افت قیمت صندوق‌های سهامی بورس

۱۴۰۰/۱۰/۱۸ - ۰۱:۴۰:۲۷
کد خبر: ۱۸۵۶۹۷
افت قیمت صندوق‌های سهامی بورس

در دومین هفته دی ماه، صندوق‌های ETF سهامی به‌طور متوسط، افت ۲.۹درصدی را ثبت کردند و صندوق‌های مبتنی بر طلا، با کاهش ۳.۱درصدی قیمت به کار خود پایان دادند.

صندوق‌های معامله‌پذیر سرمایه‌گذاری در سهام، در هفته‌ای که گذشت، به‌طور متوسط ۲.۹درصد افت قیمت را تجربه کردند و خالص ارزش دارایی‌های آنها دو درصد کاهش یافت. این در حالی بود که شاخص کل بورس، افت ۲.۴درصدی را به ثبت رساند.

تنها بازدهی هفتگی مثبت، ۰.۱درصد و مربوط به صندوق فراز داریک بود. با این وجود هیچ صندوقی با رشد خالص ارزش دارایی‌های خود همراه نشد. بیشترین سقوط قیمت صندوق‌های قابل معامله در این هفته، به صندوق تجارت شاخصی کاردان اختصاص داشت؛ این صندوق هم‌جهت با تنزل ۲.۴درصدی ارزش دارایی‌های تحت تملکش با افت ۵.۲درصدی قیمت مواجه شد.صندوق مدیریت ثروت بازنشستگی «مدیر» را می‌توان ارزان‌ترین صندوق در شروع هفته بعد نام برد. زیرا قیمت آن روی تابلو ۱۰.۷درصد زیرNAV ابطال قرار دارد. صندوق فراز نیز به عنوان گران‌ترین صندوق، با انحراف ۲۹.۸درصدی قیمت، به استقبال هفته بعد رفت.طی این هفته، صندوق واسطه‌گری مالی یکم ۲.۹درصد افت قیمت داشت و ارزش سبد بانکی و بیمه‌ای آن ۳.۴درصد کاهش یافت. دومین صندوق دولتی، یعنی صندوق پالایشی یکم، ۰.۱درصد افت قیمت داشت و از ارزش سبد دارایی‌های پالایشگاهی آن ۲.۴درصد کاسته شد. بدین‌ترتیب قیمت «دارا یکم» ۲۳.۴درصد و «پالایش» ۱۷.۸درصد زیر NAV ابطال بسته شد.

در طول هفته اخیر، صندوق‌های مبتنی بر سکه طلا به‌طور میانگین زیان ۳.۱درصدی را بر سرمایه‌گذاران خود تحمیل کردند. به موازات آن گواهی سپرده یک روزه سکه طلای بانک رفاه سه درصد افت قیمت داشت و ۱.۵درصد زیر قیمت سکه بازار آزاد به معاملات این هفته خود پایان داد.از میان صندوق‌های کالایی، صندوق ETF گروه زعفران سحرخیز بهترین بازدهی ۸.۹درصد را به نام خود ثبت کرد و حباب منفی این صندوق به ۹.۱درصد رسید.

 

ارسال نظر