مشکلی در تامین نهاده‌های دامی نداریم

۱۳۹۸/۰۲/۰۷ - ۰۰:۲۷:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۲۱۵
مشکلی در تامین نهاده‌های دامی نداریم

 وزیر جهاد کشاورزی گفت: هیچ مشکلی در تامین انواع نهاده‌های دامی به قیمت دولتی در کشور وجود ندارد و محدودیتی در تامین نیازها نیست.

محمود حجتی در روزهای پایانی هفته و در بازدید از یک مجتمع پرورش ماهی در آران و بیدگل تصریح کرد: انواع نهاده‌های مورد نیاز با ارز دولتی تامین و تا بندر امام (ره) آورده شده که بر این اساس مشکلی در تامین نیازها وجود ندارد.

وی افزود: حواله‌های توزیع نهاده‌ها در اختیار جهاد کشاورزی استان‌ها قرار گرفت و اتحادیه‌های کشاورزی و دامی برای دریافت سهمیه باید به سازمان جهاد کشاورزی استان خود مراجعه کنند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به وجود واسطه‌ها و برخی استفاده‌های سو در توزیع نهاده‌ها، بر لزوم قطع ریشه آنها تاکید و اضافه کرد: البته در این میان اجحاف‌هایی هم صورت می‌گیرد که باید مستندات آنها به اطلاع سازمان‌های بازرسی برسد.

وی با انتقاد از سکوت بهره‌برداران در زمینه معرفی دلالان بیان کرد: این واسطه‌ها به علت رودربایستی و سکوت، در زیر چتر ما پرورش می‌یابند که در شرایط جدید با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، نقش آنها تا حدودی کمرنگ شده است.

حجتی سیاست این وزارتخانه را حمایت از تولید و پشتیبانی از تولیدات کشاورزی و دامی برشمرد و افزود: در این زمینه سایر مسائل از جمله تغییرکاربری‌ها باید مدیریت شود.

بر اساس آمارهای انتشار یافته، سالانه افزون بر 9 میلیون تن انواع نهاده‌های دامی (ذرت، جو و کنجاله سویا) با ارزش نزدیک به سه میلیارد دلار وارد کشور می‌شود.

وی در ادامه نیز با اشاره به پرورش ماهی خاویار در محدوده کویر مرنجاب عنوان کرد: فعالیت و پرورش ماهی در چنین شرایط سخت کویری جای قدردانی دارد و باید با ارایه تسهیلات گسترش یافته و مسائل و مشکلات به تدریج برطرف شود.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: منطقه آران و بیدگل ظرفیت بالایی در زمینه پرورش ماهی آرتیمیا دارد که بر این اساس در نظر داریم تا طرحی به صورت آزمایشی به اجرا درآید و آب و زمین لازم در اختیار بهره‌برداران قرار بگیرد.

وی همچنین با اشاره به مشکلات کمبود آب در استان اصفهان بیان کرد: بحث کاهش سه هزار ساعتی آب در بخش کشاورزی این استان در حال اجرا است که تصمیمی منطقه‌ای است و نیاز به بررسی در خود استان دارد.

چند نفر از بهره‌برداران و کشاورزان شهرستان آران و بیدگل نیز در ادامه برخی درخواست‌ها، مشکلات و ظرفیت‌ها از جمله ارایه تسهیلات، تامین نهاده‌های دامی با ارز دولتی، کمبود کود شیمیایی، سم یارانه‌ای و نبود کارشناسان کشت محصولات تابستانه (صیفی‌جات) را مورد اشاره قرار دادند.

 

 

ارسال نظر