ضرورت حضور مردم در فرصت‌های سرمایه‌گذاری‌ بازار سرمایه

۱۳۹۸/۰۹/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۴۵۸

یک مقام مسوول با اشاره به ضرورت حضور مردم در سرمایه‌گذاری‌های مولد از جمله تعاونی‌ها و بورس اعلام کرد که تمامی ابزارهای نوین مالی با مسائل فقهی تطبیق داده می‌شوند.

به گزارش مهر، میثم حامدی گفت: مباحث نوظهور اقتصادی و مالی به خصوص ابزارها و روش‌های موجود در تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی که غالباً بر گرفته از آموزه‌های غربی است، بی‌نیاز به محک خوردن از سوی شریعت مبین اسلام نیستند و لازم است پیش از اجرایی شدن، با موازین شرعی انطباق داده شوند.

مدیر گروه بازارها و ابزارهای مالی مرکز پژوهش‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد ارشد بازار سرمایه که وظیفه نظارت و توسعه بازار اوراق بهادار را برعهده دارد، در راستای مطابقت فعالیت‌های این بازار با شرع مقدس اسلام، علاوه بر ایجاد کمیته فقهی تلاش کرده تا ارتباط بهتری بین حوزه علمیه و صنعت مالی ایجاد کند و از این رو، از سال ۱۳۹۵ دفتری از سوی مرکز پژوهش سازمان بورس و اوراق بهادار که در شهر قم ایجاد شده توانسته کارگاه‌هایی را در سطح دروس خارج فقه با عنوان «فقه بورس» برگزار نماید. مدیر گروه بازارها و ابزارهای مالی مرکز پژوهش سازمان بورس ابراز داشت: درس خارج فقه بورس توسط آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در قالبی جدید در مدرسه آیت‌الله گلپایگانی قم، با موضوع شخصیت حقوقی شرکت و بررسی ماهیت سهام برگزار می‌شود و انتظار داریم از این طریق بتوانیم افق‌های جدیدی را در مباحث فقهی – اقتصادی شاهد باشیم.

حامدی افزود: تنیده شدن مباحث فقهی- اقتصادی در میان صاحب‌نظران حوزوی موجب می‌شود بازار سرمایه و در راس آن سازمان بورس و اوراق بهادار دسترسی بهتری به تحلیل‌های فقهی داشته باشد.

وی تصریح کرد: بازار سرمایه نقش مهمی در شکوفایی اقتصادی و کمک به تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی داشته و این موضوع مورد توجه مقامات ارشد کشور نیز قرار گرفته است؛ به نحوی که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر جمعی از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی، مردم را به سرمایه‌گذاری در بورس توصیه کرده و فرمودند «در مورد عموم مردم توصیه  من به مردم مکرراً گفته شده، آن کسانی که می‌توانند در سرمایه‌گذاری‌های مولد از جمله تعاونی‌ها و یک جاهایی مثل بورس حتماً شرکت کنند.». بنابراین سرمایه‌گذاری در بورس مورد تاکید عالیترین مقام نظام جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.

 

ارسال نظر