تالار شیشه‌ای

۱۴۰۱/۰۱/۲۵ - ۰۲:۱۱:۴۱
کد خبر: ۱۸۸۲۱۵

تصمیمات مجمع شپنا

مجمع عمومی شرکت پالایش نفت اصفهان جهت تصویب افزایش سرمایه صبح دیروز و با حضور ۷۳ درصد از سهامداران برگزار شد. در این مجمع قدیری مدیرعامل شپنا گفت: خرید زمین و احداث تاسیسات بارگیری و باراندازی در چابهار، اتصال به شبکه ریلی سراسری، بهینه‌سازی مدیریت دانش، بهینه‌سازی ساختار سازمانی، بررسی احداث واحد RFCC در بنادر جنوب و ایجاد حلقه‌های QCC از جمله برنامه و اهداف شرکت پالایش نفت اصفهان هستند. وی با بیان اینکه تولید 350 هزار تن پروپیلن در برنامه شرکت است افزود: واحدهای بوتادین و زنجیره ارزش پروپان نیز در شرکت راه‌اندازی خواهد شد. برنامه راه‌اندازی طرح تصفیه گازوئیل 30درصد سود شرکت را افزایش خواهد داد. طرح بهینه‌سازی و بهبود فرآیند پالایگشاه‌ها و چندین طرح در دست اقدام است، علاوه بر اینها طرح واحد بنزین‌سازی که در سال ۹۵ راه‌اندازی شد پس از دوسال به نقطه سر به سر رسید. معتقدم پروژه‌های پالایشگاهی که انجام می‌دهیم سودآوری بسیار بالایی برای ما ایجاد خواهند کرد. مدیرعامل «شپنا» اظهار داشت: پروژه تصفیه گازوئیل، یوتیلیتی افسایت و‌مخازن نیز طی سال جاری راه‌اندازی خواهند شد. سود خالص ۲۶۳ میلیون دلار خواهد بود که پس از ۴ سال به سود سر به سر خواهد رسید. برنامه‌هایی برای توسعه شرکت داریم که در این راستا زمینی در چابهار در نزدیکی اسکله در دست خرید است تا با توجه به تنوع شرکت در تولید محصول بتوانیم واردات و صادرات را از طریق اسکله شرکت انجام دهیم. وی با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل پالایشگاه، بحث تهدید آب است گفت: البته این مهم با مذاکرات انجام شده به بهترین شکل ممکن مدیریت شده و خبرهای خوبی خواهید شنید. در رابطه با پروژه تصفیه نفت وگاز باید بگویم که در حال پیش راه‌اندازی هستیم و تست‌های مختلف را در واحد انجام داده و آخرین مبحث راه‌اندازی اتاق‌های کنترل بوده که در حال انجام لوبچک است. قدیری تاکید کرد: لوبچک آخرین مرحله برای آمادگی برای راه‌اندازی است و‌ کنترل مرکزی نیز تا اردیبهشت ماه راه‌اندازی می‌شود، در نهایت انتهای این ماه کار این پروژه به پایان خواهد رسید. 

تنها بحث فلر و یوتیلیتی باقی می‌ماند که با تاخیر آماده شده البته تمهیدات لازم انجام صورت گرفته تا بتوانیم از برق شهراستفاده کنیم، بویلرها را نیز از پالایشگاه شمالی تهیه خواهیم کرد. پالایشگاه آماده است تا در شهریور خوراک را تزریق کند و ارزش افزوده آن هفت دلار به ازای هر بشکه خواهد بود و بیش از ۵.۹ همت به سود پالایشگاه اضافه می‌کند. طبق برآوردها سود شرکت از راه‌اندازی این پروژه ۲۶۳ میلیون دلار خواهد بود. لازم به ذکر است در پایان با موافقت سهامداران افزایش سرمایه شرکت پالایش نفت اصفهان از محل سود انباشته از مبلغ 139,474,458,247,000 ریال به میزان 50,525,541,753,000 ریال مورد تصویب قرارگرفت.

تفارس عرضه اولیه می‌شود؟

قرار است شرکت تامین سرمایه خلیج فارس با نماد تفارس قرار است به همین زودی‌ها عرضه اولیه شود.

سرمایه تفارس ۱۸۲۵ میلیارد تومان است و اولین عرضه سال ۱۴۰۱ به حساب می‌آید. بر اساس اخبار اعلام شده قیمت هر سهم این نماد برابر ۲۹۵ تومان است. قیمت سهم این نماد با ضریب اتکای ۳۰ درصد P/E هم نباید بیش از ۳۶۵ تومان باشد و حتی در مدل‌های مبتنی بر جریان نقدینگی هم قیمت هر سهم این نماد بیشتر از این نرخ تعیین نمی‌شود. از این رو ارزش‌گذاری مدیران شرکت و نظارت سازمان بورس می‌تواند در تعیین قیمت واقعی سهم اثرگذار باشد. انتظار می‌رود تامین سرمایه خلیج فارس در سال مالی ۱۴۰۲ سرمایه ۱۰ میلیون ریالی در اختیار داشته باشد. همچنین روند افزایش اندوخته قانونی شرکت در سال ۱۴۰۵ با رسیدن به مقدار یک دهم سرمایه متوقف شود.

ارزش سهام عدالت

ارزش سهام عدالت در مقایسه با سه شنبه، یک درصد افزایش یافت. ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۳ میلیون و ۷۹۳هزار تومان، ۲۵ میلیون و ۹۸۱هزار تومان و ۱۲ میلیون و ۷۸۴هزار تومان رسید. ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۲۷۶هزار تومان رسیده است.

مثبت و منفی صندوق‌ها  ۲۴ فروردین

در نقشه درج شده در سایت فیپیران با فیلتر بازدهی روزانه۳ صندوق سهامی و تنها یک صندوق مختلط بازدهی مثبت داشتند و در بخش درآمد ثابت این میزان بین بازدهی و مثبت تعادل داشت. در بخش صندوق‌های مختلط، صندوق گوهر نفیس تمدن با بازدهی ۰.۴ + درصد تنها صندوقی بود که عملکرد خوبی داشت اما در این بین پایین‌ترین بازدهی را صندوق تجربه ایرانیان با ۲.۲۶+ بالاترین بازدهی را به خود اختصاص داد. در بخش صندوق‌های سهامی، صندوق مشترک بانک خاورمیانه با بازدهی روزانه ۰.۲۴+ درصد، صندوق مشترک پیشتاز با بازدهی روزانه ۰.۹۴+ درصد و مشترک توسعه صادرات با بازدهی ۰.۰۱+ درصد از صندوق‌های منفی بودند. در بخش صندوق‌های با درآمد ثابت، صندوق مشترک کارگزاری گارآفرین با بازدهی ۰.۲۹ + درصد عملکرد خوبی داشت اما در این بین پایین‌ترین بازدهی را صندوق سپر سرمایه بیدار با ۰.۴۶- پایین‌ترین بازدهی را به خود اختصاص داد.

 

ارسال نظر