بازار سهام

۱۴۰۰/۰۸/۰۹ - ۰۲:۰۷:۵۳
کد خبر: ۱۸۳۴۶۳

اعلام شرایط انجام معاملات الگوریتمی

محمود گودرزی، سرپرست بورس تهران، درباره انجام معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه اظهار داشت: انجام معاملات الگوریتمی منوط به داشتن مجوزهای لازم از سازمان بورس است و ادعای افرادی که می‌گویند معاملات الگوریتمی بدون مجوز انجام می‌شود، درست نیست. وی با اشاره به اینکه انجام معاملات الگوریتمی در صورتی که مجوز داشته باشد، برای همه انجام می‌شود و فقط برای یک عده خاص نیست، تاکید کرد: اگر فردی مصداقی دارد که معاملات الگوریتمی بدون مجوز در حال انجام است، به سازمان بورس معرفی کند تا با آن برخورد شود. سرپرست بورس تهران ادامه داد: یک سری معاملات وجود دارد که در زیر ۳۰۰ میلی ثانیه انجام می‌شود، بخش‌های نظارتی سازمان بورس و بورس تهران بر انجام این نوع معاملات نظارت می‌کنند. در صورتی که یک معامله‌گر چه به صورت الگوریتمی و چه غیر از آن، در زمان کمتر از ۳۰۰ میلی ثانیه چندین سفارش انجام دهد، با آن برخورد خواهد شد. ما به هیچ فرد یا شرکتی مجوزی در این زمینه نداده‌ایم. گودرزی با بیان اینکه برخی صحبت‌ها در فضای مجازی بیان می‌شود که بیشتر نشات گرفته از عدم اگاهی افراد است، افزود: افرادی که به معاملات الگوریتمی ایراد وارد می‌کنند، باید بدانند الگوریتم‌ها حق گذاشتن سفارش در زمان پیش گشایش بازار را ندارند. یعنی معاملات الگوریتمی دارای الزاماتی است که باید همه رعایت کنند. در ماده ۱۰ دستورالعمل اجرایی معاملات برخط آمده است که این سامانه‌ها اجازه قرار دادن سفارش در زمان پیش گشایش بازار را ندارند. افرادی که معتقدند این معاملات نوعی بی‌عدالتی در حق سهامداران خرد است، از این مساله بی‌خبر هستند. سرپرست بورس تهران با اشاره به این موضوع که افرادی که از معاملات الگوریتمی استفاده می‌کنند، اصطلاحا نمی‌توانند سرخطی بزنند، ادامه داد: معاملاتی که توسط الگوریتم‌ها در زمان بازار انجام می‌شود، یک برچسب می‌خورند و بخش‌های نظارتی به راحتی می‌توانند، این معاملات را تشخیص دهند. افرادی هم که در معاملات پربسامد سفارش‌های زیر ۳۰۰ میلی ثانیه می‌گذارند، توسط سیستم شناسایی شده و به آنها تذکر داده می‌شود. وی در پایان با بیان اینکه فاصله ایجاد یک سفارش و حذف آن توسط معاملات الگوریتمی باید یک ثانیه باشد، گفت: در صورتی که معاملات الگوریتمی این مساله را رعایت نکنند، تخلف کرده و با آنها نیز برخورد خواهد شد.

معامله ۱،۷ میلیون تن محصول در بورس کالا

در هفته منتهی به ۷ آبان ماه یک‌میلیون و ۷۱۱ هزار تن انواع کالا به ارزش ۱۱۸ هزار میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت. سیمان، فولاد و آهن اسفنجی در تالار صنعتی و معدنی و وکیوم باتوم، مواد پلیمری و قیر در تالار پتروشیمی از کالاهای پرطرفدار هفته قبل بودند. طی هفته اخیر در تالار محصولات صنعتی و معدنی یک‌میلیون و ۳۶۹ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۵۸ هزار میلیارد ریال معامله شد. در این تالار یک‌میلیون و ۵۰ تن سیمان، ۳۰۲ هزار و ۹۷ تن فولاد، ۲۰ هزار تن آهن اسفنجی، ۴ هزار و ۴۷۵ تن آلومینیوم، ۲ هزار و ۳۸۰ تن مس، ۲۶۵ تن روی، ۱۸ تن کنسانتره فلزات گران‌بها و ۱۶ کیلوگرم شمش طلا مورد دادوستد قرار گرفت. در هفته معاملاتی مذکور در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ۳۳۱ هزار و ۴۵۷ تن انواع کالا به ارزش ۵۸ هزار و ۵۱ میلیارد ریال به فروش رسید. در این تالار ۹۸ هزار تن وکیوم باتوم، ۸۱ هزار و ۹۹۶ تن مواد پلیمری، ۷۴ هزار و ۹۰۶ تن قیر، ۳۴ هزار و ۹۶۷ تن مواد شیمیایی، ۳۴ هزار تن لوب کات، ۴ هزار و ۹ تن روغن‌پایه و ۳ هزار و ۸۰۰ تن گوگرد معامله شد. همچنین ۱۱ هزار و ۲۹۱ تن کالا هم در بازار فرعی بورس کالای ایران به فروش رسید.

نظام بانکی اید اصلاح شود

سید کاظم دلخوش اباتری، نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس بابیان اینکه مجلس به اصلاح نظام بانکی اعتقاد کامل دارد گفت: بعد از گذشت چندین سال از تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا در سال ۱۳۶۲ و همچنین وقوع تغییرات چشمگیر در حوزه بانکداری، اصلاح قوانین نظام بانکی و کارآمد کردن ساختار و نحوه فعالیت بانک مرکزی بسیار ضروری است. سید کاظم دلخوش اباتری افزود: سامان‌دهی نظام بانکی باید از سوی دولت انجام شود زیرا دولت ازنظر تخصصی آشناتر به مسائل پولی و بانکی است و کارشناسان آن در دستگاه‌های مختلف حضورداشته و نسبت به اشکالات موجود آشناتر هستند. تا بانک مرکزی استقلال نیابد، ثبات نیز در این نهاد میسر نمی‌شود. وی با تأکید بر اینکه لازمه شروع اصلاحات نظام بانکی کشور ایجاد تحول اساسی در بانک مرکزی است، افزود: در صورت تحقق این موضوع، مشکلات نقدینگی برطرف شده و ثبات به‌نظام پولی و بانکی کشور برمی‌گردد. این نماینده مجلس تأکید کرد: نقش اتاق تعاون، اتاق اصناف، اتاق بازرگانی، بخش خصوصی و شورای فقهی هم باید در سیستم بانکداری بانک مرکزی تقویت شود. نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اشکال و ایرادها بسیار است که امیدواریم در آینده شاهد برطرف شدن آنها باشیم. با حذف سود مرکب، ارزش سهام بانکی‌ها در بازار سرمایه افزایش می‌یابد.

 

ارسال نظر