شاخص کل نزولی شد

۱۴۰۰/۰۹/۰۹ - ۰۲:۲۱:۴۳
کد خبر: ۱۸۴۵۰۰
شاخص کل نزولی شد

شاخص کل بازار بورس در سومین روز کاری هفته یعنی دوشنبه، هشتم آذرماه با چهار هزار و ۱۸۳ واحد کاهش، در جایگاه یک‌میلیون و ۳۶۳ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات این روز بیش از سه میلیارد و ۵۱۷ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲۷ هزار و ۲۰۸ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۸۲۱ واحد کاهش به ۳۷۴ هزار و ۱۶۷ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۵۱۷ واحد افت به ۲۳۵ هزار و ۵۲۰ واحد رسید. شاخص بازار اول، سه هزار و ۹۸۸ واحد و شاخص بازار دوم، پنج هزار و ۵۱۶ واحد کاهش داشتند. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «محصولات شیمیایی»، «سرمایه‌گذاری‌ها» و «هتل و رستوران» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «بانک‌ها و موسسات اعتباری» و «خودرو و ساخت قطعات» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «فسبزوار»، «سمگا» و «شکلر» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «وگردش»، «فباهنرح» و «نوری» معطوف بود. علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت پتروشیمی فناوران با نماد «شفن» با ۲۴۰ واحد، پالایش نفت تهران با نماد «شتران» با ۱۵۷ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با نماد «وغدیر» با ۱۴۴ واحد، گروه دارویی برکت با نماد «برکت» با ۱۳۷ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با نماد «پارسان» با ۱۲۱ واحد، مبین انرژی خلیج‌فارس با نماد «مبین» با ۱۰۶ واحد، پلی پروپیلن جم با نماد «جم پیلن» با ۹۳ واحد، پتروشیمی نوری با نماد «نوری» با ۸۷ واحد، بانک خاورمیانه با نماد «وخاور» با ۸۱ واحد، نفت پارس با نماد «شنفت» با ۶۲ واحد و گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو با نماد «خگستر» با ۵۷ واحد و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی با نماد «وصندوق» با ۵۱ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با یک هزار و ۱۶۶ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با نماد «فارس» با ۷۱۸ واحد، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با ۵۸۶ واحد، معدنی و صنعتی گل‌گهر با نماد «کگل» با ۳۵۰ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با ۲۱۳ واحد، بورس اوراق بهادار تهران با نماد «بورس» با ۲۰۳ واحد، بانک ملت با نماد «وبملت» با ۲۰۲ واحد و بورس کالای ایران با نماد «کالا» با ۱۶۱ واحد با تأثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند بر پایه این گزارش، در سومین روز کاری هفته شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا»، سایر اشخاص بورس انرژی با نماد «انرژی ۳»، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد»، تولیدی فولاد سپید فراب کویر با نماد «کویر»، پارس فولاد سبزوار با نماد «فسبزوار»، گروه دارویی برکت با نماد «برکت» و گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو با نماد «خگستر» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه شیمیایی هم در معاملات این روز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۵۱۶ ‌میلیون و ۷۳۳ هزار برگه سهم به ارزش ۲ هزار و ۳۲۸ میلیارد ریال دادوستد شد.

   افزایش کم‌جان فرابورس

طی روز دوشنبه شاخص فرابورس بیش از ۹ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۹ هزار و ۵۰۳ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار ۲ میلیارد و ۱۹۷ میلیون برگه سهم به ارزش ۴۰۳ هزار و ۳۴۸ میلیارد ریال دادوستد شد. در این روز شرکت بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس»، زغال‌سنگ پرورده طبس با نماد «کزغال»، تولید نیروی برق دماوند با نماد «دماوند»، بیمه اتکایی ایرانیان با نماد «اتکای»، صنعتی دوده فام با نماد «شصدف»، برق و انرژی پیوند گستر پارس با نماد «بپوند»، پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، ریل سیر کوثر با نماد «حسیر» و پالایش نفت لاوان با نماد «شاوان» با تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند. همچنین پتروشیمی مارون با نماد «مارون»، صنعتی مینو با نماد «غصینو»، فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، گروه توسعه ملی مهر آیندگان با نماد «ومهان»، اعتباری ملل با نماد «وملل»، مجتمع جهان فولاد سیرجان با نماد «فجهان»، سنگ‌آهن گهر زمین با نماد «کگهر»، توسعه سامانه نرم‌افزاری نگین با نماد «توسن»، بیمه تجارت نو با نماد «بنو» و کلر پارس با نماد «کلر» تأثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

   کاهش اندک سهام عدالت

در پایان معاملات روز دوشنبه بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۰.۶ درصد کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲ هزارتومانی، یک‌میلیون تومانی و ۴۹۲ هزارتومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۲ میلیون و ۶۳ هزار تومان، ۲۲ میلیون و ۷۲۶ هزار تومان و ۱۱ میلیون و ۱۸۶ هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل‌فروش سبد ۵۳۲ هزارتومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۲۳۸ هزار تومان رسیده است.

 

ارسال نظر