دو راهی معاملات برای تالار شیشه‌ای

۱۴۰۰/۰۸/۲۲ - ۰۳:۵۴:۵۲
کد خبر: ۱۸۳۸۸۷
دو راهی معاملات برای تالار شیشه‌ای

گروه بازارسرمایه|

حذف قیمت‌گذاری دستوری از روند کشف قیمت خودرو که به تازگی مورد موافقت شورای اقتصادی سران قوا قرار گرفته است به عنوان پیروزی بزرگ بازار سرمایه و سهامداران بر نظام واسطه‌گری و دلالی ارزیابی می‌شود. روسای پیشین و فعلی سازمان بورس طی مهرماه و آبان ماه سال جاری در دو نامه به وزرای اقتصاد و صنعت با برشمردن معایب و آسیب‌های قیمت‌گذاری دستوری خواستار حذف شورای رقابت از گردونه قیمت‌گذاری و پایان دادن به این شیوه از کنترل قیمت خودرو شده بودند.

حال به نظر می‌رسد این تلاش‌ها و ارایه آمارهای دقیق از میزان ضرر و زیان واردشده به صنعت خودروسازی کشور، سهامداران و مصرف‌کنندگان، ناکارآمدی قیمت‌گذاری دستوری و شورای رقابت را برای سران قوا آشکار کرده است. انتشار این خبر در آخرین روز معاملاتی هفته موج خریداران را به سمت نمادهای خودرویی روانه کرد. اگرچه نمادهای خودروسازان به دلیل افزایش قیمت و لزوم افشای اطلاعات روز گذشته متوقف بودند اما دیگر نمادهای گروه خودرو و قطعات، مورد توجه معامله‌گران قرار گرفتند و رشد کردند.اما شامگاه پنجشنبه، خبر ابلاغیه وزارت صمت به خودروسازان با دستور سید ابراهیم رییسی مبنی بر ممنوعیت هرگونه افزایش قیمت، منتشر شد. که این موضوع را می‌توان یک سینگال منفی برای بازار سرمایه به حساب آورد.

به عقیده کارشناسان ادامه قیمت‌گذاری دستوری می‌تواند ضررهای جبران‌ناپذیری را متوجه کشور کند و علاوه بر آن، کاهش قیمت خودرو نیز اتفاق نخواهد افتاد. نکته قابل توجه اینجاست که پیش از این مصوبه اصلاح ساختار بازار خودرو در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوا مطرح و به تصویب رسیده بود اما پس از اعلام خبر افزایش قیمت خودرو، به یک‌باره با مخالفت رییس‌جمهور مواجه شد. فعالان بازار سرمایه پیش‌بینی می‌کنند که این تصمیمات خلق‌الساعه می‌تواند معاملات نمادهای خودرویی و سایر گروه‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده و جو منفی را برای بورس در پی داشته باشد.  اما موضوع قیمت‌گذاری دستوری اینجا تمام نمی‌شود و به گفته حمید اسدی، حقوقدان بازارسرمایه؛ طبق ماده 18 قانون توسعه بازارها، دولت مکلف است کالای پذیرفته شده در بورس را از نظام قیمت‌گذاری خارج کند.این موضوع مخالفت شبانه رییس‌جمهوری می‌تواند وضعیت بورس را تغییر دهد، انتظار می‌رود که روز جاری بورس روندی اصلاحی داشته باشد و سهامداران خرد با دقت بیشتری معامله کنند.

این خبر می‌تواند تاثیر بسزایی در روند معاملات داشته باشد چراکه؛ سهام خودرویی به نوعی لیدر بازار هستند وبا ریزش این سهام بقیه سهم‌ها نیز مثبت خواهد شد، به نوعی قدرت خریداران افزایش می‌یابد. خبرهای منفی برای گروه خودرویی می‌تواندجو بازار را منفی کندبراساس سابقه بازار می‌توان گفت که اخبار خودرویی تاثیر بسزایی در روند معاملات دارند‌.‌این بدان معناست که اگر اخبار حول و محور سهام خودرویی مثبت شود، البته عکس این موضوع ریزش بازار با اخبار منفی رخ می‌دهد.عباس عبدی، فعال سیاسی در واکنش به دستور رییس‌جمهور برای لغو گرانی اخیر خودرو در صفحه شخصی خود نوشت: تا هنگامی که حواس حکومت به قیمت‌گذاری این کالا و آن خدمات است، نمی‌تواند به تولید و اشتغال و سرمایه‌گذاری بپردازد. راه‌حل کشیدن دندان فاسد قیمت‌گذاری از دهان دولت است.

قیمت‌گذاری دستوری در تمامی بخش‌های اقتصاد خصوصا بورس تاثیر دارد، قیمت‌گذاری دستوری به قدری مهم است که می‌تواند طی چند روز توازان اقتصاد را برهم زند، حال همه به فکر پایان قیمت‌گذاری دستوری هستند اما؛ مخالفت‌ها با جریان اقتصادی کشور ادامه دارد.به عقیده کارشناسان اقتصادی قیمت‌گذاری دستوری به عنوان اصلی‌ترین مانع توسعه اقتصادی و آرامش بازارها است. بدین‌ترتیب با فشار بسیاری از گروه‌ها دولتی‌ها تصمیم گرفتند که به تدریج به آزادسازی قیمت برخی صنایع از جمله فولاد و سیمان تن دهند و با تکیه بر بازار شفاف بورس کالا، در مقام ناظر قرار گرفتند. بر همین مبنا بود که بسیاری از بحران‌ها و نوسانات قیمتی از این صنایع رخت بربسته‌اند. حالا اما دولت با آزادسازی قیمت محصولات صنعتی موافقت کرده است که تاکنون در تمامی اجزای آن اعم از قیمت‌گذاری، نحوه و میزان فروش، شیوه ‌توزیع و حتی انتصاب مدیران دخالت داشته است؛ اقدامی که می‌تواند نویددهنده تغییر رفتار و رویکرد تصمیم‌گیران نسبت به اقتصاد باشد.

خطر برای نمادهای خودرویی

نیما نایینیان، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: از روزی که جلسه حمایتی دولت از بازار سرمایه با حضور حقوقی‌ها برگزار شد، بورس روند بهتری به خود گرفت. البته بازار از لحاظ بنیادی و تکنیکالی بر روی نقطه مناسبی قرار داشت و به‌طور کلی، خبرها و اتفاقات مثبت در بازار کم نداشتیم که همه اتفاقات دست به دست هم دادند تا شرایط بهبود یابد.وی افزود: جلوگیری از انتشار اوراق دولتی و انتشار اخبار مربوط به آزادسازی قیمت خودرو دیگر عوامل تأثیرگذار بر روی بازار سرمایه بود. همچنین اخبار مربوط به عرضه اولیه یک شرکت پالایشی، به معاملات این گروه کمک کرد و جلسه بانک مرکزی با سازمان بورس و انتشار خبر تذکر رییس‌جمهور به وزیر اقتصاد هم بر روی معاملات تأثیر گذاشت.این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: شاخص کل با محدوده یک میلیون و 580 هزار واحد که قبلاً به آن واکنش نشان داده، حدود 80 هزار واحد فاصله دارد و باید دید که آیا تا این محدوده، حمایت‌ها از بورس ادامه خواهد داشت یا خیر. بازار سرمایه از لحاظ بنیادی وضعیت خوبی دارد و قیمت‌های جهانی نیز افزایش یافته‌اند. پیش‌بینی می‌شود تا شاخص کل تا پایان سال تا حوالی دو میلیون واحد رشد کند.نایینیان با بیان اینکه بازار سرمایه می‌تواند تا پایان سال جاری پربازده‌ترین بازار مالی در کشور باشد، عنوان کرد: کشور ما با حجم زیادی از نقدینگی مواجه است و دولت نیز سیاست‌های انقباضی را در پیش‌گرفته تا این نقدینگی و تورم را کنترل کند. وی یادآور شد: افزایش نرخ بهره بین‌بانکی نشان می‌دهد که دولت به دنبال جذب نقدینگی و حبس پول است تا از طریق آن نسبت به کنترل تورم اقدام کند. با این حال، بازار بین‌بانکی نیز نمی‌تواند حتی تا پایان سال با بورس رقابت کند. این فعال بورسی به روند دلار نیز اشاره‌کرده و یادآور شد: با سیاست‌های کنونی دولت، احتمال ادامه روند صعودی دلار حتی تا 29 هزار و 900 تومان نیز وجود دارد، اما بعید است تا پایان سال به بالای 30 هزار تومان برسد.نایینیان همچنین راجع به وضعیت بازار مسکن و طلا نیز گفت: بررسی‌ها در بازار مسکن نشان می‌دهد که این بازار به‌شدت وارد دوران رکورد شده و فروشنده بیشتر از خریدار است. در مورد وضعیت طلا نیز با توجه به کاهش خطرات پاندمی کرونا، قیمت طلای جهانی نزولی بوده یا حداقل بیشتر از این رشدی نخواهد داشت.وی با اشاره به احتمال آزادسازی قیمت خودرو، اظهار داشت: در صورتی که واردات خودرو به صورت محدود آزاد شود، بعید است که نرخ خودرو افزایش چشم‌گیری را تجربه کند. در این راستا، بازار سرمایه می‌تواند پربازده‌ترین بازار تا پایان سال در کشور باشد؛ همانطور که در دو و نیم سال گذشته بیشترین سود را نصیب فعالان خود کرده است.این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: به سهامداران توصیه می‌کنم که از تصمیمات شتاب‌زده و هجوم به سمت نمادهای خودرویی بپرهیزند. من به‌شخصه بعید می‌دانم آزادسازی قیمت خودرو به آن شکلی که گفته شده، اتفاق بیفتد. سهامداران با احتیاط به سراغ خودرویی‌ها بروند، چون سهام دلاری و صادرات محور می‌تواند تا پایان سال بازدهی بهتری داشته باشند.

 

ارسال نظر