آخرین وضعیت پرداخت غرامت به کشاورزان سیل زده

۱۳۹۸/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۸۴۰
آخرین وضعیت پرداخت غرامت به کشاورزان سیل زده

پیگیری موضوع حمایت تسهیلاتی از مردم آسیب‌دیده سیل اخیر در استان‌های مختلف یکی از مطالباتی است که مردم این مناطق از مسوولان و اهالی رسانه دارند. آن دسته از فعالان رسانه‌ای که بعد از حادثه سیل ابتدای سال راهی مناطق آسیب دیده شدند هنوز تماس‌ها و پیام‌هایی را از مردم استان‌های گلستان، لرستان، خوزستان و... دریافت می‌کنند که از آنها خواسته شده تا موضوع حمایت تسهیلاتی از سیل‌زدگان را از مسوولان جویا شوند.  دیروز مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، آخرین وضعیت پرداخت غرامت به بخش کشاورزی استان‌های سیل‌زده را اعلام کرد. اعداد و ارقامی که با بررسی محتوایی آنها می‌توان تصویری از برنامه‌های اجرا شده در این مناطق را به دست آورد.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، سیدمحمد موسوی درباره اجرای مصوبات دولت جهت پرداخت کمک بلاعوض به خسارت دیدگان از سیل در بخش کشاورزی، اظهار داشت: تا تاریخ ۴ شهریورماه سال جاری، تعداد ۲۱۷ هزار و ۲۴۲ پرونده به مبلغ ۱۱۹۸۴ میلیارد ریال، در کمیته‌های تخصصی شهرستان‌های خسارت دیده از سیل در استان‌های خوزستان، لرستان، گلستان، مازندران، کرمانشاه، کردستان، فارس، اصفهان، البرز، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، همدان، آذربایجان غربی، تهران، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، گیلان، ایلام، یزد، قم، قزوین، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، آذربایجان شرقی و خراسان شمالی پس از بازدید میدانی، بررسی و تایید شده و تعداد ۱۰۵ هزار و ۹۹۶ پرونده به مبلغ ۵۸۷۵ میلیارد ریال پس از بررسی، مورد تصویب کارگروه استانی قرار گرفته است. وی ادامه داد: در استان‌های گلستان، مازندران، خوزستان، لرستان، همدان، اصفهان، کردستان و فارس، تعداد ۴۰ هزار و ۱۲۶ پرونده به مبلغ ۳۳۸۰ میلیارد ریال به مرحله پرداخت رسیده است که بر اساس ماده ۴ دستورالعمل اجرایی ابلاغی شماره ۶۷۵۸-۰۲۰ مورخ 9/4/98 وزیر جهاد کشاورزی، متناسب با میزان تخصیص، ۵۰ درصد مبلغ مذکور به حساب خسارت‌دیدگان واریز گردید.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی، درباره پرداخت تسهیلات قرض الحسنه بانکی به خسارت دیدگان از سیل در بخش کشاورزی، خاطرنشان کرد: تا تاریخ ۴ شهریور ماه، تعداد ۷۸ هزار و ۱۷۴ پرونده به مبلغ ۵۹۰۶ میلیارد ریال از طریق سازمان جهاد کشاورزی استان‌های خوزستان، گلستان، لرستان، مازندران، کرمانشاه، کردستان، سمنان، فارس، البرز، همدان، آذربایجان غربی، یزد، ایلام، قزوین، خراسان جنوبی، گیلان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی و خراسان شمالی به بانک‌های عامل معرفی و در استان‌های خوزستان، گلستان، لرستان، مازندران، کردستان، کرمانشاه، ایلام، فارس، همدان و چهارمحال و بختیاری جمعا تعداد ۷ هزار و ۴۵۰ پرونده به مبلغ ۸۸۲ میلیارد ریال به خسارت دیدگان پرداخت شده است.

  پرداخت 600 میلیارد تومان تسهیلات ساخت مسکن به سیل‌زدگان لرستان

یکی از استان‌هایی که خسارت فراوانی را از سیل ابتدای سال متحمل شد استان لرستان است که بنا بر اعلام استاندار تاکنون بانک‌ها ۶۰۰ میلیارد وام مسکن به سیل‌زدگان پرداخت و ۱۲۵ میلیارد تومان کمک بلاعوض نیز اعطا کرده‌اند.

سید موسی خادمی با تاکید بر لزوم استفاده بهینه از سرمایه‌های موجود افزود: در ازنا سیلویی که نزدیک ۲۰ سال رها شده بود، در ستاد تنظیم بازار به این نتیجه رسیدند که سیستم ریلی جایگزین سیستم خودرویی شود و لذا از این سیلو استفاده شد و نخستین خط ریلی حمل و نقل نهاده‌های دامی در استان راه‌اندازی شد.

خادمی با اشاره به اینکه آنچه در استان کلنگ زنی و افتتاح شده خیلی بیشتر از اینها است، اما به دلیل اینکه سفرهای زیادی داشتیم به دلیل سیل، تعداد زیادی از پروژه‌ها را در این سفرها کلنگ‌زنی و افتتاح کردیم، ادامه داد: در سفر وزیر راه جاده خرم‌آباد- پلدختر کلنگ‌زنی شد، نزدیک هزار متر پل را افتتاح کردیم. وی با بیان اینکه ما طرحی را تعریف کردیم تحت عنوان پروژه‌های کلیدی که شامل ۱۱۵ پروژه می‌شود، تصریح کرد: ایستگاه‌های پمپاژ از جمله این پروژه‌ها بود، اینها عمدتا مربوط به سال‌های ۸۵ بود و بلاتکلیف مانده بودند، هرچه اعتبار در این ۶ ماهه دوم ۹۶ و در سال ۹۷ داشتیم به این پروژه‌ها اختصاص دادیم و تعدادی از آنها قبل از سال به بهره‌برداری رسید.استاندار لرستان یادآور شد: اما متاسفانه همه این ایستگاه‌ها در سیل از بین رفت. شاید نزدیک به هزار میلیارد پروژه بود که عمدتا در حاشیه کشکان قرار داشتند. خادمی با اشاره به اینکه ساخت منازل تخریبی سیل شروع شده و ۱۸۰۰ واحد در حال سقف زدن هستند، ادامه داد: تعمیرات تقریبا به جمع‌بندی رسیده است.

وی با بیان اینکه تاکنون بانک‌ها ۶۰۰ میلیارد وام مسکن به سیل‌زدگان پرداخت کرده‌اند و ۱۲۵ میلیارد تومان کمک بلاعوض اعطا کرده‌اند، تصریح کرد: در حوزه زیرساخت‌ها ۹۰۰ میلیارد اعتبار به استان اختصاص یافته که تخصیص ۷۰ درصدی دارد؛ این عدد با آنچه نیاز داریم خیلی فاصله دارد.

  عملیات تعمیر ۱۴۰۰۰ واحد آسیب دیده از سیل گلستان به پایان رسید

از سوی دیگر استاندار گلستان هم با اشاره به تلاش‌های دولت برای بازگشت استان به وضعیت عادی گفت: تاکنون عملیات تعمیر حدود ۱۴ هزار واحد آسیب‌دیده از سیل در گلستان به پایان رسیده است. هادی حق‌شناس گفت: تمام اقدامات در مناطق سیل زده از جمله ساخت خانه و ابنیه و راه‌ها باید با بهترین کیفیت انجام شده تا در برابر آسیب‌های احتمالی آتی کمترین خسارات به آنها وارد شود.

استاندار گلستان در شانزدهمین جلسه ستاد بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده استان گلستان اظهارکرد: تمام اقدامات در مناطق سیل‌زده از جمله ساخت خانه و ابنیه و راه‌ها باید با بهترین کیفیت انجام شده تا در برابر آسیب‌های احتمالی آتی کمترین خسارات به آنها وارد شود.

وی با اشاره به تلاش بنیاد مسکن برای اتمام واحدهای مسکونی احداثی تا پایان سال، گفت: تاکنون پی کنی چهار هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی انجام شده و عملیات تعمیر و بهسازی ۱۰ هزار و ۳۰۰ واحد هم به پایان رسیده است. حق شناس با اشاره به خسارت سیل به بخش کشاورزی ادامه داد: تاکنون ۹۲ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان آسیب دیده پرداخت شده است. همچنین تاکنون ۲۰ هزار پرونده کشاورزی تشکیل شده که هشت هزار پرونده مورد تایید پژوهشگاه فضایی قرار گرفته است.

استاندار گلستان با بیان اینکه در سال جاری بیش از هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه در گلستان افتتاح و کلنگ زنی شده، میزان پروژه‌های امسال را دو برابر سال گذشته اعلام کرد.

هادی حق‌شناس دیروز اظهارکرد: تاکنون عملیات تعمیر حدود ۱۴ هزار واحد آسیب‌دیده از سیل در گلستان به پایان رسیده است. همچنین کار بازسازی هفت هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی تخریب شده هم شروع شده و امیدواریم تا پایان امسال کار ساخت واحدهای تخریبی پایان یابد. هم‌اکنون ۵۵ پیمانکار بنیاد مسکن گلستان ساخت هزار و ۱۰۰ واحد و سپاه سه استان گیلان، خراسان رضوی و گلستان هم در مجموع ۴۰۰ واحد مسکونی سیل‌زده را در حال ساخت دارند.

 

 

ارسال نظر