بازارسهام

۱۴۰۰/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۴۵۴

بورس کالا  میزبان 8  مهمان جدید

کمیته عرضه بورس کالای ایران هفته گذشته محصولات متنوعی را هم در بازار اصلی و هم بازار فرعی پذیرش کرد به‌طوری‌که بر اساس اطلاعیه‌های مدیریت پذیرش و بازاریابی، ۵ پذیرش در بازار اصلی و ۳ پذیرش در بازار فرعی به ثبت رسید. بر اساس اطلاعیه‌های منتشره، کالای سنگ‌آهن دانه‌بندی شرکت معادن سرمک، شمش فولادی شرکت‌های فولاد آلیاژی ایران و گروه مهندسین بهروش، ۹۰ هزار تن شمش فولادی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو که عرضه‌کننده آن شرکت سنگ‌آهن مرکزی رباط است از کالاهایی بودند که در بازار اصلی بورس کالای ایران پذیرش شدند؛ در ادامه نیز کالای پلی استایرن معمولی شرکت پتروشیمی محب بسپار ایده گستر نیز در بازار اصلی پذیرش‌شده است. پذیرش این محصولات پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و یازدهمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۳۰ شهریورماه مورد تصویب قرار گرفت. در جلسه اخیر کمیته عرضه همچنین ۴۰ هزار تن ورق سازه فولادی شرکت ذوب‌آهن اصفهان، ۵۰ هزار تن کلینکر شرکت سیمان خاش و ۱۲۰۰ تن کربوکسی متیل سلولز شرکت نیروکلر در بازار فرعی بورس کالا پذیرش شدند. این کمیته محصولات مذکور را نیز پس از بررسی مدارک و مستندات مورد تصویب قرارداد.

اقدامات کلیدی خاندوزی  در حمایت از بازار سرمایه

به گفته دهقان دهنوی رییس سازمان بورس، وزیر اقتصاد در جلسه کمیته تأمین منابع با افزایش هرچند اندک نرخ سود در مقطع فعلی مخالفت کرده و این موضوع که با افزایش نرخ سود، اوراق به فروش برسد مطرح نیز نیست. رییس سازمان بورس خاطرنشان کرد: عملکرد صندوق‌ها در حوزه اوراق و سهام به‌دقت رصد می‌شود. روز سه‌شنبه خالص خرید آنها ۲۱۳ میلیارد تومان بوده است. وی ادامه داد: سازمان بورس این درخواست را از بانک مرکزی داشته است که مانند بازار بین‌بانکی در راستای عملیات بازار باز در بازار سرمایه و اوراق موجود در آن نیز ورود کند و نرخ‌ها متعادل گردد تا آسیبی به بازار نرسد. دهقان دهنوی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار داشت: سهام عدالت قطعاً به‌گونه‌ای سامان‌دهی می‌شود که آسیبی به بازار سرمایه وارد نشود و نهایت دقت در آن خواهد شد و جوانب کار نیز سنجیده می‌شود. وی تصریح کرد: در مورد نرخ‌گذاری کالاها دیدگاه‌های بدنه دولت اعم از رییس‌جمهور، وزیر صمت و وزیر اقتصاد پرهیز از قیمت‌گذاری دستوری است. ازاین‌رو سازمان بورس به عنوان حامی منافع سهامداران خرد تا آخر از موضوع حضور محصولات مختلف تولیدی در بورس کالا و پرهیز از نرخ‌گذاری دستوری دفاع می‌کند و این موضوع را جز وظایف ذاتی خود می‌داند. رییس سازمان بورس درباره پالایشی‌ها نیز گفت: جلسات و نامه‌هایی برای ارسال سریع‌تر اطلاعات صورت‌های مالی این شرکت‌ها صورت گرفته است. روش جدیدی که برای شرکت‌های پالایشی به کار گرفته می‌شود محاسبه نرخ نفت بر اساس صادرات است که کمی زمان‌بر خواهد بود؛ ولی درنهایت به سود این صنعت است و دولت هم در پی تقویت سودآوری این صنعت خواهد بود.

صعود ادامه‌دار   بورس‌های جهانی

بیشتر شاخص‌های مهم بورسی جهانی بازهم صعود کردند. یوکیو ایشیزوکی، کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری در موسسه دایوا سکیوریتیز گفت: نرخ توم در بیشتر کشورهای جهان کماکان مایه نگرانی است چراکه کار بانک‌های مرکزی را برای اجرای دلخواه سیاست‌های جدید پس از دوره کرونا دشوار می‌کند. در امریکا شاهد آن بوده‌ایم که تورم برای مدت طولانی بالای چهار درصد باقی‌مانده است و این در صورت تداوم می‌تواند منجر به ایجاد چسبندگی قیمت اقلام ضروری شود که به‌نوبه خود منجر به دشوارتر شدن کاهش نرخ تورم می‌شود. در وال‌استریت همه شاخص‌ها صعودی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۱.۴۸ درصد صعود نسبت به‌روز قبل و در سطح ۳۴ هزار و ۷۶۴.۸۲ واحد بسته شد. شاخص «اس‌اند پی ۵۰۰» با ۱.۲۱ درصد افزایش تا سطح ۴۴۴۸.۹۸ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی امریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۱.۰۴ درصد افزایش در سطح ۱۵ هزار و ۵۲.۲۵ واحدی بسته شد. در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن با ۰.۰۷ درصد کاهش نسبت به‌روز قبل و در سطح ۷۰۷۸.۳۵ واحد بسته شد. شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۰.۸۸ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۶۴۳.۹۷ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص «کک ۴۰» بورس پاریس با پیشروی ۰.۹۸ درصدی در سطح ۶۷۰۱.۹۸ واحد بسته شد. در مادرید شاخص «ایبکس ۳۵» ۰.۷۸ درصد بالا رفت و به ۸۸۷۶.۹۰ واحد رسید. در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص «نیک کی ۲۲۵» بورس توکیو ژاپن با ریزش ۰.۶۷ درصدی تا سطح ۲۹ هزار و ۶۳۹.۴۰ واحدی پایین رفت. شاخص «هانگ سنگ» بورس هنگ‌کنگ ۱.۲۰ درصد بالا رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۵۱۰.۹۸ واحد بسته شد. در چین شاخص «شانگهای کامپوزیت» صعود ۰.۶۵ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۸۵۳.۲۰ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص «اس‌اند پی اس‌اند ایکس ۲۰۰» بورس سیدنی با ۱.۰۱ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۷۳۷۰.۲۲ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص «تاپیکس» ژاپن صعودی بود.

 

ارسال نظر