شاخص کل با نوسان سرخ پوش شد

۱۴۰۰/۱۰/۰۶ - ۰۲:۴۳:۵۶
کد خبر: ۱۸۵۳۶۳
شاخص کل با نوسان سرخ پوش شد

شاخص کل بازار بورس در دومین روزکاری هفته یکشنبه، پنجم دی ماه با یک‌هزار و ۴۸۹ واحد کاهش، در جایگاه یک ‌میلیون و ۳۸۴ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات این روز بیش از پنج میلیارد و ۳۶۳ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۶ هزار و ۷۵۶ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با یک‌هزار و ۶۳۶ واحد کاهش به ۳۶۰ هزار و ۲۷۰ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با یک‌هزار و ۲۹ واحد افت به ۲۲۶ هزار و ۶۱۲ واحد رسید. شاخص بازار اول، یک‌هزار و ۵۱۰ واحد و شاخص بازار دوم، یک‌هزار و ۶۸۰ واحد کاهش داشتند. در بورس روز یکشنبه حقوقی‌ها حدود ۴۰۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد سه هزار و ۴۱۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۲۲درصد یعنی ۷۶۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۱۲درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فلزات اساسی»، «بانک‌ها و موسسات اعتباری» و «بیمه‌ و صندوق ‌بازنشستگی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «مخابرات» و «زراعت و خدمات وابسته» به نفع حقیقی‌ها تمام شد.سه نماد «بپاس»، «فولاد» و «وتجارت» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «شبندر»، «جمح» و «کدما» معطوف بود. علاوه بر این، در بین همه نمادها، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس بانماد «فارس» با یک‌هزار و ۱۴۵ واحد، پالایش نفت بندرعباس بانماد «شبندر» با ۶۷۰ واحد، مخابرات ایران بانماد «اخابر» با ۵۲۳ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی بانماد «شستا» با ۴۲۵ واحد، ملی صنایع مس ایران بانماد «فملی» با ۳۹۹ واحد، پتروشیمی جم بانماد «جم» با ۳۸۶ واحد، معدنی و صنعتی گل‌گهر بانماد «کگل» با ۱۹۹ واحد و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید بانماد «وامید» با ۱۹۳ واحد، پالایش نفت اصفهان بانماد «شپنا» با ۱۷۴ واحد و معدنی و صنعتی چادرملو بانماد «کچاد» با ۱۶۶ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل فولاد مبارکه اصفهان بانماد «فولاد» با ۷۳۱ واحد، پتروشیمی نوری بانماد «نوری» با ۵۲۹ واحد، ایران‌خودرو بانماد «خودرو» با ۳۸۳ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین بانماد «تاپیکو» با ۳۲۵ واحد، بانک تجارت بانماد «وتجارت» با ۳۰۷ واحد و بانک ملت بانماد «وبملت» با ۲۹۴ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند. برپایه این گزارش، در این روز شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی بانماد «شستا»، پالایش نفت بندرعباس بانماد «شبندر»، معدنی کدما بانماد «کدما»، پالایش نفت تهران بانماد «شتران»، ملی صنایع مس ایران بانماد «فملی»، ایران‌خودرو بانماد «خودرو» و فولاد مبارکه اصفهان بانماد «فولاد» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه فرآورده‌های نفتی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۶۳۰‌ میلیون و ۷۵۷ هزار برگه سهم به ارزش سه‌هزار و ۸۲۶ میلیارد ریال داد و ستد شد.

   روند کاهشی فرابورس

در دومین روز کاری هفته شاخص فرابورس بیش از ۱۵۸ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۸ هزار و ۶۵۷ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار ۲ میلیارد و ۶۳۵ میلیون برگه سهم به ارزش ۴۷ هزار و ۳۱۹ میلیارد ریال داد و ستد شد. در این روز شرکت سنگ آهن گهرزمین بانماد «کگهر»، موسسه اعتباری ملل بانماد «وملل»، بیمه اتکایی ایرانیان بانماد «اتکای»، نفت ایرانول بانماد «شرانل»، پالایش نفت لاوان بانماد «شاوان»، ویتانا بانماد «غویتا»، فولاد هرمزگان جنوب بانماد «هرمز» و کشتیرانی دریای خزر بانماد «حخزر» با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند. همچنین بیمه پاسارگاد بانماد «بپاس»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، پتروشیمی تندگویان بانماد «شگویا»، فرابورس ایران بانماد «فرابورس»، صنعتی مینو بانماد «غصینو»، تولید نیروی برق دماوند بانماد «دماوند»، پتروشیمی مارون بانماد «مارون» و شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین بانماد «صبا» تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند. در این روز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۲۱نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۹۱نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۸۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۴۲۰میلیارد تومان بود.

    سهام عدالت افزایشی شد

در پایان معاملات روز یکشنبه بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۰.۲درصد افزایش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲هزار تومانی به ترتیب به ۱۲ میلیون و ۶۱۳هزار تومان، ۲۳ میلیون و ۷۵۹هزار تومان و ۱۱ میلیون و ۶۹۶هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۵۶۷هزار تومان رسیده است.

   تجمع مقابل بورس

مشاهدات از میدان بهارستان حاکی از تجمع تنی چند از سهامداران معترض به وضعیت بازار سرمایه است که پلاکاردهایی را با موضوع مطالبه‌گری بورسی در دست دارند. گزارشاتی که از مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی رسیده حاکی از برگزاری تجمعی محدود با حضور چند تن از شهروندان که خود را سهامدار بورس معرفی می‌کنند بوده است. طبق آنچه در شبکه‌های اجتماعی بورسی منتشر شده ظاهرا تجمع‌کنندگان پلاکاردهایی در دست داشته و نسبت به عملیاتی نشدن وعده‌های بورسی سید ابراهیم رییسی در دوره رقابت‌های انتخاباتی در خردادماه گذشته اعتراض دارند.  بررسی‌ها حاکی از برنامه‌ریزی برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی برای برگزاری تجمعات مشابهی از سوی سهامدار متضرر است. لازم به‌ذکر است چهارشنبه گذشته، یکم دی‌ماه ۱۴۰۰ نیز تجمعی از سوی سهامداران ضررکرده در یک سال‌ونیم اخیر در همین محل برگزار شده بود که در اغلب رسانه‌های بورسی کشور بازتاب یافته بود. 


 

ارسال نظر