شوک عشقی به بورس

۱۴۰۰/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۳۰۵۰

شاخص کل بازار بورس در اولین روز کاری هفته یعنی شنبه‌، ۲۴ مهرماه با ۴۰ ‌هزار و ۶۰ واحد افزایش در جایگاه یک‌میلیون و ۴۳۷ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات این روز بیش از پنج میلیارد و ۶۰۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۰ هزار و ۳۴ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۹ ‌هزار و ۳۹۷ واحد افزایش به ۴۰۲ هزار و ۱۷۵ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با پنج هزار و ۹۲۸ واحد رشد به ۲۵۳ هزار و ۶۹۹ واحد رسید. شاخص بازار اول ۳۷ ‌هزار و ۱۸۸ واحد و شاخص بازار دوم ۵۶ هزار و ۳۲۶ واحد افزایش داشتند.

ارزش کل معاملات خرد چهار هزار و ۸۷۰میلیارد تومان بود، افراد حقیقی ۸۶درصد یعنی چهار هزار و ۱۸۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۱۱درصد از کل معاملات شد. بیشترین ورود پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه «محصولات شیمیایی»، «فلزات اساسی» و «فرآورده‌های نفتی» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم» و «هتل و رستوران» به نفع حقوقی‌ها تمام شد. سه نماد «فولاد»، «زاگرس» و «کاوه» لقب بیشترین افزایش سهام حقیقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقوقی‌ها نیز بیشتر به «فسبزوار»، «وبملت» و «سمگا» معطوف بود.

علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با سه هزار و ۶۴۶ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با سه هزار و ۳۶ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با دو هزار و ۱۲۰ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با یک هزار و ۷۶۸ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با نماد «پارسان» با یک هزار و ۶۹۳ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تأمین با نماد «تاپیکو» با یک هزار و ۳۷۹ واحد و پتروشیمی پردیس با نماد «شپدیس» با یک هزار و ۳۷۳ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل بیمه پارسیان با نماد «پارسیان» با ۲۴ واحد، کارت اعتباری ایران کیش با نماد «رکیش» با ۱۸ واحد، معدنی دماوند با نماد «کدما» با ۱۵ واحد، سیمان‌سفید نی‌ریز با نماد «سنیر» با ۱۲ واحد و صنایع شیمیایی سینا با نماد «شسینا» با ۱۱ واحد با تأثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند. بر پایه این گزارش، در اولین روز کاری هفته شرکت پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا»، پارس فولاد سبزوار با نماد «فسبزوار»، معدنی دماوند با نماد «کدما»، آریان کیمیاتک با نماد «کیمیاتک»، بورس کالای ایران با نماد «کالا»، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» و ایران‌خودرو با نماد «خودرو» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه فرآورده‌های نفتی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۴۶۴ ‌میلیون و ۹۵۸ هزار برگه سهم به ارزش پنج ‌هزار و ۲۴۳ میلیارد ریال دادوستد شد.

طی روز شنبه شاخص فرابورس حدود ۴۸۹ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۲۰ هزار و ۵۵۶ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار سه میلیارد و ۵۳۳ میلیون برگه سهم به ارزش ۲۹ هزار و ۲۶۶ میلیارد ریال دادوستد شد. در این روز شرکت پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین با نماد «صبا» و سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نماد «ذوب» تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال با نماد «قچار»، ‌قاسم ایران با نماد «قاسم»، ریل پرداز نو آفرین با نماد «حآفرین»، صنایع بهداشتی ساینا با نماد «ساینا»، آ.س. پ با نماد «آ.س. پ» و آسیا سیر ارس با نماد «حآسا» با تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.

طبق اطلاعیه منتشرشده بر سایت کدال و tsetmc، شرکت بورس اوراق بهادار تهران با نماد «بورس ۱»، به استناد ماده ۱۹ مکرر ۱/ ۱۲ مکرر ۴ دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات به‌منظور بررسی وضعیت شفافیت اطلاعاتی ناشر، حداکثر تا تاریخ ۸ آبان ۱۴۰۰ تعلیق می‌شود.

     معامله ۹۵۹ میلیارد سهم در بورس

از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته تعداد 959میلیارد و 307میلیون انواع اوراق بهادار به ارزش 7705هزار و 832میلیارد ریال در بیش از 106میلیون و 278هزار و 822دفعه طی 131روز معاملاتی در بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار گرفت. این درحالی که است که تعداد 93میلیارد و 859میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 1685هزار و 170میلیارد ریال نیز در این مدت مورد معامله قرارگرفته است. این گزارش می‌افزاید: شاخص بورس نیز در این 131روز با 89هزار و 739واحد رشد، معادل 6.86 درصد رشد کرد و در پایان هفته گذشته به رقم یک‌میلیون و 397هزار و 446واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز در این مدت با 47هزار و 22واحد کاهش، معادل 10.69درصد افت کرد و رقم 392هزار و 779واحد را به نمایش گذاشت. شاخص بازار اول هم در این مدت با 68هزار و 671واحد افزایش در این مدت به رقم یک‌میلیون و 37هزار و 771واحد و شاخص بازار دوم با 168هزار و 92واحد رشد به عدد 2 میلیون و 770هزار و 840واحد رسیدند که به‌این‌ترتیب شاخص بازار اول با 7.09درصد رشد و شاخص بازار دوم با 6.46درصد افزایش همراه شدند.


 

ارسال نظر