رکورد جدید برای بورسی‌ها

۱۴۰۰/۰۸/۲۲ - ۰۴:۰۶:۵۷
کد خبر: ۱۸۳۸۹۱

بورس تهران این روزها حال و روز خوبی ندارد و سهامداران شاهد کاهش ارزش دارایی خود هستند و تنها شاخص کل روند مثبت داشته است. در هفته سوم آبان ماه، بورس روند صعودی داشت و بیشترین بازدهی هفتگی شاخص کل بورس در 3 ماه اخیر ثبت شد اما؛ همچنان سهامداران در زیانند.بازگشت شاخص کل بورس به نیمه بالایی کانال 1.4 میلیون واحدی در هفته گذشته، باعث شده که برخی کارشناسان بورس را مستعد یک رشد متعادل در روزها و هفته های آینده بدانند. البته کاهش شدید ارزش معاملات در آخرین روز کاری هفته اخیر یک نشانه منفی برای بورس بازان بود. در این بازه زمانی تقابل عرضه و تقاضا به گونه‌ای بود که در نهایت خریداران توانستند با توان بیشتری در برابر عرضه‌ها بایستند و مسیر روبه جلوی شاخص را حفط کنند.

شاخص کل بورس در هفته اخیر روند صعودی داشت و یک کانال بالاتر از یک هفته اخیر ایستاد. شاخص کل در روز‌ یکشنبه نزول کرد و در 4 روز دیگر هفته صعود کرد. در اولین روز هفته شاخص کل بیش از 42 هزار واحد رشد کرد و بیشترین صعود در 9 ماه اخیر را ثبت کرد.بازار سرمایه روز یکشنبه سقوط 9 هزار و 689 واحدی را پشت سر گذاشت، اما روز دو‌شنبه روند شاخص کل دوباره صعودی شد و 3 هزار و 500 واحد رشد کرد.سه ‌شنبه نیز شاخص افزایش 13 هزار و 298 واحدی را ثبت کرد. روز چهارشنبه نیز شاخص کل بورس با رشد 8 هزار و 805 واحدی توانست روزهای صعودی این هفته را به عدد 4 برساند.شاخص کل بورس در پایان هفته سوم آبان ماه نسبت به آخرین روز کاری هفته قبل 58 هزار و 112 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی 4.2 درصد را به ثبت رساند و در حال حاضر در محدوده یک میلیون و 456 هزار واحدی قرار دارد.

طی هفته اخیر روند تغییرات شاخص کل هم‌وزن مشابه شاخص کل بود. روز شنبه صعود کرد و سپس روز یکشنبه افت کرد و سه روز بعدی را صعودی پشت سر گذاشت.

شاخص کل هموزن بورس، در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 16 هزار و 943 واحد بالا‌تر ایستاد و به رقم 391 هزار و 284 واحد رسید و بازدهی مثبت 4.53 درصدی را ثبت کرد که نسبت به افت 0.5 درصدی هفته پیشین بهبود قابل توجهی داشته است.روز دوشنبه هفته اخیر به علت رشد ارزش معاملات اوراق بدهی ارزش کل معاملات بازار سهام تفاوت زیادی با روزهای دیگر داشت. روز دوشنبه معاملات کل بازار ارزشی معادل 72 هزار و 985 میلیارد تومان داشت که بالاترین رقم هفته بود. میانگین ارزش معاملات کل هفته 23 هزار و 611 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 17 هزار و 889 میلیاردی هفته پیشین، رشد 31 درصدی داشته است. میانگین ارزش معاملات خرد بورس در هفته سوم آبان ماه، 5 هزار و 169 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 3 هزار و 661 میلیاردی هفته پیشین، رشد 41 درصدی داشته است.میانگین ارزش صف‌‌های فروش در هفته اخیر 135 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین 123 میلیارد تومان کمتر بود و افت 48 درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته 281 میلیارد تومان بود که در روز دو‌شنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز ‌‌‌‌شنبه برمی‌‌گردد که 56 میلیارد تومان بود.میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته گذشته نیز، 401 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 159 میلیارد تومان بیشتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید 66 درصد افزایش یافته است.در هفته گذشته روند خروج نقدینگی حقیقی از بورس ادامه داشت؛ اما میانگین آن نسبت به هفته پیشین کاهش یافت. روز شنبه 421 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی وارد بورس شد که بیشترین رقم ورودی در 18 روز کاری گذشته از 25 مهرماه تاکنون بوده است. اما در روزهای یکشنبه و دوشنبه ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد.در مجموع در هفته سوم آبان ماه 167 میلیارد تومان پول از بورس خارج شده است که نسبت به هفته پیش از آن کاهش 93 درصدی داشته است.نکته قابل توجه اینکه در هفته گذشته شاهد خروج پول حقیقی از صندوق‌های با درآمد ثابت نیز بوده ایم. در مجموع این هفته 838 میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های سرمایه ‌گذاری قابل معامله در بورس خارج شده است. میانگین خروج پول روزانه از این صندوق‌ها 167 میلیارد تومان بوده است.با این وجود به نظر می‌رسد در هفته جاری یک روند معقول و آرام خواهد داشت؛ اما دامنه رشد با توجه به فشارهای طبیعی عرضه احتمالا محدود خواهد بود. با تغییرات مثبت دلار و کالایی‌ها و از سویی ارسال برخی سیگنال‌های مثبت در برخی گروه‌ها می‌توان امیدوار بود که بازار سرمایه یک حرکت متعادل صعودی داشته باشد.

احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی روز سه شنبه در جلسه علنی مجلس گفت: بورس کالا که یکی از ارکان مهم معاملات اقتصادی و شفافیت مالی و کاهش رانت‌ها است، طی سال جاری شاهد معامله ۳۸ میلیون تن انواع محصولات مختلف بود که نسبت به ۱۲ ماه کل سال گذشته که ۳۴ میلیون تن بوده است در همین ۷ ماه شاهد وضعیت بهتری بوده است. برنامه اصلی ما در این حوزه افزایش نقش بازار سرمایه در تأمین مالی تولید و متنوع کردن ابزارها و محصولات و سپردن موضوع قیمت گذاری به بخش رقابتی بورس کالا، تسهیل ورود شرکت‌ها به بازار سهام، کاهش هزینه انتشار اوراق و سهام و پایان انحصارها و فرآیندهایی است که متأسفانه برای گروهی ایجاد انحصار کرده است.محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه علنی مجلس گفت: قیمت‌گذاری دستوری موجب ایجاد رانت و فساد در کشور شده است بخشی از سرریز این رانت و فساد در بازار سرمایه خود را نشان می‌دهد. 

 

ارسال نظر