اخبار

۱۴۰۱/۰۲/۱۰ - ۰۱:۱۷:۲۳
کد خبر: ۱۸۸۶۵۳

سودهای رسوب شده سهامداران سجامی پرداخت خواهد شد

اقتصاد آنلاین| محسن انصاری مهیاری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، در نامه‌ای اعلام کرده است که امکان پرداخت مطالبات سنوات قبل سهامداران از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و با استفاده از اطلاعات سجامی سهامداران، از ۱۴ اردیبهشت سال جاری قابل بهره‌برداری خواهد بود. بر این اساس ناشرانی که سود سنوات گذشته را به دلایلی از جمله عدم اعلام شماره حساب از سوی آنها، عدم مراجعه سهامداران، سجامی نبودن آنها و... پرداخت نکرده‌اند، از تاریخ مذکور باید نسبت به پرداخت این سود اقدام کرده و نتیجه اقدامات انجام‌شده را روی سامانه کدال منتشر کنند. سهامداران نیز برای دریافت این سود باید حتما در سامانه سجام ثبت‌نام کنند. طبق قانون تجارت، شرکت‌های بورسی چهار ماه برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و هشت ماه پس از برگزاری مجمع، برای پرداخت سود به سهامداران فرصت دارند. علاوه بر این فرصت که چالشی برای سهامداران محسوب می‌شود، نحوه پرداخت سود در سال‌های اخیر نیز، با حواشی زیادی همراه بوده است. پس از ابلاغ قانون بودجه ۱۴۰۱ و بخشنامه سازمان بورس و اوراق بهادار، تمامی شرکت‌های بورسی موظف به واریز سود تقسیمی از طریق سجام هستند و بر اساس قانون بودجه ١۴٠١، اگر تخلفی از سوی شرکت‌ها در زمینه پرداخت سود صورت گرفت، اعضای هیات‌مدیره آن بین ۶ ماه تا ۲ سال سلب صلاحدید خواهند شد. این در حالی است که هنوز برخی از شرکت‌ها از پرداخت سود از طریق سجام خودداری می‌کنند. همچنین ۲۲ شرکت، غیرسجامی هستند که سازمان بورس و اوراق بهادار باید هر چه سریع‌تر تغییر روش واریز سود این شرکت‌ها را پیگیری کند. به گفته محسن دهنوی، نماینده مجلس شورای اسلامی، بر اساس اطلاعیه‌های منتشره از سوی ۹۳ شرکت متقاضی پرداخت سود، در سال جاری تاکنون ۲۶ شرکت روش واریز سود را نسبت به سال گذشته تغییر داده و سجامی شده‌اند. اما همچنان ۲۲ شرکت، غیرسجامی هستند که سازمان بورس باید هر چه سریع‌تر تغییر روش واریز سود این شرکت‌ها را پیگیری کند. به گفته وی، متاسفانه شرکت‌های با نماد وصنا، ولشرق و ثبهساز به بهانه واریز سود از سجام، زمان‌بندی تقسیم سود خود را به تأخیر انداخته‌اند.

بورس به زودی دیجیتالی می‌شود

 خبرنگاران | محمود گودرزی، مدیرعامل بورس تهران گفت: هم‌اکنون بستر‌ها و زیر ساخت‌های الکترونیک بورس را با استفاده از معرفی سامانه‌های متعدد هوشمند در دست بررسی داریم و بخشی از آن نیز اجرایی شده است. او می‌گوید: با افزایش سامانه‌ها در بورس تهران، خوراک‌ها و  INPUTهایی (دستگاه‌های ورودی) که وارد سامانه می‌شوند، اطلاعات را به یکدیگر ارجاع می‌دهند و به علت دسترسی به اطلاعات، فرایند تصمیم‌گیری توسط مدیران و معاونت‌های مختلف بورس تهران افزایش می‌یابد، در این صورت سیستم بورس تهران به سمت دیجیتال پیش می‌رود و مبنای تصمیمات ما داده کاوی‌ها و اطلاعات می‌شود. به گفته مدیرعامل بورس تهران، هم‌اکنون ریل‌گذاری این کارو فازبندی آن انجام شده که زیر ساخت‌های فنی فاز اول تا پایان خرداد امسال انجام و آماده بهره‌برداری می‌شود و به مرور سامانه‌های مختلف بورس تهران به آن متصل می‌شوند و با تبادل اطلاعات میان سامانه‌ها، بورس تهران را به صورت فازی به سمت دیجیتال شدن سوق می‌دهیم. او می‌گوید: باید حوضچه اطلاعاتی راه‌اندازی کنیم تا دستگاه‌های ورودی در این حوضچه‌ها طبقه‌بندی شوند. تا تمام سامانه‌های جدید، خوراک خود را از بستر این حوضچه‌های اطلاعاتی دریافت کنند. سال گذشته ۱۵ اسفند مرکز داده بورس تهران به بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون در فاز اول، ارکان بازار سرمایه از مرکز داده استفاده می‌کنند و در فاز بعدی OMS و بخش‌های دیگری که به حوزه IT علاقه دارند، می‌توانند از آن استفاده کنند.

پای خودروی دوم  هم به بورس باز شد

براساس اطلاعیه مدیریت پذیرش بورس کالای ایران، خودرو کارا متعلق به شرکت بهمن موتور (گروه بهمن) پس از بررسی مدارک و مستندات در یکصد و چهل و یکمین جلسه هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در تاریخ ۲۴ فروردین ماه در بازار اصلی بورس کالا مورد تصویب قرار گرفت. پیش‌تر هم جواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران از عرضه خودرو گروه بهمن هم خبر داده بود. خودرو شاهین نیز ۲۴ اسفند سال گذشته از سوی همین هیات در بورس پذیرش شد و این اتفاق درست پس از اظهارنظر مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر درخواست جدی یکی از خودروسازان برای ورود خودرو به بورس کالا اتفاق افتاد.  احمد رحیمی، مدیر عملیات عرضه بورس کالای ایران نیز در این باره گفته مقرر شده ۸۰ درصد از تولید سالانه شاهین از طریق بورس کالا عرضه شود. به گفته وی عرضه این کالا به صورت فیزیکی است و اینکه چطور عرضه می‌شود، میزان پرداخت اولیه چقدر است یا اینکه چه کسانی می‌توانند ثبت نام کنند، در آینده مشخص می‌شود. در آخرین روزهای سال ۱۴۰۰، با اطلاعیه مدیریت پذیرش و بازاریابی بورس کالای ایران، خودرو شاهین تولید خودروسازی سایپا پس از بررسی مدارک و مستندات در یکصد و چهلمین جلسه هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در تاریخ ۲۴ اسفند ماه در بازار اصلی پذیرش شد.

 

ارسال نظر