بازخوانی دغدغه های بر زمین مانده

۱۳۹۸/۰۷/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۹۶۲
بازخوانی دغدغه های بر زمین مانده

گروه بنگاه‌ها|

روزهای میانی مهرماه 97 بودکه موضوع بارش بی‌سابقه باران در کمتر از 24 ساعت حجم عظیمی از ویرانی و اندوه را برای مردم در برخی استان های شمالی، غربی و جنوبی کشور ایجاد کرد. بحرانی که بسیاری از زیرساخت‌های بخش کشاورزی؛ حمل و نقل، کسب و کار و ....را در این مناطق از بین برد و ردپایی از ویرانی را بر جای گذاشت.

اما از همان آغاز، مسوولان منطقه ای و سراسری با حضور در مناطق بحرانی تاکید کردند که فرآیند احیای این مناطق را هرچه سریع‌تر در دستو.ر کار قرار خواهند داد.  مسوولانی که بر ترمیم هر چه سریع‌تر تاسیسات، اماکن و روستاها و تخصیص اعتبارات لازم تاکید کردند و به صاحبان صنایع و کشاورزان وعده دادند که بازهم رونق به کسب و کار آنها بازخواهد گشت.

دیروز مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی، اعداد و ارقام تازه ای از کمک های بلاعوض و پروژه های عمرانی به کشاورزان در مناطق سیل زده ارائه کرد که بر مبنای آمار ارائه شده می‌توان یکبار دیگر نگاهی به فرآیند احیا و بازآفرینی این مناطق انداخت.

موسوی با اشاره به این تسهیلات گفت: از ابتدای امسال تا ۱۵ مهرماه پنج هزارو ۸۴۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض و تسهیلات به سیل‌زدگان بخش کشاورزی پرداخت شده است.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، «سید محمد موسوی» درباره آخرین وضعیت اجرای مصوبات دولت برای پرداخت کمک بلاعوض به خسارت دیدگان از سیل در بخش کشاورزی اظهارداشت: بر اساس گزارش های دریافتی از سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های خسارت دیده از سیل تا تاریخ ۱۵ مهرماه ماه سال جاری، تعداد ۲۲۷ هزار و ۹۷۳ پرونده به مبلغ ۱۴ هزارو ۱۲۸ میلیارد ریال در کمیته‌های تخصصی شهرستان های استان های خسارت دیده از سیل بررسی و تایید شد و تعداد ۱۴۰ هزار و ۴۲۵ پرونده به مبلغ هفت هزارو ۱۵۵ میلیارد ریال پس از بررسی، مورد تصویب کارگروه استانی قرار گرفته است.

وی افزود: در استان‌های گلستان، مازندران، خوزستان، لرستان، همدان، اصفهان، کردستان، فارس، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه،کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی و یزد تعداد ۹۰ هزارو ۶۱۱  پرونده به مبلغ پنج هزارو ۹۰۰  میلیارد ریال به مرحله پرداخت رسیده است که بر اساس ماده چهار دستورالعمل اجرایی ابلاغی نهم تیرماه ۹۸ وزیر جهاد کشاورزی، متناسب با میزان تخصیص، سه هزارو 561 میلیارد ریال مبلغ مذکور به حساب خسارت دیدگان واریز شد. مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی درباره پرداخت تسهیلات قرض الحسنه بانکی به خسارت دیدگان از سیل در بخش کشاورزی عنوان کرد: تاکنون، تعداد ۱۱۱ هزار و 10 پرونده به مبلغ هشت هزارو 665 میلیارد ریال از طریق سازمان جهاد کشاورزی استان های خوزستان، گلستان، لرستان، مازندران، کرمانشاه، کردستان، سمنان، فارس، البرز، همدان، آذربایجان غربی، یزد، ایلام، قزوین، گیلان، خراسان جنوبی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان به بانک‌های عامل معرفی شد.

 وی ادامه داد: در استان های خوزستان، گلستان، لرستان، مازندران، کردستان، کرمانشاه، ایلام، فارس، همدان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، البرز، سیستان و بلوچستان، قزوین و خراسان شمالی در مجموع به تعداد 23 هزارو 322 پرونده به مبلغ دو هزار و 279 میلیارد ریال خسارت پرداخت شده است.  پرسشی که با این مقدمات و این توضیحات به ذهن خطور می کند آن است که آیا این کمک های نقدی و خدماتی در منطقه منجر به بهبود شاخص های زیستی و کسب و کار در منطقه شده است یا اینکه کشاورزان صحبت‌های دیگری دارند که باید به گوش مسوولان رسانده شود.  بر همین اساس سراغ دیدگاه های مردم و مسوولان محلی رفتیم تا نگاهی به وعده هایی بیندازیم که در زمان بحران مطرح شدند اما همچنان بر زمین مانده است.

  خشکرود محتاج تکمیل دهنه پل و دیواره‌سازی

خدیجه سلیمی پور دهیار روستای خشکرود در پاسخ به این پرسش که آیا زیرساخت‌های لازم برای بهبود شاخص های کشاورزی و کسب و کار در این منطقه برداشته شده است، می گوید: مطابق دستور مقامات بنا بود دهنه‌های پل روستا افزایش یافته و عملیات دیواره‌سازی به شکل کامل انجام گیرد که هنوز این اتفاق نیفتاده است.. وی از تخصیص نیافتن اعتبار خسارات کشاورزی به روستاییان سخن گفت و تاکید کرد: باغات مجاور رودخانه آسیب جدی دیدند اما علیرغم بررسی و آماربرداری کارشناسان جهاد کشاورزی و اعلام خسارت 200 میلیون تومانی تاکنون ریالی به کشاورزان آسیب دیده تعلق نگرفته است.

دهیار روستای خشکرود با بیان اینکه در ساخت دیواره 50 متری ساخته شده از بتون استفاده نشده است، یادآور شد: اگر سیل دیگری در راه باشد، احتمال بروز خسارات مضاعف بوده و حتی امکان تخریب پل روستا نیز وجود دارد.

از دیگر مناطق آسیب دیده شهرستان تنکابن می‌توان به تخریب دو پل بزرگ "قریب" و "توکله" به ترتیب با خسارت ۵۰ و ۱۰۰ درصدی اشاره کرد که از این میان پل قریب به جهت تخریب تنها دیواره‌ها و گوشواره‌های جانبی، پس از عملیات شن‌ریزی و دپوی مصالح رود در کناره‌ها به سرعت بازگشایی و آسفالت شد اما پل توکله به واسطه تخریب ۱۰۰ درصدی در سیل همچنان چشم انتظار بازسازی است. ایجاد یک پل باکسی موقت اکنون باعث تردد افراد و خودروهاست مضاف بر اینکه عملیات احداث ساخت پل اصلی توکله به تازگی آغاز شده و در مراحل ابتدایی قرار دارد.

  نبود آب شرب  در روستا یک سال پس از سیل

رئیس شورای اسلامی روستای مهاجرآباد که از نبود آب شرب در روستا یک سال پس از حادثه سیل به شدت گلایه‌مند است، اظهار کرد: نبود آب شرب، لایروبی نکردن رودخانه مجاور روستا و دپوی مصالح آب آورده و نیز مشکلات راه دسترسی روستا که در چند نقطه تردد وسایل نقلیه افراد را با مشکل مواجه کرده است، مهم‌ترین مشکلات روستا بوده که با گذشت بیش از یک سال از حادثه سیل همچنان علیرغم پیگیری‌های متعدد پابرجاست.

ایران گلین عباسیان در گفت‌وگو با ایسنا تصریح می کند: برقراری خطوط برق، گاز و تلفن و همچنین سنگ‌چینی و دیواره‌سازی 100 متر حاشیه رودخانه تنها اقداماتی بود که در این مدت اجرا شد که البته عملیات دیواره‌سازی در دو نقطه ادامه دارد.

رئیس شورای اسلامی روستای مهاجرآباد با بیان اینکه لایروبی نکردن رودخانه مجاور روستا باعث شده تا در بارش‌های امسال مسیر رودخانه مجدد منحرف شود، خاطرنشان کرد: قطع نشدن انهار بالادست مسیر رودخانه که دقیقا در میان رودخانه قرار داشته و نیز مصالح دپو شده در داخل رودخانه با بارشی مشابه، خسارات به مراتب بیشتری را عاید روستا خواهد کرد. گلین عباسیان به تعطیل شدن چهار مزرعه پرورش ماهی روستا اشاره و اظهار کرد: در حادثه سیل پارسال یک واحد به طور کامل تخریب شد و باقی واحدها به دلیل انحراف مسیر رودخانه و نبود آب غیرفعال شده‌اند.

وی به شاغلان بیکار این واحدها اشاره و تصریح کرد: در سالی که باید تولید مورد حمایت قرار گرفته و رونق یابد واحدهای پرورش ماهی روستا تعطیل شده و همچنین باغ‌های آسیب دیده روستا ریالی به عنوان خسارت سیل دریافت نکرده‌اند.

رئیس شورای اسلامی روستای مهاجرآباد با بیان اینکه پس از سیل، مصالح مازاد و چوب درختان در داخل رودخانه برداشت شد و ریالی از حجم عظیم درآمد حاصله در اختیار روستا برای جبران خسارات سیل قرار نگرفت، اظهار کرد: این مصالح و آورده سیل در حکم انفال بوده و سوال اینجاست که این انفال را چه کسی برده و در کجا هزینه شده است.

مجموعه اظهارنظرهای مردم و مسوولان نشان دهنده شکاف عظیمی است که میان وعده های ارائه شده و واقعیات موجود در منطاق آسیب دیده به چشم می خورد. شکاف عظیمی که برای پوشش آن باید یکبار دیگر پای صحبت مردم آسیب دیده نشست و به درد دل هایشان گوش فرا داد.

 

ارسال نظر