بازارسهام

۱۴۰۰/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۲۲۶

گره بازار خودرو با مکانیسم بورس کالا باز می‌شود

مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس در زمینه قیمت‌گذاری خودرو و نحوه عرضه در بازار اظهار داشت: مشکلی که در بازار خودرو وجود دارد در بحث عرضه و تقاضا است، در حال حاضر به دلیل اختلاف قیمتی که وجود دارد میزان تقاضا، بیشتر از نیاز واقعی کشور است.وی افزود: دو راهکار برای این موضوع وجود دارد، در این شرایط یا باید تولید به حدی افزایش یابد که به همه این تقاضاها پاسخگو باشد و یا اینکه تقاضاهای بازار را واقعی‌تر کنیم و کالا به دست مصرف‌کننده واقعی برسد. نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با اشاره به راهکار ارایه شده در کمیسیون صنایع و معادن، تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که در شرایطی که اختلاف قیمت به حد مشخصی رسید و نیاز بازار افزایش یافت، فروش کالا از طریق بورس کالا انجام شود.وی عنوان کرد: در این روش قیمت پایه خودرو تعیین می‌شود و فروش آن طبق فرمولی خواهد بود که بر اساس نیاز خانوار باشد که در آن صورت اختلاف قیمت به حداقل و یا به صفر می‌رسد و در نتیجه آن تقاضا متعادل می‌شود و کالا با قیمتی که کارخانه عرضه می‌کند به دست مشتری می‌رسد.

طاهری خاطرنشان کرد: در این روش برای فروش زودتر از ۳ سال نیز حدود ۳۰ درصد قیمت خودرو مالیات در نظر گرفته شده است و امکان فروش وجود ندارد و ماشینی که به قیمت بازار خریداری شده باشد عملاً تقاضا را کاهش خواهد داد، بر این اساس ممکن است در اوایل کار رقابت در بازار ایجاد شود و برخورد عطشی باشد ولی به مرور به ثبات خواهیم رسید. وی با اشاره به مبلغ ما به‌ التفاوت ایجاد شده، گفت: دو بحث در این زمینه مطرح است، موضوع نخست این است که این اختلاف قیمتی به دولت پرداخت شود و در امور مرتبط نظیر حمل و نقل عمومی و یا کمک به تولیدکننده هزینه شود و یا اینکه اگر اختلاف بسیار کاهش یابد این مبلغ به تولید کننده تعلق یابد. این مسوول با بیان اینکه خودروسازان نیز با این طرح موافق هستند عنوان کرد: این طرح به صحن علنی مجلس ارسال شده و بعد از بررسی با طی مراحل و تأیید شورای نگهبان به مرحله اجرا خواهد رسید. ظرفیت عرضه پرحجم خودرو در بورس کالا براساس اعلام آمادگی این بورس وجود دارد و شورای رقابت در اجرای این طرح حضور دارد و کف عرضه در نظر گرفته می‌شود و جای هیچ کوتاهی و ورود واسطه به بازار وجود ندارد.

سواد مالی مهم‌ترین بازارسرمایه

مهدی دلبری، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری بیمه سلامت درگفت‌وگو با سنا ضمن بررسی بازارسرمایه در سال گذشته گفت: در سال ۱۳۹۹ دولت سال پرعرضه‌ای را در بورس سپری کرد، به‌طوری‌که حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق تامین مالی از این طریق در بازار منتشر کرد که موجب رشد نرخ اوراق خزانه شد. به نظر من نرخ اوراق خزانه (حدود ۲۱ درصد) همچنان جذاب است. در سال گذشته و با توجه به شرایط مناسب بازار دولت توانست حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان سهام بفروشد، براین اساس بازارسرمایه توانست دین خود را به دولت و اقتصاد کشور به خوبی ادا کند و کمک زیادی به تامین مالی دولت و پوشش کسری بودجه داشته باشد. وی در نگاهی کوتاه‌مدت به بازارسرمایه تشریح کرد: تا این لحظه قیمت‌های جهانی و نرخ دلار و طلا با شرایط پر نوسانی رو به‌رو نبوده است؛ همچنین گزارش هفتگی تولید و فروش شرکت‌ها تاکنون مناسب بوده و با توجه به اینکه دلار نیمایی کاهش خاصی نداشته و در حدود نرخ ۲۵ تومان متعادل شده است، به نظر می‌رسد ادامه گزارش شرکت‌ها معقول باشد. در این شرایط به‌نظر می‌رسد برآوردهای سود سه ماهه آخر سال ۹۹، به سهامداران کمک می‌کند که میزان تحقق کل سود سال ۹۹ را بتوانند پیش بینی کنند. از طرفی احتمال گشایش اقتصادی نیز وجود دارد. براین اساس، می‌توانیم امیدوار باشیم که در سال ۱۴۰۰ هم حداقل به اندازه سود محقق شده در سال ۹۹، شرکت‌ها سودسازی داشته باشند. با توجه به افت قیمتی که در نیمه دوم سال گذشته شاهد بودیم، اکنون سهام شرکت‌ها دارای قیمت‌های جذابی هستند. این کارشناس بازارسرمایه با اشاره به ریسک‌های موجود در نگاه کوتاه‌مدت بازار گفت: نرخ سود بانکی همچنان به عنوان مهم‌ترین رقیب و ریسک بازارسرمایه ایفای نقش می‌کند. هنوز صدور واحدهای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با در آمد ثابت وجود دارد و این نشان می‌دهد که افراد حقیقی همچنان منابع خود را به این سمت سوق می‌دهند. مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری بیمه سلامت به سهامداران سهام عدالت توصیه کرد: سهامداران قبل از اتخاذ هر تصمیمی و در درجه نخست، به آموزش برخی اصول مقدماتی و ادبیات بازارسرمایه بپردازند، زیرا اغلب این افراد از سواد مالی مناسبی برخوردار نیستند و به این جهت ممکن است با تصمیمات اشتباه متحمل زیان در این بازار شوند. باید در نظر داشت که سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه با سرمایه‌گذاری در سایر بازارها فاصله معناداری دارد و به این ترتیب نیازمند دانش متفاوتی است. دلبری بیان کرد: با توجه به اینکه در مقایسه بازارهای بازارسرمایه و دیگر بازارهای موازی ثابت شده است که این بازار در بلندمدت از بازدهی مناسبتری برخوردار است، بنابراین اگر نیاز به نقدینگی دارند فروش سهام عدالت را در آخرین مرحله قرار دهند، زیرا این پرتفوی بازده بلندمدت و میان مدت بسیار مناسبی خواهد داشت؛ ضمن اینکه از قابلیت نقدشوندگی برخوردار است.

 

ارسال نظر