کاهش میزان شکایت فعالان بورس

۱۳۹۶/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۴۰۰

چند آمار از شکایات سهامداران و فعالان طی ماه گذشته در کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار حکایت از کاهش ۴۸درصدی شکایات دارد. به گزارش سنا، کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، تعداد شکایات وارده به کمیته سازش از ابتدا تا انتهای تیر ماه را اعلام کرد. براساس این گزارش تعداد ۱۴۸پرونده شکایت در انتهای خرداد سال جاری در جریان بوده که این تعداد در انتهای تیر به ۷۱پرونده رسیده که نشان‌دهنده کاهش ۴۸درصدی است. همچنین تعداد پرونده‌های وارده و مختومه در این مدت یک ماهه به ترتیب ۳۲و ۱۰۹پرونده بوده است.

در این میان از تعداد ۱۰۹پرونده مختومه در تیر سال جاری ۲۲مورد به سازش و ۸۷ مورد به عدم سازش منجر شده است. علاوه بر این از ۲۲مورد مختومه به سازش ۸ مورد به عدم پیگیری خواهان ۱۰مورد به اعلام رضایت و ۴مورد به انصراف خواهان انجامیده است. از ۸۷ پرونده مختومه‌یی هم که به عدم سازش منجر شده ۲۴مورد به عدم حضور خواهان و ۶۳ مورد به عدم سازش و ارسال به هیات داوری اختصاص دارد.

بر این اساس، کمیته سازش کانون کارگزاران بورس در راستای اجرای ماده ۳۶ قانون بازار اوراق بهادار تشکیل شده و به کلیه اختلافات حرفه‌یی ناشی از فعالیت حرفه‌یی اعضای کانون با یکدیگر یا با سایر اشخاص رسیدگی می‌کند. بنابراین راه ورود به فرآیند رسیدگی به اکثر اختلافات در بازار سرمایه و صدور آرای قطعی و لازم‌الاجرا در این خصوص و احقاق حقوق سرمایه‌گذاران، نهادهای مالی و تشکل‌های خودانتظام، تشکیل پرونده در کمیته سازش این کانون است.