افزایش نرخ سود بانکی به نفع چه کسانی است؟/ یک کارشناس: با افزایش سود بانکی در دور باطل می‌افتیم

۱۴۰۱/۱۰/۱۵ - ۲۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۱۹۸
افزایش نرخ سود بانکی به نفع چه کسانی است؟/ یک کارشناس: با افزایش سود بانکی در دور باطل می‌افتیم

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی، درباره تاثیر افزایش نرخ سود بانکی روی بازار ارز گفت: سیاست نرخ سود بانکی روی ارز اثری ندارد. او تاکید می‌کند که در افزایش نرخ سود بانکی «باید این را در نظر داشته باشیم که سپرده‌های کلان در اختیار افراد حقیقی و حقوقی خاصی است.»

به گزارش خبرآنلاین، بخش‌هایی از گفت‌وگو با آلبرت بغزیان را در ادامه می‌خوانید:

سیاست افزایش نرخ سود بانکی جذابیتی برای سپرده‌گذاری ایجاد نمی‌کند

  • درست است که سود بانکی برای سپرده‌گذار خوب است، اما باید این را در نظر داشته باشیم که سپرده‌های کلان در اختیار افراد حقیقی و حقوقی خاصی است.
  • این سیاست [افزایش نرخ سود بانکی] جذابیتی برای سپرده‌گذاری به آن حدی ایجاد نمی‌کند که یک فرد بگوید پول خود را در بانک می‌گذارم و سه سال هم پول خود را بلوکه کنم. در عین حال، بازار دست دومی هم نداشته باشد. اگر بتواند اوراق را بفروشد، خوب است، اما اگر قرار باشد بلوکه شود، باید تورم نیز مدیریت شود.
  • تورم اگر بالاتر باشد، افراد می‌گویند برای تورم برای مثال ۴۵ درصدی، می‌روم کالا می‌خرم و در خانه می‌گذارم یا دلار و طلا می‌خرم. مطمئن باشید که اگر دلار مدیریت شود، ما تورمی از جانب خیلی از بازارها نخواهیم داشت.

با افزایش سود بانکی در دور باطل می‌افتیم

  • البته یک نکته‌ای که وجود دارد، این است که شاید بتواند نرخ سود بانکی برای سپرده‌گذار خودی نشان دهد، ولی هزینه تولید را هم باید در نظر بگیریم. یعنی بانک‌ها باید با این نرخ‌های بالا تسهیلات بدهند. این‌گونه تولیدکننده بهانه پیدا می‌کند که به دلیل این‌که تسهیلات گران گرفته، باید کالای خود را هم گران‌تر بفروشد. این‌گونه یعنی ما سمت تولید را نادیده گرفته‌ایم.
  • دولت باید یک‌سری وجوه به بانک‌ها بدهد تا ارزان‌تر وام دهند و عده‌ای با دسترسی به این وام‌ها، رانت برایشان ایجاد می‌شود. باز دوباره ما در این شرایط به سر جای اول برمی‌گردیم که نرخ سود بانکی را بالاتر ببریم که در دور باطل می‌افتیم.

 

ارسال نظر