رویداد

۱۴۰۰/۰۴/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۰۹۹

افزایش سودآوری صنایع در سال جاری

سنا| نوید قدوسی، کارشناس بازار سرمایه روند معاملات بورس را در روزهای آینده مورد پیش‌بینی قرار داد و گفت: تاکنون هیچ گونه موضع رسمی از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین رییسی در خصوص کابینه دولت سیزدهم مشخص نشده است که همین امر باعث عدم شفاف‌سازی روی کار آمدن افراد احتمالی تیم جدید اقتصادی و تعیین تکلیف معاملات بورس شده است. قدوسی خاطرنشان کرد: با مشخص شدن وزیر اقتصاد و دارایی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس کل بانک مرکزی می‌توان به‌طور دقیق نسبت به موضوع‌گیری اقتصادی دولت جدید و آثار آن در بورس صحبت کرد، اکنون به هیچ عنوان نمی‌توان با اطلاعات فعلی در خصوص آثار دولت جدید در بورس صحبت کرد. این کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب که مشخص شدن نتیجه انتخابات مشغله ذهنی سهامداران را به پایان رسانده و مردم می‌توانند با اطمینان خاطر  بیشتری به دنبال سرمایه‌گذاری در این بازار بروند، ظهار داشت: اکنون ریسک و عدم اطمینانی از انتخابات کابینه دولت سیزدهم در بازار وجود دارد که با مشخص شدن آن، ریسک فعلی بازار به پایان می‌رسد و سهامداران روزهای بهتری را در این بازار شاهد خواهند بود.این کارشناس بازار سرمایه گفت: تا چند وقت گذشته انتظارات بازار بیشتر بر مبنای کاهش نرخ ارز شکل گرفته بود و اخبار مثبت منتشر شده در هفته منتهی به برگزاری انتخابات در خصوص مذاکرات وین زمینه کاهش بیشتر نرخ ارز در بازار را فراهم کرد. وی با بیان اینکه زمانی که بازار وارد روند منفی شود اخبار منفی بار مضاعفی را در روند بازار ایجاد می‌کند و کمتر به اخبار مثبت توجه می‌شود، ادامه داد: در آن زمان انتظارات ایجاد شده در زمینه کاهش نرخ دلار به عنوان عاملی مهم مانع از رشد معاملات بازار سهام شد اما به تدریج و با مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری، اخبار جدیدی از مذاکرات وین منتشر شد که این موضوع باعث شد تا نرخ ارز در ابتدا یک کفی را برای خود تثبیت کند و بعد از رشدی که در بازار تجربه کرد به نرخ بیش از ۲۵ هزار تومان رسید. قدوسی تاکید کرد: انتظارات کاهش نرخ ارز که گاهی با یک سری اخبار و اظهارنظرها در زمینه نرخ دلار ۱۵ هزار تومانی شنیده می‌شد تعدیل و برطرف شد و امروز کمتر کسی این اعتقاد را دارد که قیمت دلار به کمتر از ۲۰ هزار تومان برسد، این موضوع محرکی مهم بود که باعث شد تا بازار در مدار صعودی قرار بگیرد.این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در این میان شاهد انتشار گزارش ۱۲ ماهه شرکت‌ها در بازار بودیم که با توجه به عملکرد خوب شرکت‌ها در سال ۹۹ بازار دید مثبتی را نسبت به این گزارش از خود نشان داد. قدوسی با بیان اینکه در کنار این اتفاق عملکرد ماهانه شرکت‌ها منتشر شد که نشان‌دهنده فعالیت مثبت و رو به رشد شرکت‌ها بود، گفت: تردید و نگرانی‌هایی از سوی سهامداران در بازار وجود داشت مبنی بر اینکه سود سال ۹۹ در سال ۱۴۰۰ تکرار نشود اما با گزارش ماهانه شرکت‌ها اگر روند فعلی شرکت‌ها تداوم داشته باشد به‌طور حتم سودآوری شرکت‌ها در سال ۱۴۰۰ بالاتر از سال ۹۹ خواهد بود که این موضوع به تناسب می‌تواند پتانسیل رشد را برای بازار ایجاد کند.این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه نرخ جهانی کمک‌کننده بهبود وضعیت بازار سهام بود، اظهار داشت: قیمت جهانی در بازگشت شاخص بورس به مدار صعودی و کمک به بازار بی‌تاثیر نبود، به‌طور مشخص در خصوص برخی از محصولات مانند اوره که افزایش قیمت رخ داد سهام شرکت‌های مرتبط با آن تحت تاثیر این افزایش قیمت رشد خوبی را تجربه کردند.

معاملات سودآور در بورس کالا

محمد رضا برگی کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار آتی به رونق اقتصادی کمک شایانی می‌کند، زیرا تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان همزمان توانایی کاهش ریسک خود را دارند اظهار کرد: در قراردادهای آتی خریدار و فروشنده با هم توافق می‌کنند که مقدار معینی از کالای مشخصی را با کیفیت و قیمت مشخص در زمان و مکان مشخص معامله کنند. بر این اساس واحدهای صندوق طلا، نقره، زیره، زعفران و پسته در بورس کالا و در قالب قراردادهای آتی معامله می‌شود.

او بیان کرد: بازار آتی به رونق اقتصادی کمک شایانی می‌کند؛ زیرا از یک‌سو تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان می‌توانند ریسک خود را کاهش دهند و از سوی دیگر، افراد پر ریسک که تمایل دارند سودهای کلان با ریسک بالا کسب کنند، می‌توانند با معاملات قانونی و مطمئن به هدف خود دست یابند. قرارداد آتی چند طیف مخاطب از جمله، خریداران، فروشندگان و نوسان‌گیران دارد که هدف خریداران این است که کالای مورد نیاز خود را با کیفیت و قیمت مشخص خریداری کنند.این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با هدف فروشندگان موجود در بازار قرارداد آتی گفت: فروشندگان، نیز کالای تولیدی خود را با قیمت مشخص در آینده می‌فروشند. نوسان گیران نیز، بازیگرانی هستند که قصد خرید و فروش فیزیکی اصل کالا (زعفران، زیره، پسته و غیره) را ندارند، بلکه می‌خواهند با پیش‌بینی درست روند قیمت کالا، سود سرشاری به دست آورند.برگی در خصوص ویژگی بازار قرارداد آتی گفت: استقبال چشمگیر از این بازار به دلیل ویژگی‌ها و منافع بسیار زیادی است که می‌تواند سود کلانی را نصیب فعالان این بازار کند. از جمله این منافع، معافیت مالیاتی، تخصیص سود بانکی، امکان برداشت یک‌روزه موجودی از حساب، کارمزدهای بسیار پایین و امکان خرید و فروش نامحدود در هر روز معاملاتی است. کنترل ریسک یکی از ویژگی‌های بازار آتی است که خریداران و فروشندگان می‌توانند ریسک را کنترل کنند. معمولا کشاورز می‌تواند ریسک فروش خود را در آینده کنترل کند و کالای خود را از زمان حال به قیمت مشخصی در آینده بفروشد.

 

ارسال نظر