تداوم رشد شاخص کل بازار سرمایه

۱۴۰۰/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۳۶۶
تداوم رشد شاخص کل بازار سرمایه

شاخص کل در بازار بورس در اولین روز کاری پس از تعطیلات کرونایی یعنی روز یکشنبه، ۳۱ مردادماه ۱۵ هزار و ۵۵۵ واحد رشد داشت که درنهایت این شاخص به رقم یک‌میلیون و ۵۱۵ هزار واحد رسید. در معاملات این روز بیش از ۱۳میلیارد و ۴۰۷ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۰۱ هزار و ۵۸۴ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با هفت هزار و ۷۰۷ واحد افزایش به ۴۳۶ هزار و ۲۵ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با چهار هزار و ۸۶۵ واحد رشد به ۲۷۵ هزار و ۲۴۸ واحد رسید. شاخص بازار اول ۱۴ هزار و ۱۸۴ واحد و شاخص بازار دوم ۲۲ هزار و ۶۵۷ واحد افزایش داشتند. حقوقی‌ها در این روز حدود ۱۹۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد ۹هزار و ۸۴۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۱۸درصد یعنی هزار و ۷۷۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان دو درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فلزات اساسی»، «هتل و رستوران» و «زراعت و خدمات وابسته» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «خودرو و ساخت قطعات» و «سرمایه‌گذاری‌ها» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «سمگا»، «فولاد» و «سپید» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «شتران»، «خساپا» و «خودرو» معطوف بود.

علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت پتروشیمی نوری با نماد «نوری» با یک هزار و ۱۰۲ واحد، پالایش نفت تهران با نماد «شتران» با ۹۳۳ واحد، پتروشیمی پردیس با نماد «شپدیس» با ۸۰۹ واحد، ایران‌خودرو با نماد «خودرو» با ۸۰۳ واحد، مخابرات ایران با نماد «اخابر» با ۷۰۲ واحد، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با ۶۸۱ واحد، معدنی و صنعتی گل‌گهر با نماد «کگل» با ۶۲۲ واحد، بانک ملت با نماد «وبلمت» با ۵۵۶ واحد، بانک تجارت با نماد «وتجارت» با ۵۴۰ واحد، بانک پارسیان با نماد «وپارس» با ۵۲۵ واحد، فرآوری معدنی اپال کانی پارس با نماد «اپال» با ۵۱۷ واحد و بانک صادرات ایران با نماد «وبصادر» با ۵۰۶ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با ۸۱۳ واحد، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه با نماد «میدکو» با ۴۹۳ واحد، س. سهام عدالت استان خراسان رضوی با نماد «وسرضوی» با ۲۸۷ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تأمین با نماد «تیپیکو» با ۲۵۴ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با ۲۴۹ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با ۱۹۳ واحد، سرمایه‌گذاری صدرتامین با نماد «تاصیکو» با ۱۹۲ واحد و شرکت سرمایه‌گذاری استان خوزستان با نماد «وسخوز» با ۱۴۰ واحد تأثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند.

بر پایه این گزارش، طی روز یکشنبه شرکت سپید ماکیان با نماد «سپید»، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا»، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا»، گروه دارویی برکت با نماد «برکت»، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی»، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» و پالایش نفت تهران با نماد «شپنا» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه سه میلیارد و ۷۶۱ میلیون برگه سهم به ارزش ۹ هزار و ۹۲۵ میلیارد ریال دادوستد شد.

     روند صعودی فرابورس

طی روز یکشنبه شاخص فرابورس نیز بیش از ۳۱۸ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۲۱ هزار و ۸۷۶ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار سه میلیارد و ۹۱۰ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۰۸ هزار و ۵۰۶ میلیارد ریال دادوستد شد. در اولین روز کاری هفته شرکت پتروشیمی مارون با نماد «مارون»، پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، سرمایه‌گذاری صبا تأمین با نماد «صبا»، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات با نماد «وسپهر»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با نماد «سمگا»، صنایع ماشین‌های اداری ایران با نماد «مادیرا»، نفت پاسارگاد با نماد «شپاس»، پالایش نفت لاوان با نماد «شاوان» و بیمه سامان با نماد «بساما» تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند.

همچنین بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس»، سنگ‌آهن گهر زمین با نماد «کگهر»، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نماد «ذوب»، شرکت آهن و فولاد ارفع با نماد «ارفع»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال با نماد «قچار»، صنعتی دوده فام با نماد «شصدف» و بیمه تجارت نو با نماد «بنو» تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.

 

ارسال نظر