ریزش سنگین در بورس‌های جهانی در صعود بورس ایران

۱۳۹۹/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۳۸۹

سرانجام پس از مدت‌ها اختلاف‌نظر بین رهبران دو حزب اصلی امریکا، بسته حمایتی مالی جدید با هدف حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط و پرداخت یارانه نقدی مستقیم به شهروندان امریکایی نهایی شد. برخی از کارشناسان معتقدند پس از روی کار آمدن دولت بایدن، دموکرات‌ها تلاش خواهند کرد بسته حمایتی جدیدی را اجرایی کنند اما این اقدام به احتمال زیاد با مخالفت جدی جمهوری‌خواهان مواجه خواهد شد. جو بایدن در بیانیه‌ای با استقبال از اجرایی شدن این بسته گفته است ۹۰۰ میلیارد دلار اعتبار برای انجام اقدامات حمایتی اضطراری مهم خواهد بود اما این تازه اول راه خواهد بود. از سوی دیگر بانک مرکزی امریکا با انتشار گزارشی اعلام کرد که شرایط نسبت به پیش بینی قبلی این نهاد بهتر شده است اما نباید انتظار پایان بحران اقتصادی را تا پایان امسال داشت. این نهاد رشد اقتصادی امسال امریکا را منفی ۲.۴ درصد پیش‌بینی کرده است که نسبت به برآورد قبلی در ماه سپتامبر ۱.۳ درصد بهبود داشته است. در سال آینده رشد اقتصادی امریکا طبق پیش بینی این گزارش ۴.۲ درصد خواهد بود که از گزارش قبلی ۰.۲ درصد بیشتر شده است. شاخص خوش‌بینی به اقتصاد امریکا در ماه دسامبر به ۴۹ واحد رسیده که یک واحد کمتر از رقم ماه قبل و کمترین شاخص ثبت شده در طول سه ماه اخیر محسوب می‌شود. از طرف دیگر رشد تولیدات صنعتی امریکا تا ماه نوامبر به ۰.۴ درصد افزایش پیدا کرده است که ۰.۵ درصد کمتر از رقم ماه قبل و ۰.۱ درصد بیشتر از پیش بینی‌های قبلی کارشناسان بوده است.تری سندون، کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری در موسسه ولث منیجمنت گفت: هنوز به‌طور واضح شاهدیم که نوسانات بازارهای مالی در سطح بالایی قرار دارد. ما به یک راهکار برای مقابله با ویروس کرونا رسیده‌ایم که گویا خوب هم جواب داده است اما اینکه این واکسن‌ها تا چه حد برای همه مفید خواهند بود و تا چه مدتی می‌توانند ایمنی ایجاد کنند شک و تردیدهایی وجود دارد و وجود این شک و تردیدها هم به بازار سیگنال‌های متناقض می‌دهد.

در بورس امریکا و وال‌استریت، بیشتر شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین‌تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۲۴ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۰ هزار و ۲۵۱.۶۷ واحد بسته شد. شاخص «اس‌اند پی ۵۰۰» با ۰.۴ درصد کاهش تا سطح ۳۶۹۴.۴۱ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی امریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۱۹ درصد ریزش در سطح ۱۲ هزار و ۷۳۱.۰۸ واحدی بسته شد.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن با ۱.۷۳ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۴۱۶.۳۲ واحد بسته شد. شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۲.۸۲ درصدی و ایستادن در سطح ۱۳ هزار و ۲۴۶.۳۰ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص «کک ۴۰» بورس پاریس با افت ۲.۴۳ درصدی در سطح ۵۳۳۹.۳۴ واحد بسته شد. در مادرید شاخص «ایبکس ۳۵» ۳.۰۸ درصد پایین رفت و به ۷۷۸۹.۸۰ واحد رسید. در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص «نیک کی ۲۲۵» بورس توکیو ژاپن با ریزش ۰.۱۸ درصدی تا سطح ۲۶ هزار و ۷۱۴.۴۲ واحدی پایین رفت. شاخص «هانگ سنگ» بورس هنگ کنگ ۰.۷۲ درصد پایین رفت و در سطح ۲۶ هزار و ۳۰۶.۶۸ واحد بسته شد. در چین شاخص «شانگهای کامپوزیت» صعود ۰.۹۴ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۰۴۶.۸۴ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص «اس‌اند پی اس‌اند ایکس ۲۰۰» بورس سیدنی با ۰.۰۸ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۶۶۶۹.۸۹ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص «تاپیکس» ژاپن نزولی بود.

طی معاملات روز گذشته بازار سرمایه بیش از ۱۱میلیارد و ۲۸۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۲۳ هزار و ۹۶ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم وزن) با هفت هزار و ۹۶۵ واحد افزایش به ۴۶۰ هزار و ۳۸۸ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با پنج هزار و ۲۱۴ واحد رشد به ۳۰۱ هزار و ۳۶۰ واحد رسیدند. شاخص بازار اول ۱۰ هزار و ۸۸۷ واحد و شاخص بازار دوم ۷۰۲واحد افزایش داشتند.

علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد «نفت و گاز پتروشیمی تامین» با ۹۵۶ واحد، «ایران خودرو» با ۹۱۲ واحد، «مخابرات ایران» با ۸۰۲ واحد، «بانک پارسیان» با ۷۰۹ واحد، «شرکت ارتباطات سیار ایران» با ۶۷۳ واحد، «گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید» با ۶۵۰ واحد، «پالایش نفت بندرعباس» با ۶۰۷ واحد، «بانک ملت» با ۵۲۲ واحد، «گروه مپنا» با ۵۰۴ واحد، «بانک تجارت» با ۴۵۱ واحد، «سرمایه‌گذاری ملی ایران» با ۴۵۰ واحد، «سایپا» با ۴۴۳ واحد و «گسترش نفت و گاز پارسیان» با ۴۰۸ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. برپایه این گزارش روز گذشته نماد «صنایع پتروشیمی خلیج فارس» با دو هزار و ۵۳۳ واحد، «ملی صنایع مس ایران» با یک هزار و ۱۰۹ واحد، «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی» با ۷۰۶ واحد، «فولاد مبارکه اصفهان» با ۴۲۱ واحد، «فولاد خراسان» با ۴۰۵ واحد، «پتروشیمی پردیس» با ۳۵۷ واحد و «پالایش نفت اصفهان» با ۳۰۶ واحد با تاثیر منفی بر شاخص همراه بودند. «پالایش نفت اصفهان»، «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی»، «ایران خودرو»، «بانک تجارت»، «سایپا»، «سرمایه‌گذاری سیمان تامین» و «ملی صنایع مس ایران» درگروه نمادهای پربیننده قرار داشتند. گروه «خودرو» هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه سه میلیارد و ۴۶۱ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۴ هزار و ۹۶۲ میلیارد ریال داد و ستد شد.

شاخص فرابورس نیز بیش از ۱۷۴ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۲۰ هزار و ۱۱۹ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار سه میلیارد و ۳۷۹ هزار برگه سهم به ارزش ۷۱ هزار و ۸۶۳ میلیارد ریال داد و ستد شد. روز گذشته نمادهای «بیمه پاسارگاد»، «پتروشیمی زاگرس»، «سنگ آهن گهرزمین»، «هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه»، «بیمه کوثر»، «گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی»، «اعتباری ملل» و «صنعتی مینو» با تاثیر مثبت بر شاخص این بازار همراه بودند.

 

ارسال نظر