سبزپوشی بورس تهران ادامه دارد

۱۴۰۰/۰۵/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۰۱۱

شاخص کل در بازار بورس در آخرین روز کاری هفته یعنی چهارشنبه، ۱۳ مردادماه ۳۰ هزار و ۴۱۴ واحد رشد داشت که درنهایت این شاخص به رقم یک‌میلیون و ۴۰۶ هزار واحد رسید. در معاملات امروز بیش از ۹ میلیارد و ۳۰۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۷۳ هزار و ۸۴۷ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۲ هزار و ۵۷۴ واحد افزایش به ۴۰۳ هزار و ۲۶۴ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با یک هزار و ۶۲۷ واحد رشد به ۲۵۴ هزار و ۸۲۰ واحد رسید. شاخص بازار اول ۲۲ هزار و ۷۴۲ واحد و شاخص بازار دوم ۵۹ هزار و ۸۱۲ واحد رشد داشتند. طی معاملات این روز حقیقی‌ها حدود ۴۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد هفت هزار و ۶۹۰میلیارد تومان بود، افراد حقیقی ۷۷درصد یعنی پنج هزار و ۹۶۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان یک درصد از کل معاملات شد. بیشترین ورود پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه «محصولات شیمیایی»، «شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی» و «عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «بانک‌ها و موسسات اعتباری» و «فرآورده‌های نفتی»به نفع حقوقی‌ها تمام شد. سه نماد «تاپیکو»، «وغدیر» و «فارس» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «شگویا»، «وتجارت» و «ونوین» معطوف بود. همچنین افزایش سهام حقیقی‌ها در ۷۶نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۱۶نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۵۵۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۴۹۰میلیارد تومان بود. آخرین قیمت ۱۶۹نماد حداقل یک درصد نسبت به قیمت روز قبل آنها افزایش‌یافته و ۱۲۶نماد با کاهش بیش از یک‌درصدی قیمت همراه بوده‌اند. علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با نماد «فارس» با چهار هزار و ۱۳۲ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با ۲هزار و ۶۳۱ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با یک هزار و ۹۰۳ واحد، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه با نماد «میدکو» با یک هزار و ۶۶۸ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر با نماد «کگل» با یک هزار و ۶۶۳ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با یک هزار و ۶۲۵ واحد و نفت و گاز پتروشیمی تأمین با نماد «تاپیکو» با یک هزار و ۴۱۶ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل ایران‌خودرو با ۲۲۴ واحد، بانک تجارت با نماد «وتجارت» با ۱۵۰ واحد، شرکت ارتباطات سیار ایران با نماد «همراه» با ۱۰۵ واحد، سایپا با نماد «خساپا» با ۸۷ واحد، پست‌بانک ایران با نماد «وپست» با ۷۸ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان رضوی با نماد «وسرضوی» با ۷۸ واحد، فولاد آلیاژی ایران با نماد «فولاژ» با ۶۲ واحد، بانک صادرات ایران با نماد «وبصادر» با ۵۶ واحد و گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو با نماد «خگستر» با ۵۵ واحد تأثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند. بر پایه این گزارش، در آخرین روز کاری هفته شرکت سپید ماکیان با نماد «سپید»، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا»، ‌ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی»، گروه دارویی برکت با نماد «برکت»، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا»، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با نماد «پترول» و ایران‌خودرو با نماد «خودرو» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه شیمیایی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۵۹۳ میلیون و ۷۵۲ هزار برگه سهم به ارزش ۱۱ هزار و ۴۶۴ میلیارد ریال دادوستد شد.

    آخرین وضعیت شاخص فرابورس

طی روز چهارشنبه شاخص فرابورس نیز بیش از ۲۸۱ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۲۰ هزار و ۱۹۳ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار چهار میلیارد و ۸۰ میلیون برگه سهم به ارزش ۳۳ هزار و ۶۴۶ میلیارد ریال دادوستد شد.

در این روز شرکت نماد پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، سنگ‌آهن گهرزمین با نماد «کگهر»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، پتروشیمی مارون با نماد «مارون»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، بیمه تجارت نو با نماد «بنو»، گروه توسعه مالی مهر آیندگان با نماد «ومهان»، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین با نماد «صبا»، فرابورس ایران با نماد «فرابورس» و پالایش نفت لاوان با نماد «شاوان» تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین بانک دی با نماد «دی»، بیمه سامان با نماد «بساما»، بیمه کوثر با نماد «کوثر»، مدیریت انرژی تابان هور با نماد «وهور»، توسعه و عمران استان کرمان با نماد «کرمان»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال با نماد «قچار»، جنرال مکانیک با نماد «رنیک» و توزیع دارو پخش با نماد «دتوزیع» تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.

      فرابورس میزبان یک شرکت جدید

شرکت بین‌المللی سرمایه‌گذاری توسعه و تجارت هیرمد (سهامی عام) به استناد مصوبه کمیته درج فرابورس به عنوان دویست و شصت و سومین نماد معاملاتی در فهرست اوراق بهادار بازار پایه فرابورس ایران درج شد. این شرکت که با شماره 11717 در تاریخ 31 اردیبهشت سال گذشته نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت‌شده، با نماد معاملاتی «بهیر» در گروه سرمایه‌گذاری‌ها و زیرگروه سایر واسطه‌گری‌های مالی روی تابلوی زرد بازار پایه فرابورس درج‌شده است. شایان‌ذکر است شرکت بین‌المللی سرمایه‌گذاری توسعه تجارت هیرمند به عنوان اولین شرکت سهامی عام دانشگاهی کشور با مشارکت دانشگاه علم و صنعت ایران و جامعه دانشگاهی با رویکرد سرمایه‌گذاری در یافته‌های پژوهشی دانشگاهی و ارایه خدمات به جامعه دانشگاهی از سال 1396 به دنبال افزایش سرمایه 60 میلیارد تومانی خود با سهامداری 30 درصدی دانشگاه علم و صنعت ایران و 70 درصدی اعضای هیات‌علمی فعالیت عملیاتی خود را آغاز کرده است. در شرکت هیرمند تاکنون فعالیت‌های گسترده‌ای توسط دپارتمان‌های مجزا تعریف شده که از میان آنها می‌توان به صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC)، گروه صنعت، گروه معدن، گروه عمران و ابنیه و گروه فناوری اطلاعات اشاره کرد.

      عرضه PVC در رینگ صادراتی بورس کالا 

عرضه پی‌وی‌سی صادراتی مربوط به شنبه آینده ۱۶ مردادماه است و تناژ عرضه‌شده ۶۰۰ تن و عرضه‌ها متعلق به شرکت پتروشیمی آبان هستند؛ این محموله در سه پارت ۲۰۰ تنی شامل گریدهای S۵۷، S۶۵ و S۷۰ است. تسویه این محموله‌ها صرفاً به‌صورت اعتباری و از طریق پرداخت ارزی به‌حساب عرضه‌کننده است و نرخ تسعیر ارز مساوی با میانگین نرخ خرید و فروش هفتگی حواله دلار در سامانه سنا در روز معامله است. همچنین خرید صرفا توسط شرکت خارجی و بهره‌برداری از کالای خریداری شده تنها جهت صادرات مجاز است و اشخاص خارجی همزمان با انجام امور تسویه ملزم به ارایه کد فراگیر و مستندات مربوط به ثبت و تاسیس شرکت و صاحبان امضا مجاز آن هستندبراساس این اطلاعیه، اظهارگمرکی محموله به عهده فروشنده است و مبنای محاسبه وزنی فرآورده تحویلی باسکول مجتمع خواهد بود. شرکت کارگزاری صبا تأمین عرضه‌کننده این محصول در بورس کالاست که با قیمت پایه بین ۱۴۸۰ تا ۱۶۴۰ دلار روی تابلوی رینگ صادراتی بورس کالا می‌رود. شستا در این باره اعلام کرده است که با حضور خریداران و انجام عرضه‌های موفق از این پس کلیه محصولات صادراتی از طریق رینگ صادراتی بورس کالا انجام شود. پیش از این نیز کل عرضه در داخل کشور از طریق رینگ داخلی بورس کالا در حال انجام بوده که با برنامه‌ریزی انجام شده برای عرضه محصولات صادراتی از طریق رینگ صادراتی بورس کالا ۱۰۰ درصد عرضه محصولات این شرکت از طریق بورس کالا صورت پذیرد. بستر‌سازی برای ایجاد و توسعه شفافیت در راستای جهت‌گیری و راهبردهای کلان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شستا از مهم‌ترین مزایای این عرضه به‌حساب می‌آید.


 

ارسال نظر