اخبار

۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۰۱:۰۹:۳۲
کد خبر: ۱۸۶۰۱۶

چشم‌انداز مثبت بازار جهانی صکوک

موسسه رتبه‌بندی فیچ با اشاره به ریسک‌ها و فرصت‌های پیش روی بازار صکوک در سال ۲۰۲۲ گفت: مواردی همچون استقبال سرمایه‌گذاران مسلمان از این ابزارها، متنوع‌سازی منابع مالی و برنامه‌های توسعه‌ای مالی اسلامی در برخی کشورها می‌تواند به پایداری رشد صکوک کمک کند و در طرف مقابل ریسک‌هایی نظیر افزایش قیمت نفت، پیچیدگی‌های انطباق با استانداردهای AAOIFI، افزایش نرخ بهره، کاهش استقبال سرمایه‌گذاران جهانی از اوراق بدهی بازارهای نوظهور و ریسک‌های سیاسی می‌تواند این بازار را تهدید کند. در سال ۲۰۲۱، حجم کل صکوک منتشره در جهان با رشد ۳۶.۱ درصدی سالانه به ۲۵۲.۳ میلیارد دلار رسید و این در حالی بود که این بازار با چالش‌هایی مانند قیمت بالای نفت، همه‌گیری بیماری کرونا و پیچیدگی‌های انطباق با استانداردهای سازمان حسابداری و حسابرسی موسسات مالی اسلامی (AAOIFI) رو به رو بود. ناشر این اوراق اغلب بانک‌های مرکزی، دولت‌ها و نهادهای چند جانبه بودند و ۸۰ درصد آن بصورت داخلی منتشر شد. نقش برخی کشورها در انتشار صکوک سال ۲۰۲۱ پر رنگ بود، نظیر مالزی، اندونزی، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، ترکیه و پاکستان که مجموعاً ۲۳۰.۲ میلیارد دلار صکوک منتشر کردند. البته، کشورهای دیگری مانند انگلستان، نیجریه، مالدیو و غیره نیز طی سال گذشته اقدام به تامین مالی از طریق انتشار صکوک کردند. حجم مانده صکوک جهانی در پایان ۲۰۲۱ به ۷۱۱.۳ میلیارد دلار رسید که ۱۲.۷ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ است. حجم انتشار صکوک سبز و پایدار با ۱۷.۲ درصد رشد سالانه به ۱۵ میلیارد دلار رسید و احتمال می‌رود که این روند در سال ۲۰۲۲ نیز ادامه داشته باشد. تعدادی از ناشرین صکوک در سال ۲۰۲۱ نکول کردند از جمله هلدینگ سربا دینامیک مالزی و هواپیمایی گارودای اندونزی. طی سال میلادی گذشته برخی از شرایط و بندهای اسناد صکوک منتشره و در حال انتشار جهت انطباق با استانداردهای AAOIFI اصلاح شد.

حمایت از تولید و اشتغال در بودجه

علی رضایی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه در بودجه ۱۴۰۱ به رشد اقتصادی کشور تاکید بسیار شده است گفت: یکی از ویژگی‌های لایحه بودجه ۱۴۰۱ این است که از انعطاف‌پذیری برای اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان برخوردار است، به‌طوریکه در جای‌جای لایحه بودجه برای حمایت از تولید و اشتغال استفاده شده است. رضایی با اشاره به اینکه تلاش مجلس در کمیسیون‌های تخصصی این است که مصادیق حمایت از تولید در لایحه بودجه شفاف‌تر از گذشته شود، عنوان کرد: احکام لایحه بودجه ۱۴۰۱ نشان از هدف‌گذاری حمایت از تولید و کاهش نرخ مالیات برای بنگاه‌های تولیدی دارد و علاوه بر آن نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی را اندکی بهبود خواهد بخشید. وی عنوان کرد: بهبود معیشت مردم و توجه به رونق تولید و ایجاد اشتغال از جمله مباحث مورد بحث کارشناسان و مسوولان کشور در بودجه ۱۴۰۱ بوده است، زیرا نارضایتی به دلیل مسائل اقتصادی مختلف باعث شده آنطور که باید نتوانیم به اهداف از پیش تعیین شده برسیم. نماینده مردم کنگاور، صحنه و هرسین در مجلس ادامه داد: لایحه بودجه سال آینده نقاط قوتی چون اصلاح سیاست ارز ترجیحی و اختصاص منابع بیشتر به طرح‌های عمرانی دارد که باید تلاش خود را برای عملیاتی شدن هر یک از این موارد دو چندان کنیم. وی با بیان اینکه دولت در لایحه بودجه اهدافی را دنبال می‌کند که حتی اگر بخشی از آن محقق شود، اثرات اقتصادی خوبی به همراه خواهد داشت، عنوان کرد: کنترل تورم، ثبات اقتصادی، حمایت از اشتغال، عدالت در توسعه و توجه به مناطق کمتر توسعه یافته از جمله مباحثی است که در تبصره‌های مختلف این لایحه وجود دارد. رضایی بیان کرد: وضعیت امروز اقتصاد کشور نشان می‌دهد که برای تحقق اهداف موجود در لایحه بودجه، باید هم افزایی داشته باشیم. نماینده مردم کنگاور، صحنه و هرسین در مجلس خاطرنشان کرد: به‌طور قطع جزییات بودجه دارای مشکلات و ایراداتی است و این وظیفه کمیسیون تلفیق بودجه است که نواقص را حل کند. عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر همراهی و همکاری میان مجلس و دولت وجود داشته باشد، می‌توان بودجه خوبی را برای سال آینده داشته باشیم و ما نباید این فرصت چند ماهه را از دست بدهیم، بلکه با همکاری هم مسائل و مشکلات بودجه را حل کنیم.

راه‌اندازی قرارداد آتی صندوق طلا

براساس اطلاعیه مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران، معاملات این سررسید جدید تا تاریخ ۲۵ خرداد ماه ۱۴۰۱ قابل معامله خواهد بود. قراردادهای آتی در نخستین روز معاملاتی بدون حد نوسان قیمتی، با دوره پیش گشایش به مدت ٣٠ دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و پس از انجام حراج تک قیمتی راس ساعت ۱۰:۳۰ با دوره عادی معاملاتی و اعمال حد نوسان قیمت روزانه ادامه می‌یابد. قیمت پایه قرارداد آتی، همان قیمت کشف شده در حراج تک قیمتی خواهد بود که مبنای حد نوسان قیمت روزانه برای ادامه معاملات در حراج پیوسته قرار خواهد گرفت. بدیهی است در صورت انجام نشدن معامله در حراج تک قیمتی، قرارداد آتی متوقف و مجدداً همین فرآیند، روز کاری بعد تکرار خواهد شد. براساس این گزارش، قراردادهای آتی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری طلا از روز شنبه ۱۲ تیر ماه امسال در بورس کالای ایران راه‌اندازی شد. دارایی پایه این قراردادها، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس (طلا) اعلام شده و همچنین اندازه هر قرارداد نیز ۱۰۰۰ واحد سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری طلا در نظر گرفته شده است. حدنوسان قیمت روزانه این قراردادها حداکثر مثبت و منفی ۵ درصد با توجه به قیمت تسویه روزانه روز قبل و حداکثر حجم هر سفارش ۲۵ قرارداد خواهد بود. 

 

ارسال نظر