بازارسرمایه

۱۴۰۰/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۴۲۲

امکان پیش‌خرید متری مسکن در بورس کالا

رادیو اقتصاد| جواد فلاح، مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران بابیان «صندوق‌های مسکن در بازار سرمایه در دو بخش «زمین و ساختمان» و دیگری «املاک و مستغلات» است که مجوز صندوق املاک و مستغلات در حال اخذ از سازمان بورس است؛ همچنین در بورس کالای ایران نیز امکان انتشار اوراق سلف موازی مسکن که به خرید متری مسکن شهرت یافته نیز فراهم است.» گفت: حدود دو سال قبل زمزمه‌های همکاری وزارت راه و شهرسازی با بازار سرمایه ایران به‌منظور راه‌اندازی «صندوق زمین و مسکن» شنیده شد؛ البته این صندوق در سال‌های گذشته راه‌اندازی شده بود که خیلی موفقیت‌آمیز نبود. هدف اولیه این طرح این بود که پروژه‌های مسکونی و تجاری در بازار سرمایه عرضه شود تا با جذب سرمایه‌های خرد، هم به تولید مسکن کمک شود و هم برای سهامداران سوددهی داشته باشد. وی افزود: در حال حاضر شرکت‌های بخش خصوصی برای عرضه املاک در بورس کالا پیشنهاد داده‌اند و عرضه‌هایی از سوی وزارت دفاع، وزارت راه و بانک اقتصاد نوین نیز با موفقیت انجام‌شده است، اما وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد شرکت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه خود را نیز که امکان عرضه پروژه‌های بزرگ‌مقیاس رادارند، وارد این عرصه کند. مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران گفت: صندوق‌های مسکن در بازار سرمایه در دو بخش «زمین و ساختمان» و دیگری «املاک و مستغلات» فعال هستند که این بر اساس برنامه زمان‌بندی موجود در نیمه دوم سال جاری اجرایی خواهد شد که البته بورس کالا باید مجوزهای قانونی را از سازمان بورس و اوراق دریافت کند و مجوزهای مربوطه در حوزه راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات در حال اخذ از سازمان بورس است. به گفته مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران، بهتر آن است که نهادهای مختلف به جای برگزاری مزایده به شیوه‌های سنتی املاک شان را از طریق بورس کالا به فروش برسانند که با توجه به اینکه وظیفه فروش اموال مازاد دستگاه‌های دولتی به عهده وزارت اقتصاد است، این موضوع نیز توسط وزارت اقتصاد در حال پیگیری است.  فلاح در پایان گفت: دولت با این طرح قادر است شفافیت معاملات را ارایه کند و مردم در شرایط برابر می‌توانند باهم رقابت کنند؛ همچنین با انتشار اوراق سلف موازی مسکن نیز مردم می‌توانند در واگذاری متری مسکن سهیم شوند و سرمایه‌های خرد و عمده خود را همسو با تورم بازار مسکن حفظ کنند.

مهلت قانونی برای لغو سفارش فروش سهام عدالت

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) با انتشار اطلاعیه‌ای از امکان لغو فروش سهام عدالت تا پایان هفته خبر داد. در اطلاعیه‌این شرکت آمده است: آن دسته از مشمولان سهام عدالتی که سفارش فروش سهام خود را در ماه‌های گذشته در درگاه‌های الکترونیکی شرکت‌های کارگزاری یا سیستم بانکی ثبت کرده‌اند، اما با توجه به تغییرات قیمتی ایجادشده از روز ثبت سفارش تاکنون، قصد انصراف دارند، تنها تا پایان هفته جاری (۵ شهریورماه ۱۴۰۰) مهلت‌دارند تا سفارش‌های خود را لغو کنند. خاطرنشان می‌شود؛ سهامدارانی که سفارش‌های فروش سهام عدالت خود را لغو نکنند، سفارش‌های قبلی آنها معتبر بوده و برای فروش اعمال خواهد شد.

آغاز معاملات قراردادهای اختیار معامله 2 شرکت در بورس

دوره معاملاتی قراردادهای اختیار معامله خریدوفروش بر سهام شرکت‌های معدنی ‌و صنعتی ‌چادرملو و سرمایه‌گذاری‌ غدیر در بازار مشتقه بورس اوراق بهادار تهران از روز گذشته یعنی دوشنبه آغاز شد. مدیریت ابزارهای نوین مالی شرکت بورس تهران اعلام کرد: دوره معاملاتی قراردادهای اختیار معامله خریدوفروش بر روی سهام شرکت‌ معدنی ‌و صنعتی‌ چادرملو «کچاد»برای سررسید مهرماه 1400 و دوره معاملاتی قراردادهای اختیار معامله خریدوفروش بر روی سهام شرکت سرمایه‌گذاری‌ غدیر«وغدیر» در سررسید آبان ماه 1400، از روزگذشته در بازار مشتقه بورس اوراق بهادار تهران آغاز شد. معاملات مربوط به این قراردادها تنها به‌صورت برخط بوده و صرفاً از طریق کارگزارانی که مجوز معاملات برخط در این بازار را دارا باشند، قابل انجام است. همچنین با توجه به راه‌اندازی سامانه مدیریت ریسک و امکان و امکان محاسبات وجوه تضمین براساس « ضوابط وجهت ضمین قرارداد اختیار معامله در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران»، اتخاذ موقعیت باز فروش در قراردادهای اختیار معامله، به‌شرط کفایت وجوه تضمین، برای تمامی فعالان بازار سرمایه امکان‌پذیر می‌باشد.

بازار شفاف و رقابتی سیمان باعرضه در بورس کالا

کالا خبر| حسین سلاح ورزی، عضو شورای عالی بورس اظهار داشت: به‌طور حتم مداخلات قیمتی و قیمت‌گذاری دستوری، یکی از آفت‌های اصلی بازار سرمایه تلقی می‌شود و بازار را از کارکرد اصلی خود دور می‌کند. اساساً کارکرد بورس کالا، کمک به شفافیت بیشتر و رقابت مناسب‌تر و درنهایت تعادل در قیمت‌ها است که صنعت سیمان نیز با ورود به بورس کالا از این مزایا بهره‌مند خواهد شد.  نایب‌رییس اتاق ایران افزود: در هفته‌های اخیر با قطع برق و کاهش تولید کارخانه‌های سیمان، قیمت این محصول افزایش یافت که البته مباحثی در خصوص ارتباط افزایش قیمت‌ها باعرضه در بورس مطرح شد که پیشنهاد می‌شود در اینگونه موارد، سازمان بورس و مرکز پژوهش‌های سازمان، گزارش مفصلی را از مزایای ورود سیمان به بورس کالا برای بازار سرمایه، تولید بنگاه‌ها و سهام شرکت‌های سیمانی تهیه و منتشر کند تا زوایای مختلف این تصمیم برای همگان روشن شود.

 

ارسال نظر