بیگانه‌ها در شهر

۱۳۹۸/۱۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۱۵۱
بیگانه‌ها در شهر

گروه بنگاه‌ها|

در روزهای اخیر و در شرایطی که افکار عمومی ایرانیان دربست تحت تاثیر ورود کرونا به کشورمان قرار داشت؛ خبری در ویترین رسانه‌های گروهی قرار گرفت که هرچند شاید در بدو امر به نظر برسد که ارزش خبری و حاشیه‌ای آن به اندازه ویروس کرونا نیست؛ اما واقعیت آن است که بخش قابل توجهی از حیات اقتصادی و معیشتی کشاورزان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. موضوع هجوم دوباره ملخ‌ها به استان‌های جنوبی و شرقی کشورمان معادله‌ای بود که در روزهای اخیر یک‌بار دیگر در فضای رسانه‌ای کشورمان مطرح شد؛ موجودات مخربی که به صورت انبوه و گروهی به زمین‌های کشاورزی و باغی کشور هجوم می‌آورند؛ محصولات کشاورزان را به یغما می‌برند و در نهایت با گذاشتن دامنه وسیعی از ویرانی‌ها و خرابی‌ها راه خود را به سمت سایر کشورها ادامه می‌دهند. براساس اعلام سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور طبق آخرین گزارش‌ها، هجوم مجدد دسته‌های بزرگ ملخ صحرایی از شبه جزیره عربستان به سه استان جنوبی کشور از جمله بوشهر، هرمزگان و فارس در روزهای اخیر آغاز شده است. سیدمحمدرضا میر دیروز درباره هجوم مجدد ملخ صحرایی از کشورهای شبه جزیره عربستان و شاخ آفریقا افزود: از ۳۰ بهمن ماه جاری ریزش ملخ صحرایی توسط دید‌بانی سازمان حفظ نباتات کشور مشاهده شد که در همین مدت با چهار ریزش عملیات مبارزه در سطح هفت هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی مرتعی و باغی انجام شده است. وی با بیان اینکه هجوم ملخ صحرایی از شبه جزیره عربستان از بهمن ماه هرسال شروع و تا مردادماه سال آتی ادامه دارد، اظهارداشت: طبق گزارش فائو، هجوم ملخ صحرایی در سال جدید نسب به مدت مشابه سال گذشته از شدت بیشتری برخوردار است. وی علت هجوم ملخ صحرایی را شرایط آب و هوایی و دمای مساعد استان‌های جنوبی کشور دانست و تصریح کرد: اکنون اکیپ‌های سازمان حفظ نباتات کشور آمادگی مقابله با هجوم ملخ صحرایی از شبه جزیره عربستان و شاخ آفریقا را دارد و هیچ نگرانی در این خصوص نداریم. او گفت: سموم، ماشین آلات، ادوات، تجهیرات و خودروی لازم برای مبارزه با این آفت در استان‌های جنوبی کشور تدارک دیده شده است. میر پیش بینی کرد: با توجه به پیش بینی سازمان فائو در حجم بالای هجوم ملخ صحرایی به کشور در سال جاری، عملیات مبارزه با این آفت در سطح بیش از یک میلیون هکتار انجام شود. وی افزود: سازمان حفظ نباتات کشور امسال برای مبارزه با این آفت در سطح مذکور ۸۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با تصویب سازمان برنامه و بودجه کشور، تاکنون ۲۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافته که به استان‌ها ارسال شده است. سال گذشته مبارزه با ملخ صحرایی در سطح ۷۵۰ هزار هکتار از ۹ استان جنوبی کشور از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و خراسان جنوبی عملیاتی شده بود.

    هجوم ملخ‌ها به استان بوشهر

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: از عصر روز پنجشنبه یکم اسفند ماه 9 شهرستان این استان با هجوم ملخ‌های صحرایی روبه‌رو شده است. خسروعمرانی دیروز در گفت‌وگو با ایرنا افزود: حمله گسترده ملخ‌ها از طریق دریا به استان بوشهر همچنان ادامه دارد. وی بیان کرد: جمعیت ملخ‌هایی که امسال به استان بوشهر وارد شده به مراتب بیش از سال گذشته است و سال گذشته   جز عسلویه و کنگان سایر شهرستان‌های این استان شامل بوشهر، دشتستان، جم، دیر، دشتی، تنگستان، گناوه و دیلم به ملخ آلوده شدند اما امسال همه شهرستان‌ها جز دیلم آلوده شده است. عمرانی با بیان اینکه در سال جاری ملخ‌ها در کانون‌های جدیدی ورود کردند ،گفت: سال گذشته دسته‌های ملخ تنها در عرصه‌های طبیعی استان بوشهر وارد شدند و ۱۰۴ هزار هکتار آلوده شدند اما امسال علاوه بر عرصه‌های طبیعی در زمین‌های زراعی و باغی وارد شده و پیش‌بینی می‌شود با توجه به هجوم ملخ‌ها سطح مبارزه سه برابر سال گذشته باشد. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: عملیات پایش از روز گذشته در این استان آغاز شده است و به اندازه کافی سم تامین و توزیع و افزون براین هماهنگی تامین ۲ هواپیمای سمپاش انجام و ۹ دستگاه سمپاش یو ال وی تامین شده است. وی با اشاره به تشکیل ستاد بحران استان بوشهر و سازمان جهاد کشاورزی و آماده باش همه نیروها گفت: با توجه به اینکه ملخ‌ها رفتار متغیری دارند و در کانون‌های آلوده باقی نمی‌مانند به همین دلیل بیشترین تاکید ما بر سمپاشی شبانه است. عمرانی اضافه کرد: از همه کشاورزان، مردم، محیط‌بانان و سایر افراد درخواست می‌شود در صورت دیدن کانون‌های جدید آلوده به ملخ مسوولان جهاد کشاورزی منطقه خود را در جریان قرار دهند. وی با تاکید براینکه مبارزه با حمله ملخ‌ها تنها از عهده یک سازمان برنمی‌آید،  ادامه داد: عملیات مقابله با هجوم ملخ‌ها درصورتی موفق خواهد بود که مانند سال گذشته هماهنگی و همکاری همه مردم و دستگاه‌های اجرایی را در این زمینه داشته باشیم. عمرانی اظهار داشت: دامداران مراقب باشند دام‌های خود را به مناطقی که سمپاشی شده است وارد نکنند بعد از پنج روز تا یک هفته اجازه دارند در این مناطق تردد کنند. وی گفت: همچنین زنبورداران نیز باید کندوهای خود را ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر دورتر ازمناطق آلوده و سمپاشی شده مستقر کنند. عمرانی اضافه کرد: تلاش مجموعه استان براین است که کمترین آسیب به مزارع، باغ‌ها و محیط زیست وارد شود اما رسیدن به این امر مستلزم همکاری همه آحاد جامعه است. وی گفت: همه ۵۰ اکیپ سال گذشته برای مبارزه با حمله ملخ‌ها آماده هستند و وارد کار مبارزه شدند. عمرانی یادآور شد: ملخ‌هایی که وارد استان بوشهر شده‌اند همه بالغ هستند و فرصت مبارزه ما با این دسته‌ها ۱۵ تا ۲۰ روز است که آنها را از بین ببریم و اوج مبارزه با ملخ‌ها در اردیبهشت سال ۹۹ است. وی گفت: هرچه مقدار مبارزه با ملخ‌ها در این فرصت بیشتر باشد کانون‌های آلوده در فروردین و اردیبهشت کمتر می‌شود.

    کشاورزان خطر حمله ملخ  را جدی  بگیرند

کیلومترها دورتر از بوشهر در استان فارس رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز با اشاره به ضرورت آمادگی برای مقابله با این مشکل گفت: با توجه به اینکه هجوم دسته‌های ملخ صحرایی به این استان در سال ۹۸ زودتر و با گستردگی و تعداد بیشتر از سال گذشته شروع شده، کشاورزان باید این موضوع را جدی بگیرند. محمد مهدی قاسمی، دیروز در نشست ستاد بحران ملخ صحرایی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در شیراز افزود: هم اینک مرحله رشد محصول مزارع گندم، کلزا و محصولات کشاورزی زمستانی (شتوی) این استان است و امکان دارد این آفت، خسارت بسیار زیادی به مزارع وارد کند از این رو همه بهره‌برداران و کشاورزان باید خطر حمله ملخ را جدی بگیرند و به محض رویت آن بی‌درنگ اطلاع‌رسانی ‌کنند تا کارکنان حفظ نباتات این سازمان سریعا در محل حضور یابند و اقدامات لازم را انجام دهند. وی ادامه داد: ملخ‌های صحرایی روز دوم اسفند ۹۸، هجوم گسترده‌ای از کشور عربستان به استان بوشهر داشتند و با توجه به اینکه این هجوم نسبت به سال ۹۷ بسیار گسترده‌تر و استان فارس همجوار با استان بوشهر است، نیاز به فراهم کردن تمهیدات لازم برای مقابله با ملخ داریم و همچنین به استان بوشهر به سبب اینکه در خط مقدم قرار دارد، کمک خواهیم کرد.به گفته وی، ملخ صحرایی در حال حاضر به سه شهرستان جنوبی استان فارس شامل، مُهر، لامرد و بخشی از لارستان حمله کرده‌اند. رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به تجربه خوب سال ۹۷ استان فارس در مبارزه با ملخ صحرایی  اظهار داشت: این سازمان آمادگی کامل برای مقابله با ملخ را دارد و چارچوب کلی کار، وظایف دستگاه‌های ذی‌ربط، کارشناسان، مدیران معین و امکانات شهرستانی نیز به خوبی پیگیری شده است. قاسمی گفت: سم لازم برای مبارزه اولیه با ملخ صحرایی خریداری شده و به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت از سوی دیگر انتظار داریم همانند سال ۹۷ کشاورزان با انسجام و عزم جدی از تمام امکانات در اختیار برای مبارزه با این آفت بهره گیرند. وی  بیان کرد: همه دستگاه‌های وابسته به جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌هایی که عضو ستاد بحران شهرستان‌ها و استان‌ها هستند همکاری لازم را با کشاورزان در امر مبارزه خواهند داشت.

    آمادگی مبارزه با ملخ را داریم

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزود: افزون بر سه شهرستان یاد شده که به‌طور ویژه پایش می‌شوند، در ۱۴ شهرستان دیگر این استان که سال ۹۷ دسته‌های ملخ صحرایی در آنها مشاهده شد، آمادگی لازم برای مبارزه با این آفت را دارند. وی اظهار داشت: ۲ آمادگاه مبارزه با ملخ سال ۹۷ در لامرد و شیراز مهیا شده و همه امکانات اعم از ماشین‌های شاسی‌دار و سمپاش‌ها در این مکان‌ها متمرکز شده که به فراخور نیاز در اختیار شهرستان‌های مختلف قرار می‌گیرد. قاسمی اضافه کرد: فرودگاه‌های سمپاش از سال گذشته آماده شده بود که در صورت امکان مبارزه هوایی نیز انجام می‌شود اما ملخ‌ها غالبا در مناطق سخت‌گذر ریزش دارند که با استفاده از تراکتور و ماشین‌های شاسی‌بلند، سمپاشی را انجام خواهیم داد. وی ادامه داد: بیشترین پهپاد سمپاش در استان فارس وجود دارد که در صورت نیاز برای مبارزه با ملخ استفاده خواهد شد. رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: برای مبارزه با ملخ ۷۰میلیارد ریال اعتبار برای سال ۹۹ پیش‌بینی شده است که با توجه به ضرورت مبارزه با این آفت، از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تقاضا داریم این اعتبار تامین شود.ملخ‌های زرد رنگ صحرایی (دریایی)، گروهی از ملخ‌های پرنده هستند که بزرگی آنها به ۱۵ سانتی‌متر می‌رسد و در زمره مضرترین حشرات به شمار می‌آیند.

 

ارسال نظر