رخت سرخ بر تن تالار شیشه‌ای بورس

۱۳۹۹/۱۱/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۴۹۴

طی روز گذشته شاخص کل بورس پس از افت ۲۰هزار و ۹۴۸واحدی معادل با ۷/۱ درصدی در ارتفاع یک میلیون و ۲۱۴هزار واحد قرار گرفت و همچنین شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۲/۱ درصدی مواجه شد. امروز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۵۲نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۲۳۴نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۲۶۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم هزار و ۳۰۰میلیارد تومان بود. براساس معاملات امروز بیش از هشت میلیارد و ۹۵۶ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۰۸ هزار و ۱۹ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم وزن) با پنج هزار و ۵۶۵ واحد کاهش به ۴۲۶ هزار و ۸۶۴ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با سه هزار و ۶۴۰ واحد افت به ۲۷۹ هزار و ۱۸۰ واحد رسیدند. شاخص بازار اول ۱۴ هزار و ۸۰۶ واحد و شاخص بازار دوم ۴۴ هزار و ۱۸۷ واحد کاهش داشتند. علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد «پالایش نفت اصفهان» با ۵۷۳ واحد، «پالایش نفت تهران» با ۴۵۲ واحد، «توسعه معادن و فلزات» با ۳۵۸ واحد، «پالایش نفت تبریز» با ۲۷۶ واحد، «تولیدی فولاد سپید فراب کویر» با ۲۶۰ واحد، «فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش» با ۲۳۵ واحد، «پتروشیمی خارک» با ۱۹۱ واحد و «نفت بهران» با ۱۷۳ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند. همچنین نماد «صنایع پتروشیمی خلیج فارس» با دو هزار و ۶۷۰ احد، «ملی صنایع مس ایران» با یک هزار و ۷۶۰ واحد، «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی» با یک هزار و ۲۸۷ واحد، «نفت و گاز پتروشیمی تامین» با ۹۶۳ واحد، «مخابرات ایران» با ۶۹۴ واحد، «معدنی و صنعتی گل گهر» با ۶۵۴ واحد، «گسترش نفت و گاز پارسیان» با ۶۳۱ واحد، «ایران خودرو» با ۶۰۶ واحد، «سرمایه‌گذاری غدیر» با ۵۴۳ واحد و «فولاد مبارکه اصفهان» با ۵۲۵ واحدبا تاثیر منفی بر شاخص همراه بودند. برپایه این گزارش روز گذشته نماد «پالایش نفت اصفهان»، «پالایش نفت تهران»، «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی»، «فولاد خوزستان»، «فولاد مبارکه اصفهان»، «پالایش نفت بندرعباس» و «ایران خودرو» درگروه نمادهای پربیننده قرار داشتند. «گروه فرآورده نفتی» هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۶ هزار و ۸۷۳ میلیارد ریال داد و ستد شد.

 وضعیت فرابورس

شاخص فرابورس نیز بیش از ۳۰۷ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۸۹۴ واحد ثابت ماند همچنین در این بازار یک میلیارد و ۷۷۱ هزار برگه سهم به ارزش ۴۶ هزار و ۷۹۶ میلیارد ریال داد و ستد شد. روز گذشته نمادهای «بهمن دیزل»، «پتروشیمی غدیر»، «کلر پارس»، «تجارت الکترونیک پارسیان کیش»، «فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال»، «تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا» و «مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان» با تاثیر مثبت بر شاخص این بازار همراه بودند. نمادهای «پلیمر آریا ساسول»، «سرمایه‌گذاری صبا تامین»، «ذوب آهن اصفهان»، «پتروشیمی زاگرس»، «پتروشیمی مارون»، «فولاد هرمزگان جنوب» و «پتروشیمی تندگویان» با تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه بودند. همچنین ارزش سهام عدالت درمقایسه با روز گذشته، ۱.۳ درصد معادل با ۱۱۴هزار تومان کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۸ میلیون و ۴۵۰هزار تومان و ۱۵ میلیون و ۹۲۸هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۵ میلیون و ۷۰هزار تومان رسیده است.

  پیش بینی‌ها راجع به بورس چه می‌گویند؟

امیر سیدی، کارشناش بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سرمایه از دو سال گذشته و ابتدای سال ٩٧ وارد مدار صعودی شد، افزود: در نیمه نخست سال ٩٩ روند صعودی بازار شتاب بیشتری به خود گرفت و به صعود استثنایی در طول تاریخ بازار سرمایه دست پیدا کرد. وی با اشاره به اینکه بعد از رشدی که شاخص بورس تجربه کرد، شاهد ورود یک موج نزولی به معاملات این بازار بودیم، می‌گوید: این موضوع ناشی از عوامل و دلایلی متعدد بود اما همیشه زمانی که بازار به روند صعودی پرشتابی دست پیدا می‌کند اصلاحی که بعد از آن در معاملات بازار ایجاد می‌شود طبیعی خواهد بود. بازار در چند وقت اخیر در سهام بسیاری از شرکت‌ها اصلاح خوبی را تجربه کرده و در وضعیت فعلی به قیمتی جذاب در خرید و معاملات رسیده است. به‌طور معمول همیشه بازار سرمایه به صورت کلاسیک قبل از شروع سال جدید تا خرداد ماه سال بعد که فصل مجامع شرکت‌ها است و سودی را بین سهامداران تقسیم می‌کند روند صعودی را تجربه خواهد کرد. وی تاکید می‌کند: امسال موقعیت بازار به دلیل انتخابات متفاوت است و زمینه ایجاد تلاطم در بازار ممکن است افزایش یابد، صحبت‌های انجام شده در زمینه اقتصاد سیاسی می‌تواند به صورت کوتاه‌مدت بر روند بازار تاثیرگذار باشند. سیدی اظهار می‌کند: برای افرادی که قادر به شناسایی سهام خوب شرکت‌ها باشند بازار به نسبت متعادل و رو به مثبتی را می‌توان در برخی از صنایع و از ماه بهمن تا خرداد ماه که آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری است را انتظار داشته باشیم. این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: سهامداران نباید در بازار در انتظار روند صعودی یا نزولی شاخص بورس به صورت مداوم باشند اما از این به بعد در برخی از صنایع چنین توجبهی وجود دارد که بازار را به مدار صعودی بازگردانند. وی اضافه کرد: اکنون توصیه ما به سهامداران خرد این است تا منابعی را که قرار است در بورس سرمایه‌گذاری کنند به‌طور حتم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد این بازار کنند، زیرا این صندوق‌ها به واسطه مدیران صندوق‌ها نسبت به وضعیت بازار آگاهی دارند و می‌توانند سهامی را که دارای موقعیت مناسب برای سرمایه‌گذاری و مستعد رشد هستند را انتخاب کنند. 

 

ارسال نظر