تزریق نقدینگی به بورس عملیاتی می‌شود؟

۱۴۰۰/۰۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۴۶۰

در پی مصوبه جلسه روز دوشنبه 23 فروردین ماه، رییس سازمان بورس با مدیران عامل هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه، تزریق حدود ۲۴هزار میلیارد تومان به بازار سهام توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌ها و با هدف انتشار اوراق برای خرید سهام، سازمان بورس در توضیحات تکمیلی اعلام کرد: طی ساعت آینده موافقت اصولی به منظور انجام فرآیند برای متقاضیان صادر می‌شود. همچنین به منظور اطمینان از تخصیص منابع به خرید سهام این ارقام به صورت تدریجی به بازار تزریق می‌شود. علاوه بر ۲۴هزار میلیارد تومان نهایی شده، درخواست‌های جدید از سوی شرکت‌ها پذیرفته می‌شود.

اما؛ نکته‌ای در اینجا مطرح می‌شود که آیا این نقدینگی در حال حاضر و به‌طور کامل وجود دارد، یا هنوز پول ازمنابعی تامین نشده است؟ درست است بعد از انتشار این خبر وضعیت بورس تغییر کرد و اغلب سهام و گروه‌های موجود روند صعودی خود را آغاز کردند اما؛ نباید فراموش کرد که در مقایسه با نزول گذشته بازارسهام این صعود مورد قبول نیست و تنها جو بازار کمی تغییر یافته است.

به جز تامین نقدینگی این موضوع وجود دارد که این اوراق اجاره تا چه زمانی می‌توانند بازار را مثبت نگاه دارند آیا کوتاه‌مدت و برای اهداف خاص است یا برنامه‌ای برای جبران زیان سرمایه‌گذاران بورسی وجود دارد؟ به هرحال اعتماد سهامداران به بورس هنوز بازنگشته و رییس سازمان بورس نیز نمی‌تواند با مصوبه‌هایی که تنها با تزریق نقدینگی از منابع مختلف صورت می‌گیرد اعتماد از دست رفته سهامداران را به بازار برگرداند. باید منتظر ماند و دید وضعیت بازارسرمایه درنهایت به کجا می‌رسد، آیا اهداف دیگری پشت این تزریق نقدینگی ۲۴ هزارمیلیاردتومانی وجود دارد یا اینکه مسوولان دست به دست هم داده‌اند تا سرمایه از دست رفته مردم را جبران کنند؟

    تزریق پول باید عملیاتی باشد

احمد اشتیاقی، کارشناس بازارسرمایه درخصوص تزریق نقدینگی جدید به بورس اظهار کرد: با هر روش و طریقی بتوان در شرایط حال حاضر که اغلب سهام موجود دربازار زیر ارزش ذاتی خود هستند، در نقش خریدار پول به بازارسهام تزریق کردیک نوع کمک برای بازارمحسوب می‌شود اما؛ این تزریق پول باید عملیاتی باشد، زمانی که شما (رییس سازمان بورس) می‌گویید ۲۴هزارمیلیاردتومان اوراق اجاره سهام برای هلدینگ‌ها منتشر می‌کنیم باید از قبل برای خریداران این نوع از اوراق فکر کرده باشد. آیا کسی در این بازار خریدارا این نوع از اوراق هست؟

باید به خریداران این اوراق از قبل فکر کرد وباید دانست آیا گروهی هستند که خرید کنند و در نهایت نقدینگی توسط هلدینگ‌ها به بازار تزریق شود.بنابراین طرح زمانی می‌تواند موفقیت آمیز باشد که پیش از همه‌چیز به خریداران آن فکر شده باشد که بتوان این۲۴ هزار میلیارد تومان رادر بازار به فروش رساند. درنهایت اوراق  بعد از صرف خرید سهام به صورت نقدینگی وارد مجموعه مورد نظرشود.

این طرح، طرح بسیار خوبی است. آنچه که امروز بازار ازآن رنج می‌برد نبود تقاضای کافی برای خرید سهام و نقدینگی است و با این طرح بازار خود می‌تواند از دورن تعمیر به خود کمک کند. اما صندوق‌های سرمایه‌گذاری که قرار است این اوراق اجاره سهام را بخرند نقدینگی و رضایت کافی را دارا هستند یا خیر؟ در این قسمت هم باید فکری شود ولی؛ به‌طور کلی طرح خوبی است و اگربرای خریدار از پیش فکر شده باشد می‌تواند موفقیت برای بازار پدید آورد.

البته باید گفت که این طرح هیچ مانعی ندارد و سازمان بورس مجوز می‌دهد و از سویی صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز موافق هستند فقط باید دید منابع مالی کافی برای خرید این ۲۴ هزار میلیارد تومان تدارک دیده شده است یا خیر؟

 

ارسال نظر