فاز جدید معاملاتی تالار شیشه‌ای

۱۴۰۰/۰۵/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۷۷۳
فاز  جدید  معاملاتی تالار شیشه‌ای

گروه بازار سرمایه|

بازار سرمایه روند معاملاتی جدیدی به خود دیده و نسبت به گذشته امیدوارتر شده است، دراین‌بین نمادهای بازار سرمایه نسبت به کف گذشته خود با افزایش 20 همراه شده‌اند و به عقیده بسیاری از افراد بازار براساس روندها صعودی شده اما مساله اصلی اینجاست که زمانی به تغییر دولت باقی‌مانده، تغییر کابینه، برجام، نرخ دلار و همه همه می‌تواند وضعیت را تغییر دهد با این حساب بازار صعودی می‌ماند یا همانند سال گذشته روند نزولی خود را آغاز می‌کند؟ باوجود تمامی ابهامات پیش‌بینی می‌شود که سودآوری بورس ادامه‌دار خواهد بود و ابهامات تنها می‌توانند چند روز شاخص را نزولی و اصلاحی کنند ولی ماهیت اصلی تالار شیشه‌ای رشد و سودآوری است. تعیین و تکلیف کابینه دولت می‌تواند تأثیر بسزایی در این بگذارد، از سویی برخی از کارشناسان بازار سرمایه می‌گویند پس‌ازاین تعیین و تکلیف، رییس سازمان بورس نیز تغییر می‌کند چراکه سهامداران از دولت سید ابراهیم رییسی انتظار دارند که بارونق دادن بازار سرمایه، زیان واردشده به بخش زیادی از سهامداران که در سال گذشته با ریزش قیمت سهم‌های اتفاق افتاد جبران شود. البته این دسته از کارشناسان نام چند گزینه پیشنهادی را مطرح کرده‌اند که «تعادل» در گزارش‌های آتی خود به‌صورت جامع به موضوع می‌پردازد. بر همین اساس انتظار، نباید انتظار نزول یا اصلاح عمیق بورس را داشت. از سوی دیگر تورم، برجام و نرخ دلار تأثیر مثبتی بر روی رشد این بازار دارند و احتمالاً شاهد یک بازار سهام پررونق در آینده خواهیم بود. به‌هرحال طبق وضعیت اقتصادی کشور بازار سرمایه به‌تنهایی می‌تواند مقابل تورم تا حد زیادی بایستد، سرمایه و نقدینگی مردم را به سوددهی برساند بنابراین عاقلانه‌ترین برای حفظ و سوددهی سرمایه بورس است.

     موج تورم در انتظار کشور

علی حیدری، کارشناس بازار سرمایه در یادداشتی برای «تعادل» می‌نویسد: با توجه به رشد تدریجی نرخ ارز و قوی‌تر شدن دوباره چشم‌انداز تورمی و همچنین لاینحل ماندن مذاکرات سیاسی، به نظر می‌رسد که دوباره یک موج تورمی پیش رو داریم و انتظار معامله‌گران روی قیمت انواع کالا‌ها افزایشی شده است. در نتیجه بازار سهام هم پیرو نرخ ارز است و وقتی رشد نرخ ارز بالاست، همه ترجیح می‌دهند ریالشان را تبدیل کنند و بازار سهام هم از این قضیه مستثنا نیست. ما در قیمت‌های سطوح پایین‌تر هم همین موضوع را مطرح کردیم و در حال حاضر هم همین‌طور است. بازار سرمایه با توجه به افتی که در گذشته داشته، در حال پس گرفتن یک سری از سطوح است. گزارش‌ها هم که خوب است و بازار هم چشم‌انداز صعودی را از خود نشان می‌دهد. البته که مثل سال 99 نیست اما درمجموع بازار رو به بالاست و فعلاً استراتژی نگهداری و حتی خرید را به معامله‌گران می‌توان توصیه کرد. یکی از مواردی که در استراتژی مربوط به سیاستگذار وجود دارد، دست بردن در قوانین است که این موضوع در سال گذشته به بازار آسیب زد. دست بردن در قوانین و مقررات بی‌اعتمادی ایجاد می‌کند و سیاستگذار هم تا جایی که می‌تواند نباید قوانین را دست‌کاری کند مگر اینکه این قوانین در راستای بهبود عملکرد بازار باشد و نه بهبود روند بازار. اگر در راستای بهبود عملکرد بازار باشد و بتواند بار اطمینان و اعتماد بیشتری ایجاد کند، می‌توانند قوانین را در این راستا تغییر بدهند و ایرادها را برطرف کنند. در نتیجه به نظرم چیزی که خیلی مهم است همین شرایط حفظ شود تا نا اطمینانی و بی‌اعتمادی ایجاد شده، قوانینی که مشکل داشت و آن مواردی که مورد اشکال فعالان بازار سرمایه بود برطرف شود که نتیجه‌اش بهبود عملکرد بازار می‌شود و در نتیجه پول‌های بیشتری را بازار سرمایه می‌تواند جذب کند.

     سرمایه‌گذاری بلندمدت در بورس

علیرضا تاج‌بر، تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهربورس، درباره وضعیت این روزهای بازار سرمایه، اظهار داشت: در مقطعی کنونی، شرکت‌های بورسی گزارش‌های سه‌ماهه خود را منتشر کرده‌اند و از مجامع آنها نیز اخبار خوبی مخابره می‌شود. بازار یک‌روند ۸، ۹ ماهه فرسایشی را پشت سر گذاشته و سهام بنیادی به کف بنیادی خود رسیده‌ و به این محدوده هم واکنش‌های خوبی نشان داده‌اند. در شرکت‌هایی که کار و سود آنها به دلار وابسته است، سودآوری بالایی اتفاق افتاده است.

این کارشناس بازار سرمایه از سود‌سازی بالای شرکت‌ها در سه‌ماهه نخست امسال خبر داد و عنوان کرد: در گزارش‌های برخی از شرکت‌ها در حوزه پتروشیمی‌، فلزات و پالایشی‌ها حتی سودهای ۳۰۰ الی ۴۰۰ درصدی هم دیده می‌شود که این سود‌سازی قطعاً از سوی بازار نادیده گرفته نخواهد شد.

تاج‌بر در پاسخ به این سوال که «روند بورس در روزهای آینده به چه شکل خواهد بود؟» گفت: بازار حدود یک هفته تعطیل بود و اکثر سهام هم به دلیل شرکت در مجمع، متوقف هستند. در هفته جاری، تمرکز بازار بر روی بازگشایی‌ها خواهد بود و از هفته آینده بازار روند خود را پیدا می‌کند. گروه پالایشی، پتروشیمی، فلزات و معادن می‌توانند موردتوجه بازار قرار بگیرند. همچنین درصورتی‌که اخبار مثبتی از برجام مخابره شود، گروه خودرویی نیز می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه، بورس را سودده‌ترین بازار مالی تا پایان سال دانست و یادآور شد: روند کوتاه‌مدتی بازار نوسانی خواهد بود. اعتماد به بازار خدشه‌دار شده و سهامداران محافظه‌کارانه‌تر عمل می‌کنند. بازگشت اعتماد به بورس نیازمند زمان است اما بازار سرمایه تا پایان امسال بیشترین بازدهی را خواهد داشت. با توجه به وضعیت نه چندان مناسب بازارهای موازی و با شرایط بنیادی کنونی، امسال بورس بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری به‌حساب می‌آید. مطمئناً روند بازار سرمایه تا پایان سال صعودی خواهد بود.

     بازار از دریچه سه‌شنبه

شاخص کل در بازار بورس روز گذشته یعنی سه‌شنبه، ۵ مردادماه هشت هزار و ۴۰۱ واحد افت داشت که درنهایت این شاخص به رقم یک‌میلیون و ۳۱۴ هزار واحد رسید. بر پایه معاملات این روز بیش از ۶ میلیارد و ۲۹۰ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۵ هزار و ۴۱۱ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۶ هزار و ۱۴۲ واحد کاهش به ۳۹۷ هزار و ۹۱۰ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با سه هزار و ۸۸۴ واحد رشد به ۲۵۱ هزار و ۶۵۷ واحد رسید. شاخص بازار اول دو هزار و ۶۱۱ واحد و شاخص بازار دوم ۲۸ هزار و ۴۳ واحد کاهش داشتند.

علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با نماد «کگل» با دو هزار و ۳۰۰ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با یک هزار و ۵۶۲ واحد، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با نماد «وامید» با یک هزار و ۲۱۰ واحد، توسعه معادن و فلزات با نماد «ومعادن» با ۹۴۵ واحد، پتروشیمی نوری با نماد «نوری» با ۶۲۷ واحد، شرکت ارتباطات سیار ایران با نماد «همراه» با ۴۸۵ واحد و پتروشیمی فناوران با نماد «شفن» با ۳۱۱ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با یک هزار و ۷۹۲ واحد، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا» با یک هزار و ۷۰۳ واحد، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با یک هزار و ۲۶۴ واحد، پالایش نفت تهران با نماد «شتران» با یک هزار و ۱۵۶ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین با نماد «تاپیکو» با یک هزار و ۷۷ واحد، بانک تجارت با نماد «وتجارت» با ۹۳۱ واحد، مخابرات ایران با نماد «اخابر» با ۵۴۳ واحد، بانک صادرات ایران با نماد «وبصادر» با ۵۱۵ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس با نماد «فارس» با ۴۹۱ واحد تأثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند. بر پایه این گزارش طی روز سه‌شنبه شرکت سپید ماکیان با نماد «سپید»، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا»، گروه دارویی برکت با نماد «برکت»، لیزینگ کارآفرین با نماد «ولکار»، گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری با نماد «ومدیر»، پتروشیمی بوعلی سینا با نماد «بوعلی» و فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه کانه فلزی هم در نیز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۳۵۷ میلیون و ۶۹۲ هزار برگه سهم به ارزش ۶ هزار و ۱۰ میلیارد ریال دادوستد شد.

شاخص فرابورس نیز بیش از۴۸ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۹ هزار و ۲۱۹ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار دو میلیارد و ۲۰۸ میلیون برگه سهم به ارزش ۹۱ هزار و ۸۱۴ میلیارد ریال دادوستد شد. روز سه‌شنبه شرکت سنگ آهن گهرزمین با نماد «کگهر»، بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس»، سهامی ذوب آهن اصفهان با نماد «ذوب»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، نفت ایرانول با نماد «شرانل»، پالایش نفت لاوان با نماد «شاوان» و گروه توسعه ملی مهر آیندگان با نماد «ومهان» تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، صنعتی مینو با نماد «غصینو»، تدبیرگران فارس و خوزستان با نماد «سدبیر»، صنعتی دوده فام با نماد «شصدف»، پتروشیمی مارون با نماد «مارون»، مدیریت انرژی امبد تابان هور (وهور)، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا)، تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، توسعه و عمران استان کرمان (کرمان) و صنایع ماشین‌های اداری ایران (مادیرا) تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.

 

ارسال نظر