عمده موانع کسب و کار به مسائل داخلی بازمی‌گردد

۱۳۹۸/۰۵/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۳۱۲
عمده موانع کسب و کار به مسائل داخلی   بازمی‌گردد

نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: عمده موانع کسب و کار در کشورمان به مسائل داخلی باز می‌گردد که بسیار بدتر از تحریم‌های خارجی است. فریدون احمدی د رادامه اظهاراتش با اشاره به مشکلات پیش‌روی تولید گفت: بر این اساس می‌توان گفت که اگر عوامل خارجی نقش ۳۰ درصدی در موانع موجود در کسب و کار کشورمان داشته باشد، ۷۰ درصد باقیمانده به عوامل داخلی و خود تحریمی مربوط می‌شود. وی افزود: یکی از موانع اصلی کسب و کار، سیستم اداری و بروکراسی، طولانی بودن و پیچیدگی نظام اداری، نقدینگی (سرمایه در گردش) و بدهی واحدهای تولیدی به بانک‌های عامل است. احمدی، علل دیگر موانع کسب و کار در کشور را مشکل تأمین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی، مسائل ارز برای واردات مواد اولیه، قطعات و تجهیزات دستگاه‌های صنایع و بخشی دیگر به مشخص نبودن سیاست‌های تجاری برای افراد فعال در حوزه صادرات و واردات است. این نماینده مجلس شفاف نبودن نظام ارزبری و چگونگی سیاست‌های ارزی را از دیگر مشکلات این حوزه خواند و ادامه داد: مدیریت بنگاه‌های دولتی نیز از دیگر موانع محسوب می‌شود. وی اضافه کرد: یکی از مشکلات اصلی فضای کسب و کار کشور مدیریت دولتی است در جاهایی دولت رقیب بخش خصوصی بوده و سیستم دولتی سرویس‌دهنده این بخش است که از آنها خدمات و مواد اولیه دریافت می‌کند.

احمدی افزود: به دلیل ناکارآمدی اقتصاد دولتی، فضای و کسب و کار بخش خصوصی نیز متأثر از این مساله بوده و وضعیت چندان خوبی ندارد و از طرفی تحریم‌ها نیز بسیار اثرگذار است.

    راهی جز مقاومت در کشور نیست

نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه هنوز در شرایط فعلی کشورمان آنگونه که باید و شاید این فرهنگ نهادینه نشده است که هیچ راهی به جز مقاومت وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در این میان رهبر معظم انقلاب فرمودند که مذاکره نمی‌کنیم و جنگی نیز رخ نخواهد داد و راه‌حل سوم موضوع مقاومت را مطرح کردند که این مهم به معنای بی‌اثر کردن تحریم‌های دشمن، رونق تولید و بهبود فضای کسب و کار است.

احمدی افزود: باید توجه داشت که این فرمایش مهم رهبری در کشورمان در بین مسوولان نهادینه نشده و بنابراین تنها راه نجات مقاومت است، که با این کار می‌توان تولید را رونق و خدمات را در کشور توسعه داد.

وی اظهار داشت: پیچیدگی نظام اداری و بازی بانک‌ها در برابر واحدهای تولیدی ربطی به تحریم‌های اعمال شده کشور ندارد و خود تحریمی داخلی به مراتب بسیاربدتر از تحریم‌های امریکاست. نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در شرایط کنونی نمی‌توان تسلیم دشمن شد و بنابر فرامین رهبری باید راه مقاومت را در پیش گرفت که مجموعه اقداماتی هماهنگ، منسجم می‌تواند به ناکارآمدی تحریم‌های دشمن منتهی شود. وی بابیان اینکه متأسفانه برخی‌ها موضوع مقاومت مد نظر رهبری را جدی نگرفته‌اند، اضافه کرد: رونق تولید به معنای آن است که بانک‌ها در خط مقدم باشند، نظام اداری بیش از گذشته روان شده و از واحدهای تولیدی حمایت‌های لازم را انجام دهند. احمدی افزود: از طرفی باید امنیت سرمایه‌گذاری داخلی در کشور را تأمین کرد و با توجه به اینکه در شرایط کنونی راه سرمایه‌گذاری خارجی بسته شده، بهترین راه‌حل این است که برای این نوع سرمایه‌ها فرش قرمز پهن و فضاهای مورد نیاز این حوزه را بیش از گذشته تلطیف کنیم. این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در زمان حاضر و شرایط حاکم بر کشور، اولویت در این است که سرمایه‌های داخلی جذب و به سمت رونق تولید و فضای کسب و کار جهت دهی شود. نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآورد: سرمایه‌های بی‌شماری در کشور وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده مطلوب را داشت به شرط آنکه این اعتمادسازی لازم را انجام داد و در حوزه‌های یاد شده پیش برد.

 

ارسال نظر