سبزپوشی یکپارچه بورس

۱۳۹۹/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۶۲۶

در معاملات روز گذشته بازار سرمایه شاخص کل بورس با 38 هزار و 656 واحد صعود در رقم یک میلیون و 465 هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز با 6 هزار و 942 واحد افزایش در رقم 417 هزار و 788 واحد ایستاد. معامله گران این بازار یک میلیون معامله به ارزش 181 هزار و 353 میلیارد ریال انجام دادند. شاخص کل فرابورس هم با 425 واحد افزایش مجددا به کانال 18 هزار واحد بازگشت و رقم 18 هزار و 261 واحد را ثبت کرد. معامله گران این بازار 900 هزار معامله به ارزش 59 هزار و 825 میلیارد ریال انجام دادند. درنهایت شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز گذشته 2.7درصد رشد داشت، شاخص هم‌وزن نیز 1.7درصد صعود کرد.

در روز گذشته بازار حقیقی حدود 700 میلیارد تومان وارد بازارسهام کردند و ارزش معاملات خرد به 19 هزار و 380 میلیارد تومان رسید همچنین حقیقی‌ها 90 درصد معادل با 17 هزار و 400 میلیارد تومان سهام خریداری کردند و مازاد خریدخود را به 4 درصد از معاملات رساندند. بیشترین تزریق پول حقیقی‌ها در گروه‌های «استخراج کانه‌های فلزی»، «محصولات شیمیایی» و «فلزات اساسی» رخ داد و حقوقی‌ها نیز سهام در گروه «سرمایه‌گذاری ها» بودند. نمادهای «فولاد»، «وتجارت» و «شبندر» لقب بیشترین افزایش سهام حقیقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقوقی‌ها نیز بیشتر به «شپنا»، «میدکو» و «فخوز» بود. آخرین قیمت 325نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آنها افزایش یافته و 115نماد با کاهش بیش از سه درصدی قیمت همراه بوده‌اند. افزایش سهام حقیقی‌ها نیز در 167 نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در 129 نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت حقیقی‌ها هزار و 320 میلیارد و تغییر مالکیت دسته دوم 620 میلیارد تومان بود.  روز گذشته، روز خوبی برای سهام شرکت ایران خودرو بود و سهام شرکت ایران‌خودرو با رشد سه درصدی روبه رو شد و در نتیجه بین نمادهای پرتراکنش امروز قرار گرفت و سهام این شرکت در آخرین معاملات خود رقم 4150 ریال را ثبت کرد که در مقایسه با روزگذشته چهار درصد افزایش یافته. همچنین با جابه‌جایی حدود دومیلیارد و 400 میلیون برگه سهم روز بعدی معاملات خود را با 4110 ریال آغاز خواهد کرد. ارزش معاملات خودرو به 990 میلیارد تومان رسید و از سوی دیگر بیش از دو میلیارد و 150 میلیون برگه سهم معادل با 90 درصد را حقیقی‌ها و بیش از 220 میلیون برگه سهم یعنی 10 درصد را کد‌های حقوقی‌ها به فروش رساندند. 

    عرضه اولیه‌ای جدید در بازار

تاپیکو با توجه به بازگشت رونق به بازار سرمایه و ایجاد شرایط مساعد، 35 میلیون سهم معادل 17.5 درصد از کل سهام منتشره شرکت صنایع چوب خزر کاسپین با نماد «چخزر»، روز چهارشنبه 12 آذر ماه 99 در دامنه قیمتی 2400 تا 2500 تومان عرضه اولیه می‌شود. بر اساس این گزارش، بهای تمام شده چوب خزرکاسپین در پرتفوی هلدینگ سلولزی، 794 ریال برای هر سهم است که با توجه به سهم 99/99 درصدی هلدینگ سلولزی در سهام چوب خزر کاسپین، بالغ بر 85 میلیارد تومان سود حاصل از فروش سهام در روز عرضه اولیه نصیب هلدینگ سلولزی وگروه تاپیکو خواهد شد. همچنین در صورت موفقیت عرضه اولیه و فروش کل سهام قابل عرضه، بطور متوسط 10 ریال به ازای هر سهم به EPS تاپیکو اضافه خواهد شد. شرکت صنایع چوب خزر کاسپین به عنوان اولین تولید‌کننده MDF در ایران با بهره‌گیری از جدیدترین تکنولوژی‌های کشورهای مطرح در امر فرآورده‌های چوبی از نیمه دوم سال 1383 آغاز به‌کار کرد. ظرفیت اسمی کارخانه در ابتدا روزی 100 مترمکعب لکن با بهره‌گیری از دانش، تخصص و تلاش مهندسین و کادر فنی شرکت، هم‌اکنون ظرفیت تولید این مجتمع صنعتی به 56000 متر مکعب افزایش یافته است. همچنین در آبان ماه 1398، با ادغام شرکت فیبر بابلسر در این شرکت، دامنه تولید محصولات شرکت از‌ام.دی.اف روکش شده فراتر رفته و این شرکت هم‌اکنون تولید انواع محصولات چوب، شامل پارکت، صفحه کابینت، انواع ورق، فوم پی.وی.سی و... را در سبد محصولات خود دارد. بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده 6 ماهه 99 منتشر شده در سامانه کدال، شرکت صنایع چوب خزرکاسپین در 6 ماه نخست سال جاری بیش از 17 میلیارد تومان سود خالص به دست آورده و جمع فروش محصولات خود را در این بازه زمانی به بیش از 103 میلیارد تومان داده است. عرضه اولیه چوب خزرکاسپین پس از آخرین عرضه اولیه که در تاریخ 30 شهریور ماه انجام شد، نخستین عرضه اولیه‌ای خواهد بود که پس از ریزش شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در دو ماه گذشته انجام خواهد گرفت.

    عملکرد دقیق کارگزاری‌ها

بررسی دقیق‌تر عملکرد کارگزاری‌های فعال در بازارسرمایه نشان می‌دهد این نهادهای مالی در آبان ماه امسال توانستند 240 هزار میلیارد تومان بابت خرید و فروش سهام، اوراق بدهی اوراق مشتقه و واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در کارنامه خود ثبت کنند. در این میان حدود 176 هزار میلیارد تومان از این رقم یعنی بالغ بر 73 درصد از کل دادوستد‌ها در اختیار مبادلات آنلاین بوده است. همچنین 52.7 هزار میلیارد تومان دیگر نیز حجم معاملات عادی در خرید و فروش سهام در این نهادهای مالی بوده است. همچنین بررسی عملکرد این کارگزاری‌ها به تفکیک فعالیت در انواع اوراق و بازار نشان می‌دهد که این نهادها مالی در ماه گذشته درآمدی حدود 2.8 هزار میلیارد تومان در خرید و فروش اوراق در بازار بدهی داشته‌اند. همچنین در بخش بازار اوراق مشتقه نیز معاملات این نهادهای مالی به بیش از 600 میلیارد تومان رسیده است. در همین راستا حدود 36.5 هزار میلیارد تومان از خرید و فروش کارگزاری‌ها در ماه گذشته مربوط به معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس بوده است. در این میان 50 میلیارد تومان از رقم مزبور به خرید و فروش در زمینه بازارگردانی الگوریتمی در ETF‌ها تعلق داشته که توسط کارگزاری حافظ صورت گرفت. البته کارگزاری حافظ در زمینه بازارگردانی در بازار سهام فعالیت قابل توجهی داشت. به‌طوری‌که حجم خرید و فروش سهام برای بازارگردانی توسط کارگزاری حافظ به 265میلیارد تومان رسید. باید عنوان داشت که شرکت کارگزاری توسعه معاملات کیان فعال‌ترین کارگزاری در بخش بازارگردانی سهام طی آبان ماه بود. در این راستا حجم معاملات صورت گرفته در زمینه بازارگردانی توسط این کارگزاری به بیش از 430میلیارد تومان رسید.

بررسی روند بیشترین خرید و فروش‌های صورت گرفته در میان 109 کارگزاری فعال در بازار سرمایه، نشان از آن دارد که می‌دهد که درصد بالایی از خرید و فروش‌ها تنها در انحصار چند کارگزاری بود. به‌طوری‌که 51درصد از کل دادوستدها به 10کارگزار برتر تعلق داشت. در این میان کارگزاری مفید به تنهایی 23 درصد از کل خرید و فروش‌های ثبت شده را در آبان ماه به خود اختصاص داد. معاملات این کارگزاری به حدود 54 هزار میلیارد تومان رسید. همچنین این کارگزاری بیشترین فعالیت را در حوزه معاملات آنلاین داشته است. به‌طوری‌که 98درصد از کل خرید و فروش‌های صورت گرفته در این کارگزاری یعنی معادل 93 هزار میلیارد تومان از معاملات کارگزاری مفید به صورت آنلاین بوده است. در ادامه برترین کارگزاری‌ها در مهرماه، کارگزاری آگاه قرار گرفت. این کارگزاری در ماه گذشته دادوستد 26.2 هزار میلیارد تومانی را ثبت کرد. سهم این کارگزاری از کل مبادلات به بیش از 10 درصد رسید. در ادامه نیز کارگزاری مبین سرمایه رتبه سوم را با خرید و فروش بیش از 8 هزار میلیارد تومانی به خود اختصاص داد. دو کارگزاری فارابی و پاسارگاد نیز هر کدام با ثبت معاملات بیش از 5هزار میلیارد تومانی در رتبه‌های برترین کارگزاری‌های ماه گذشته قرار گرفتند. در این میان خرید و فروش 6.7 هزار میلیارد تومانی در کارنامه کارگزاری فارابی و حدود 6 هزار میلیارد تومانی در کارنامه کارگزاری بانک پاسارگاد ثبت شد. کارگزاری‌های سهم آشنا، نهایت نگر، حافظ و صبا تامین نیز از دیگر کارگزاری‌های فعال در ماه گذشته که خرید و فروش بیش از 4 هزار میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند.

 

ارسال نظر