ویژه

۱۳۹۸/۰۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۲۷۹

شوک برندها به‌بازار لوازم خانگی

 از آنجایی که لوازم خانگی ایرانی مثل لباس‌شویی، یخچال و فریزر، ماشین ظرف‌شویی، اجاق گاز و‌... از نظر ظاهری و حتی کیفی تفاوت چندانی با نمونه‌های خارجی ندارد، برخی از سودجویان به اسم فروش لوازم خانگی خارجی و تنها با چسباندن برند خارجی، تعویض بسته‌بندی و‌... محصول ایرانی را به عنوان برند خارجی می‌فروشند. شیوه تقلب هم ساده است. کافی است عبارت «لوازم خانگی بانه» را در شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های تبلیغات تجاری رایگان مثل دیوار و شیپور جست‌وجو کنید تا ستونی بلند بالا از این تبلیغات پیش‌رویتان ردیف شود. واضح است که این کار توسط کارگاه‌های زیرزمینی انجام می‌شود، چراکه هیچ فروشگاه معتبری حاضر نیست تبعات سنگین قضایی چنین تقلبی را تحمل کند.

آیا دو غول بزرگ لوازم خانگی از ایران می‌روند؟

آیا دو غول بزرگ لوازم خانگی از ایران می‌روند؟ طی روزهای گذشته خبری در فضای مجازی دست به دست شد که دو شرکت کره‌ای لوازم خانگی از ایران می‌روند خبری که به فشارهای تحریم‌ امریکا علیه ایران اشاره می‌کند و می‌گوید که برندهای کره‌ای به دلیل صفر شدن تولیداتشان راهی جز ترک کشورمان پیدا نکرده‌اند؛ البته مشکلات مربوط به کاهش تولید و عرضه لوازم خانگی در بازار موضوع جدیدی نیست و سال گذشته نیز فروشندگان لوازم خانگی نسبت به عرضه قطره چکانی این محصول در بازار معترض بودند. حتی تولیدکنندگان لوازم خانگی هم از مشکلات تامین قطعات مورد نیاز خود همزمان با بازگشت تحریم‌ها گلایه داشتند. اما این خبر خیلی زود از سوی یک مقام مسوول در نمایندگی شرکت‌های کره‌ای لوازم خانگی در ایران و روابط عمومی سامسونگ رسما تکذیب شد. با این حال، همچنان این پرسش‌ها قابل طرح است که آیا با وجود بازار بزرگی که این دو شرکت تولیدکننده لوازم خانگی در ایران قبضه کرده‌اند و سود کلانی که نصیبشان می‌شود، حاضر به ترک ایران خواهند شد؟

واردات قطعات بی کیفیت برای تولید لوازم خانگی

فریدون احمدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به واردات قطعات درجه سوم و چهارم چینی در تولید لوازم خانگی ، گفت: در حال حاضر نمی‌توان از طریق کشورهای اروپایی قطعات مورد نیاز برای تولید لوازم خانگی را تامین کرد در نتیجه چاره‌ای باقی نمی‌ماند جز اینکه این محصولات از سایر کشورها وارد شوند. وی افزود: تامین کیفیت کالاهای تولیدی برای تولیدکنندگان از اهمیت بسیاری برخوردار است چراکه این افراد به دنبال باقی ماندن در بازار هستند و این امر منوط به رضایت مشتریان است.سازمان استاندارد، سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده و اتحادیه‌های صنفی -که نظام بازرسی دارند- باید بر کیفیت کالاهای موجود در بازار و چگونگی تولید نظارت کنند. این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در شرایطی که واردات کالای اورجینال ممکن نباشد تنها 2 راهکار باقی می‌ماند؛ نخست اینکه تولیدکنندگان داخلی وارد میدان شوند و دوم واردات از طریق سایر کشورها تامین شود.

 

ارسال نظر