تالار شیشه‌ای

۱۴۰۰/۰۹/۲۹ - ۰۲:۴۵:۲۴
کد خبر: ۱۸۵۱۳۵

ریزش دوباره شاخص کل 

شاخص کل بازار بورس در دومین روز کاری هفته یعنی یکشنبه، ۲۸ آذرماه با ۱۳ هزار و ۸۷۰ واحد کاهش، در جایگاه یک ‌میلیون و ۲۹۱ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات این روز بیش از چهار میلیارد و ۵۴۷ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۰ هزار و ۴۱۱ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با سه هزار و ۴۸۴ واحد کاهش به ۳۴۳ هزار و ۴۹۳ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۲ هزار و ۱۹۱ واحد افت به ۲۱۶ هزار و ۵۹ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۱۲هزار و ۵۸۲ واحد و شاخص بازار دوم، ۲۰هزار و ۳۲۱ واحد کاهش داشتند. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فلزات اساسی»، «محصولات شیمیایی» و «بیمه‌ و صندوق ‌بازنشستگی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط» و «هتل و رستوران» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «بپاس»، «بمپنا» و «فسبزوار» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «انرژی۳»، «کالا» و «شپدیس» معطوف بود. علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با نماد «فارس» با ۲۱۵ واحد، پتروشیمی پردیس با نماد «شپدیس» با ۱۴۰ واحد، توسعه معدنی و صنعتی صبانور با نماد «کنور» با ۷۹ واحد، فولاد آلیاژی ایران با نماد «فولاژ» با ۶۸ واحد و موتوژن با نماد «بموتو» با ۵۶ و احد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با یک هزار و ۸۳۱ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با یک هزار و ۴۹۹ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا» با ۹۵۸ واحد، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با ۸۰۱ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با نماد «وغدیر» با ۶۱۱ واحد، ایران خودرو با نماد «خودرو» با ۵۸۰ واحد و پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» با ۵۷۰ واحد با تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند. برپایه این گزارش، در دومین روزکاری هفته شرکت بورس کالای ایران با نماد «کالا»، ایران‌خودرو با نماد «خودرو»، سایپا با نماد «خساپا»، سایر اشخاص بورس انرژی با نماد «انرژی ۳»، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا»، بورس اوراق بهادار تهران با نماد «بورس» و فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک ‌میلیارد و ۴۳۱ میلیون برگه سهم به ارزش ۲ هزار و ۸۹۰ میلیارد ریال داد و ستد شد.

   فرابورس کاهشی شد

طی روز یکشنبه شاخص فرابورس بیش از ۱۳۷ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۸ هزار و ۴۴۹ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار یک میلیارد و ۵۸۶ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۷ هزار و ۵۷۵ میلیارد ریال داد و ستد شد. در دومین روزکاری هفته شرکت پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، صنایع پتروشیمی تخت جمشید با نماد «شجم»، تولید برق عسلویه مپنا با نماد «بمپنا» و بهمن دیزل با نماد «خدیزل» با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند. همچنین پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، پالایش نفت لاوان با نماد «شاوان»، تولید نیروی برق دماوند با نماد «دماوند»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، سنگ آهن گهرزمین با نماد «کگهر»، تولیدات پتروشیمی قائد بصیر با نماد «شبصیر» و صنایع مادیران با نماد «مادیرا» تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

   چه خبر از سهام عدالت؟

در پایان معاملات روز گذشته بازارسرمایه بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۱.۲درصد کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۱ میلیون و ۴۲۹هزار تومان، ۲۱ میلیون و ۵۳۲هزار تومان و ۱۰ میلیون و ۵۹۹هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۸۵۷هزار تومان رسیده است.

   برنامه‌ای برای این وضعیت وجود ندارد!

میرزا باقری، کارشناس بازارسرمایه به عملکرد دولت در چند ماهه اخیر اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه دولت، برنامه‌ای برای عبور از وضعیت فعلی ندارد و در صورتی که توافقی، منجر به رفع تحریم و دسترسی به منابع ارزی از سوی دولت انجام نگیرد؛ بنابراین دولت راهی جز خلق نقدینگی و تن‌دادن به تورم نخواهد داشت. وی ادامه داد: نشانه‌های این وضعیت به‌وضوح در بازار مشخص است؛ متاسفانه از ابتدای امسال هر ماه سه درصد، به نقدینگی اضافه شده و در فضایی که رشد تولیدات اقتصادی صفر یا منفی است با اندکی اختلاف، تمام این میزان خلق نقدینگی به تورم منجر شده است. از طرفی نرخ ارز هم تقریبا با همین شیب افزایش یافته است.  این کارشناس در پایان خاطرنشان کرد: بدیهی است که این مسیر تا جایی می‌تواند ادامه پیدا کند که بازار، امیدی به کنترل وضعیت از سوی دولت داشته باشد. بنابراین با ادامه این وضعیت شاید سال آتی شاهد نرخ دلار بالای ۴۰هزار تومان باشیم. در این وضعیت سهامداران می‌توانند در صنایعی که قابلیت پوشش این ریسک را در بلندمدت دارند سرمایه‌گذاری کرده و از شرایط فعلی بازار برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های مناسب استفاده کنند.

 

ارسال نظر