سرخ‌پوشی ادامه‌دار بورس تهران

۱۳۹۹/۱۰/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۳۴۷

در معاملات روز گذشته بازارسهام بیش از ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۰۷ هزار و ۳۰ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم وزن) با چهار هزار و ۵۸۰ واحد افزایش به ۴۵۲ هزار و ۴۱۹ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با دو هزار و ۹۹۸ واحد رشد به ۲۹۶ هزار و ۱۴۳ واحد رسیدند. شاخص بازار اول دو هزار و ۴۱۴ واحد و شاخص بازار دوم سه هزار و ۹۵۱ واحد کاهش داشتند. علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد «فولاد خوزستان» با ۸۹۲ واحد، «گروه مپنا» با ۸۷۲ واحد، «گسترش نفت و گاز پارسیان» با ۳۵۱ واحد، «گروه بهمن» با ۲۹۹ واحد، «پتروشیمی بوعلی سینا» با ۲۴۰ واحد، سایر شاخص بورس انرژی با ۲۳۰ واحد، «خدمات انفورماتیک» با ۲۱۸ واحد، «تولیدی فولاد سپید فراب کویر» با ۲۰۸ واحد، «بانک اقتصاد نوین» و «گروه دارویی برکت» با ۱۷۵ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. برپایه این گزارش امروز (دیروز)نماد «سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی» با یک هزار و ۷۸۴ واحد، «ایران خودرو» با ۹۷۱ واحد، «فولاد مبارکه اصفهان» با ۹۳۲ واحد، «پالایش نفت اصفهان» با ۷۷۲ واحد، «معدنی و صنعتی گل گهر» با ۷۳۷ واحد، «نفت و گاز پتروشیمی تامین» با ۷۳۷ واحد، «مخابرات ایران» با ۶۳۹ واحد و «کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران» با ۵۹۳ واحد با تاثیر منفی بر شاخص همراه بودند. «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی»، «پالایش نفت اصفهان»، «ایران خودرو»، «کاما»، «بانک تجارت»، «ملی صنایع مس ایران» و «سایپا» درگروه نمادهای پربیننده قرار داشتند. «گروه خودرو» هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه دو میلیارد و ۷۳۲ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۲ هزار و ۷۴۴ میلیارد ریال داد و ستد شد.

شاخص فرابورس نیز در روز گذشته بیش از ۲۵۵ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۹ هزار و ۹۴۴ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار دو میلیارد و ۹۷۳ هزار برگه سهم به ارزش ۵۵ هزار و ۳۹ میلیارد ریال داد و ستد شد. روز گذشته نمادهای «پتروشیمی مارون»، «بیمه پاسارگاد»، «هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه»، «پتروشیمی زاگرس»، «بیمه تجارت نو»، «صنعتی مینو»، «بیمه کوثر»، «گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی»، «مدیریت انرژی تابان هور»، «توکاریل و توسعه» و «عمران استان کرمان» با تاثیر مثبت بر شاخص این بازار همراه بودند.«نمادهای پلیمر آریاساسول»، «بانک دی»، «سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات»، «آهن و فولاد ارفع»، «سهامی ذوب آهن اصفهان»، «شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین»، «تولید نیروی برق دماوند»، «فولاد هرمزگان جنوب» و «نیروگاه زاگرس کوثر» تاثیر منفی بر شاخص این بازار را داشتند. حقیقی‌ها حدود ۱۵۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد ۱۴هزار و ۴۲۰میلیارد تومان بود، افراد حقیقی ۵۲درصد یعنی هفت هزار و ۴۸۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خرید این دسته یک درصد از کل معاملات بازار سرمایه شد. بیشترین ورود پول حقیقی‌ها در گروه‌های «محصولات شیمیایی»، «ساخت محصولات فلزی» و «مواد و محصولات دارویی» رخ داد و حقوقی‌ها نیز خریدار سهام در گروه‌های «بانک‌ها و موسسات اعتباری» و «خودرو و ساخت قطعات»بودند. روز گذشته افزایش سهام حقیقی‌ها در ۱۱۹نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۹۶نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت حقیقی‌ها ۶۱۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت حقوقی‌ها ۴۶۰میلیارد تومان بود. آخرین قیمت ۲۹۶نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آنها افزایش یافت و ۱۳۰نماد با کاهش بیش از سه درصدی قیمت همراه بوده‌اند.

     افت قیمت «خساپا»

با پایان معاملات امروز بازار سرمایه سهام «سایپا» با ثبت عدد ۲۴۸تومان برای قیمت پایانی، افتی ۳.۵درصدی را رقم زد. که نسبت به روز گذشته ۱.۷درصد کاهش یافته است. «خساپا» در ۹روز گذشته، تنها یک روز صعودی را تجربه کرده و در این مدت بیش از ۲۵درصد افت قیمت را تجربه کرده است. ارزش معاملات امروز «خساپا» به رقم ۱۸۸میلیارد تومان رسید. همچنین حدود ۷۶۰میلیون برگه سهم خساپا جابه‌جا شد که ۸۶درصد آن را حقیقی‌ها و ۱۴درصد را حقوقی‌ها خریداری کردند. از طرف دیگر، ۹۳درصد سهام این شرکت را اشخاص حقیقی و تنها دو درصد را کدهای حقوقی فروختند. سهامداران «خساپا» در نیمه دوم معاملات امروز برای این نماد صف خرید تشکیل دادند و حجم این صف از ۲۲۰میلیون برگه سهم گذر کرد. «خساپا» در آخرین لحظات امروز با قیمت ۲۴۵تومان معامله شد و افتی ۴.۷درصدی برای قیمت آخرین معامله رقم خورد. 

    معامله «شستا» در کف قیمت روزانه

سهام «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی» با افت پنج درصدی مواجه شد و بین نمادهای پربازدید امروز (دیروز) قرار گرفت. سهام این شرکت در آخرین معاملات خود، عدد ۲۴,۱۰۰ریال را ثبت کرد که نسبت به روز گذشته پنج درصد کاهش یافته است. همچنین با جابه‌جایی بیش از ۱۵۰میلیون برگه سهم، روز بعدی معاملاتی خود را با ۲۴۴۶۰ریال آغاز خواهد کرد. ارزش معاملات امروز(دیروز) «شستا» از رقم ۳۷۵میلیارد عبورکرد. همچنین ۷۳درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی را حقیقی‌ها و ۲۷درصد را حقوقی‌ها خریداری کردند. از طرف دیگر، بیش از ۱۵۰میلیون برگه سهم (۹۸درصد) را اشخاص حقیقی و حدود سه میلیون برگه سهم (دو درصد) را اشخاص حقوقی به فروش رساندند.


 

ارسال نظر