی‌های شناسایی شده دولت برای اختصاص سهام عدالت به جاماندگان انجام شود در این زمینه کارگروهی تشکیل شده که در این کارگروه مشخص می‌شود. خزایی در پاسخ به اینکه آیین‌نامه اجرایی سهام عدالت چه زمانی نهایی می‌شود؟ بیان کرد: این آیین‌نامه در کارگروهی مرکب از ۸ نهاد شامل کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، سازمان خصوصی‌سازی، وزارت اقتصاد، سازمان بورس، سازمان بازرسی کل کشور، نماینده ناظر شورای عالی بورس، اتاق تعاون، وزارت تعاون و اتاق ایران است. وی اظهار امیدواری کرد: ظرف یک ماه آینده آیین‌نامه اجرایی سهام عدالت به صورت نهایی اصلاح شود. خزایی همچنین درباره اینکه انتخابات هیات‌مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری چه موقع برگزار می‌شود، گفت: تا اصلاح آیین‌نامه اجرایی سهام عدالت نهایی نشود، امکان برگزاری انتخابات هیات‌مدیره وجود ندارد و همچنین نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی امکان بازگشایی ندارند، بنابراین هم برگزاری انتخابات و هم بازگشایی نمادها به شرط نهایی شدن آیین‌نامه اجرایی است. دبیرکل کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت ارزش پرتفوی سهام عدالت را ۷۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرد.

وزارت صمت نمی‌تواند برای بورس کالا سیاست‌گذاری کند

ایلنا| چندی پیش طرحی با عنوان «تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام عرضه در بورس‌های کالایی» که در دستور کار مجلس است در رسانه‌ها منتشر شد که بررسی دقیق این طرح بیانگر یک اتفاق عجیب است؛ واگذاری اختیارات بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه به وزارت صمت! موضوعی که با واکنش فعالان بازار سرمایه و نامه سهامداران شرکت‌های فولادی و معدنی به رییس‌جمهور مواجه شده است؛ به منظور بررسی این موضوع با جواد حسینی کیا، نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم. حسینی‌کیا در خصوص طرح اخیر مجلس درباره تنظیم بازار و دادن اختیارات بورس کالا به وزارت صمت گفت: بازار سرمایه و به‌طور مشخص بورس کالا زیر مجموعه وزارت اقتصاد هستند و این وزارتخانه باید سیاست‌گذاری لازم را برای ارکان بازار سرمایه انجام دهد همچنین وزارت صمت تنها در حوزه تولید، صنعت و نظارت بر بازار باید فعالیت کند و این موضوع که وزارت صمت بتواند براساس طرح مجلس بر روند معاملات بورس دخالت کرده و سیاست‌ها را تعیین کند جای تعجب دارد. به گفته این نماینده مجلس، اگر نظارتی هم قرار است روی بورس کالا انجام شود، باید وزارت اقتصاد سازوکار آن را پیش بینی کند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا رویکرد اخیر مجلس به نفوذ دولت در اقتصاد منجر نمی‌شود؟ بیان کرد: نگاه مجلس این نیست که تمام اقتصاد دولتی شود، بلکه مجلس بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی تاکید دارد و معتقد است بخش خصوصی و دولتی هر کدام در جایگاه خودشان باید قرار گیرند؛ به گونه‌ای که بخش دولتی رقیب بخش خصوصی نباشد. لذا قوانینی که تصویب می‌شود، با این رویکرد انجام می‌شود.

 

ارسال نظر