اخبار

۱۳۹۸/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۶۰۳

پیشنهاد ایجاد نظام‌نامه برای رفع اطاله دادرسی

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، تقویت جایگاه مددکاری اجتماعی از طریق ایجاد نظام‌نامه مددکاری را که به رییس قوه قضاییه پیشنهاد داده است، عاملی برای رفع اطاله دادرسی، قضازدایی و پیشگیری از وقوع جرم در دستگاه قضایی دانست.حسن موسوی چلک در مورد دلیل ارایه پیشنهادی از سوی وی به رییس قوه قضاییه مبنی بر تدوین و اجرایی کردن نظام‌‎نامه مددکاری، گفت: یکی از نگرانی‌هایی که در حوزه اجتماعی وجود دارد، آمار بالای پرونده‌های قضایی در کشور است، ضمن اینکه پرونده‌های ثبت شده الزاما برای افراد مجرم نبوده و حتی ممکن است یک فردی چند پرونده قضایی تشکیل داده باشد و تمام پرونده‌ها نیز کیفری نبوده و بخشی از آنها حقوقی است.رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، ادامه داد: البته وجود 16 میلیون و سیصد هزار پرونده قضایی در کشوری که دارای 80 میلیون نفر جمعیت است، نشانه خوبی نیست، ضمن اینکه یکی از مشکلات در این حوزه بالا بودن تعداد عناوین مجرمانه است که برخلاف تاکید قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر ضرورت کاهش عناوین مجرمانه، اقدام موثری در این رابطه انجام نشده است. او اظهار کرد: هم‌اکنون باید قوانین در حوزه قضایی چه قانون آیین دادرسی کیفری و چه قانون مجازات اسلامی برای کاهش پرونده‌ها مورد بازنگری قرار گیرند، همچنین تقویت رویکرد اجتماعی در قوه قضاییه نیاز به ایجاد نظام‌نامه‌ای دارد که هم از نظر ساختاری یعنی جایگاه مددکار اجتماعی در این قوه و سازمان‌های تابع آن و هم از بُعد اجرایی به منظور بهره‌مندی از ظرفیت نیروها در این حوزه و اجرای قوانین اثرگذار باشد.او افزود: در این نظام الزاما نباید همه موضوعات به‌طور مستقیم به سیستم قضایی وصل باشد. موسوی چلک یادآورشد: بخش عمده‌ای از قوانینی که کمک مددکاری اجتماعی به سیستم قضایی در آنها لحاظ شده است یا اجرا نشده‌ یا به‌طور صحیح اجرا نشده‌اند، بنابراین آقای رییسی برای رفع مشکل اطاله دادرسی باید مددکاری اجتماعی را در سیستم قضایی تقویت کند.

زندانیان تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت گفت: زندانیانی که از قبل تحت پوشش بیمه سلامت باشند، در زندان نیز این بیمه را دارند، اما اگر فاقد پوشش هرگونه بیمه‌ای باشند، بر اساس تفاهم نامه‌ای که بین سازمان بیمه سلامت و سازمان زندان‌ها به‌زودی به امضا می‌رسد، تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند.کورش فرزین درباره پوشش بیمه سلامت برای زندانیان و خانواده‌های آنها افزود: این بیماران و خانواده تحت تکفل آنها اگر نیاز به خدمات درمانی بستری داشته باشند، برای آنها معرفی نامه صادر می‌شود. همچنین برای زندانیان مجهول‌الهویه نیز کد شناسه‌ای با عنوان کد یکتا صادر و برای آنها معرفی نامه صادر می‌شود تا خدمات بستری را در مراکز درمانی دولتی دریافت کنند. وی ادامه داد: این تفاهم نامه در حال آماده شدن است و به زودی به امضا می‌رسد تا زندانیان و خانواده‌های آنها از خدمات بیمه سلامت بهره مند شوند.فرزین بیان کرد: زندانیانی که در حال حاضر تحت پوشش بیمه سلامت هستند، خدمات سلامت را در همان صندوق بیمه‌ای فعلی دریافت می‌کنند.

فروش ۴۸ میلیون تومانی نوزاد سه روزه ناکام ماند

ماموران پلیس از فروش یک نوزاد سه روزه دریکی از بیمارستان‌های تهران جلوگیری کردند. حوالی ساعت ۲۲ چهارم تیرماه امسال عوامل حراست یکی از بیمارستان‌های پایتخت با مراجعه به ماموران انتظامی بیمارستان اعلام کردند که پدر و مادر نوزادی رفتار مشکوکی داشته و مدعی هستند که نوزادشان در روز شنبه، یکم تیرماه به دنیا آمده اما این احتمال وجود دارد که این افراد پدر و مادر واقعی نوزاد نباشند.در همین راستا ماموران انتظامی بیمارستان بررسی‌های اولیه خود را آغاز کرده و در گام نخست تحقیقات با حضور در بخش مراقبت ویژه از نوزادان نارس متوجه شدند نوزاد دختری به صورت نارس و در هفته ۳۴ بارداری به دنیا آمده است. آنها در گام بعدی تحقیقات سراغ زن و شوهر جوانی که مدعی بودند والدین این نوزاد هستند، رفته و در همان تحقیقات اولیه مشخص شد که نوزاد متعلق به این زن و شوهر نیست.این زن و شوهر ۳۲ و ۳۱ ساله که از شهری دیگر به تهران آمده بودند در جریان تحقیقات به ماموران گفتند: ده سال پیش ازدواج کرده اما صاحب فرزند نمی‌شدیم، برای بچه‌دار شدن اقدامات زیادی انجام داده و مبالغ بسیاری هزینه کردیم اما اقداماتمان موثر واقع نشد تا اینکه مدتی قبل به واسطه یکی از دوستانم در شهرستان با خانمی ۳۸ ساله آشنا شدیم که مدعی بود می‌تواند نوزادی را برایمان بخرد، با این زن در تهران قرار گذاشتیم و او گفت که خانواده‌ای را می‌شناسد که می‌خواهند فرزندشان را پس از زایمان بفروشند و سپس به ترکیه بروند. در همین راستا نیز این زن مدعی شد که نوزاد پس از زایمان تحویل ما می‌شود و ثبت مشخصاتش در شناسنامه ما صورت خواهد گرفت.زوج جوان در ادامه اظهارات خود به ماموران گفتند: زن میانسالی که رابط ما و مادر نوزاد بود گفت در قبال دریافت ۴۸ میلیون تومان، این کار را برایمان انجام می‌دهد. در همین راستا نیز ما ابتدا یک میلیون تومان نقدی و سپس پنج میلیون تومان برای این خانم رابط، کارت به کارت کردیم و قرار شد مابقی مبلغ را نیز پس از تحویل نوزاد تسویه کنیم. در همین راستا نیز با خانم باردار که با شوهرش در کرج سکونت داشتند آشنا شدیم. پس از به دنیا آمدن نوزاد نیز شوهر این زن به ترکیه رفت و مادر نوزاد نیز قصد داشت پس از تحویل فرزند به ما به ترکیه برود که دستگیر شدیم.

 

ارسال نظر